Lengte van touwtjes etc.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Lengte van touwtjes etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 10:12

Ik zit al een paar dagen te tubben aan de hand van wat longeerfoto's in de afgelopen paar maanden.

Steeds vaker zie ik voorbij komen dat de touwtjes, elastiek (net wat je gebruikt) continu op strak staan, welke houding het paard ook heeft. Ik vraag mij af waar de beloning is (de ontspanning van de touwtjes).

Hier bedoel ik het volgende mee: mij is altijd geleerd (wat mij altijd logisch heeft geleken) dat touwtjes/elastiek alleen hoort in te werken als het paard het hoofd te hoog heeft. In deze 'foute' houding komt er druk op het bit te staan waardoor het paard zijn hoofd weer naar beneden brengt en de druk vervalt, de beloning dus.

Maar dit zie ik eigenlijks helemaal niet meer terug als ik de foto's zo bekijk. Daarom eigenlijks de vraag hoe jullie het altijd is geleerd (graag onderbouwen).

kejen

Re: Lengte van touwtjes etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:27

Dat vraag ik me nou ook af, maar ik denk niet dat er iemand hier zou zeggen van ja ik longeer mijn paard ook strak met elastiek of touwtjes, het is gewoon verkeerd. maar van sommige achterbakse mensen moet het paard gewoon in de krul gelongeerd/getrokken worden. denk ik.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 10:36

Dat wordt zeker niet gezegd nee, want ieder weet zelf beter. Maar desondanks ben ik er toch wel nieuwsgierig naar.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:39

Ik longeer ook wel eens met touwtjes, en dan heb ik zo als ze lichte aanleuning hebben (dus met neusje net íets op of over de LL) ze 'strak' staan. als paard dan ontspant hangen ze slap, en meestal zakken ze dan ook wat in de hals (richting VW-NW) Lachen

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:43

magic lover: zo heb ik het ook precies. hij heeft best ruimte om omhoog te gaan, maar de touwtjes hangen lekker los als hij fijn met zijn neusje richting de grond loopt. En zo hoort het ook vind ik.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:45

Ja ik vind wel dat ze niet tever omhoog moeten kunnen, dus niet richting rug wegdrukken. (dan kun je imo net zo goed geen touwtjes aan doen, ze moeten natuurlijk wel een beetje druk voelen als ze eruit willen lopen) maar vaak is dat de 1e keer dat ze even proberen wat kan, en daarna zakken ze er vaak vrij snel in en lopen lekker laag, ontspannen, over de rug Ja

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 10:49

magic_lover, idd. De merrie die ik gelongeerd heb was een sterrekijker en daarom werkte te touwen in als ze zo hoog bleef lopen. Maar als ze ging zakken en daarbij richting de grond liep was de druk verdwenen en dus de beloning voor het naar beneden lopen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:54

Wat wil je bereiken met touwtjes longeren? Dat moet je je eens afvragen! Eigenlijk is het een beetje hetzelfde als met rijden, je wilt verbinding van achter naar voor. Een paard aan de longeerlijn hoort net als onder het zadel vanachter vandaan naar voren te lopen en daardoor na te gaan geven.

Dan moet je eens goed bedenken wat een strakke verbinding is. Is dat werkelijk strak (en dus terugwerkend) of is het een strakke verbinding waarbij alleen het touwtje niet bungelt en er alleen een lichte aanleuning is. Dát is een heel verschil en nauwelijks zichtbaar op een foto. Als ik mijn pony longeer dan staan de touwtje ook altijd strak, maar dat wil niet zeggen dat de touwtjes constant mijn pony's hoofd naar beneden trekken, dat wil alleen maar zeggen dat de touwtjes er licht aanstaan en ze slechts in verbinding loopt.

Ik wil overigens helemaal niet dat de touwtjes loshangen.. ook niet in het teken van ontspanning. Losbungelende touwtjes is voor mij alleen maar een teken van óf achter de teugel lopen, óf niet in verbinding lopen en dat houdt negen van de tien keer in dat je paard van achter vandaan niet genoeg werkt en je paard op de voorhand kukelt.

Ontspannen kan ook in verbinding Knipoog En ontspannen is voor mij overigens ook niet per defenitie met de neus op de grond. Laag=niet altijd goed Knipoog. Laag=niet altijd makkelijk. Ontspanning is voor mij als mijn paard alles los laat en lekker gaat sjouwen en dat kan zowel laag als hoog!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:55

magda_90 schreef:
magic_lover, idd. De merrie die ik gelongeerd heb was een sterrekijker en daarom werkte te touwen in als ze zo hoog bleef lopen. Maar als ze ging zakken en daarbij richting de grond liep was de druk verdwenen en dus de beloning voor het naar beneden lopen.

en daarmee waarschijnlijk ook de verbinding?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 10:57

Mijn doel bij het longeren van die merrie was over de rug en ontspannen lopen. Wat moeilijk ging vanwege het sterrenkijken. Door haar met de touwtjes te ontmoedigen om zo te lopen, en te belonen voor het goede gedrag ging ze goed over de rug lopen, met de neus richting de grond.

Zap, jou verhaal heeft een punt waar ik nog niet over nagedacht heb. Wat ik echter met strak bedoel is (wat ik vaak zie zowel hier als op de manege) het dwangmatige strak opbinden om de kin tegen de borst te willen hebben.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:21

magda_90 schreef:
Mijn doel bij het longeren van die merrie was over de rug en ontspannen lopen. Wat moeilijk ging vanwege het sterrenkijken. Door haar met de touwtjes te ontmoedigen om zo te lopen, en te belonen voor het goede gedrag ging ze goed over de rug lopen, met de neus richting de grond.

Zap, jou verhaal heeft een punt waar ik nog niet over nagedacht heb. Wat ik echter met strak bedoel is (wat ik vaak zie zowel hier als op de manege) het dwangmatige strak opbinden om de kin tegen de borst te willen hebben.

En ik ben van mening dat een paard zonder aanleuning (verbinding) en zonder goed achterbeengebruik niet over de rug kan lopen. Neus richting de grond is namelijk iets anders dan over de rug Lachen. Ontspannen okee, maar daarmee nog niet actief, in verbinding, en over de rug Lachen.

Hoe vaak zie je niet paarden die hun hoofd naar beneden steken richting de grond en braaaaf zeggen, terwijl het paard alleen op de voorhand kukelt? Niks over de rug Knipoog.

En ik wil je juist zeggen dat strak op de foto irl echt niet strak hoeft te zijn. Ik zie het longeren als een training en je kan met longeren dingen oplossen die onder het rijden tegenkomt. Daarbij hoeft longeren echt niet ontspannen te zijn, een paard mag met longeren echt wel aangespannen staan (is iets anders dan gespannen). Ik zet mijn pony ook weleens dieper dan anders en dus ook wat strakker dan anders, maar daar heb ik op dat moment zo mijn redenen voor. En ook in dat diepere kan mijn pony ontspannen! Maar natuurlijk moet je het niet overdrijven en is kop rond niks zonder dat er van achter activiteit is. En natuurlijk moet je het niet zonder reden doen en voor het plaatje! En ik ben met je eens, dat gebeurd ook regelmatig Ja (ook onder het rijden trouwens)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 11:24

Ik snap je punt, ik heb van mijn kant niet alles duidelijk geschreven. De bewuste merrie heeft vanzichzelf een actieve achterhand waardoor ze lekker los en ontspannen kan lopen. Weliswaar niet compleet op de achterhand maar wel dat ze goed kan bewegen.

Ik heb de neiging om het verhaal te typen wat in mijn hoofd zit maar dingen achterwege te laten die ik als normaal beschouw maar jullie uiteraard niet kennen waardoor er wat vaagheden ontstaan Bloos

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:40

zap schreef:
magda_90 schreef:

en daarmee waarschijnlijk ook de verbinding?

Nou en?? Niet ieder paard loopt daar lekker op, die van mij gaat lekker over zijn rug lopen en echt de achterhand eronder gooien als hij met zijn neusje laagloopt (en dus ook los), maar loopt nog steeds netjes op de loodlijn.
Ieder paard is verschillend!

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:11

Ik doe ze meestal zo strak dat mijn paard netjes zijn hoofd naar beneden en omlaag moet doen om geen druk te hebben. Als ze haar hoofd 'normaal' houdt is er een lichte druk maar als ze met haar neus in de lucht rond gaat rennen heeft ze zichzelf ermee. Ik heb mijn longeerlijn in de ene hand en mijn zweep in de andere en ik drijf hem zo 'bij elkaar' vanaf de achterhand. Paard zit zeg maar gevangen in een driehoekje.

Ik loop ook zelf een kleiner rondje mee, omdat mijn paard het moeilijk vindt gaat ze snel heel langzaam lopen. Op zich niet erg, zolang ze het maar goed doet, dus echt met de achterhand eronder en over de rug. Dit werkt prima, ze ontspant en ze doet het echt supergoed. Ik wissel de gangen ook heel erg af zodat het wel boeiend blijft en ze leert zo goed naar mijn stem luisteren.