Paard met longeren in de achteruit. Wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

polbo

Paard met longeren in de achteruit. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 20:13

Sinds een tijdje heb ik een paar nieuwe verzorgpaarden bij die ik af en toe longeer.

Er is alleen 1 probleem met een bijna 4 jarig paardje. Er hadden al 3 mensen geprobeerd haar te longeren maar steeds lukte het niet.
Ik had eigenlijk meteen een klik met het paard en na 3 keer had ik het zo voor elkaar dat ik er makkelijk kon longeren (zonder zweep of bijzet).

Nu is alleen het probleem dat daar meerder mensen lopen en die hebben toen het bij mij goed ging ook dat paard gelongeerd. Volgends hun ging het met een paar keer staken wel redelijk. Ze had haar aan de bijzet gezet en iemand met de zweep er achter. Ik weet verder niet hoe het is gegaan, ik was er niet bij.

Alleen sinds die andere er mee bezig zijn geweest wil ze door niemand meer gelongerd worden.
Hun kunnen er helemaal niks mee worden en bij mij stopt ze na 2 rondjes.

Het probleem is dat ze weet waar ze heen wil. Naar het hek zodat ze er uit kan. Als je haar longeerd loopt ze een net rondje tot de plek aan de kant waar het hek zit en dan blijft ze of stil staan of ze gaat in de achter uit.

Meestal loop ik eerst een paar rondjes met haar en dan loopt ze ook braaf met me mee. Als ze dan een rondje er goed langs loopt beloon ik haar. Maar vaak houd het met 2 rondjes al op.

Weet iemand misschien een oplossing hoe ik haar door kan laten lopen zonder dat ze stop en in de achter uit gaat?

polbo

Re: Paard met longeren in de achteruit. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 23:55

niemand een idee?

Dan blijven we proberen en er naast lopen tot het wel goed gaat.....

DionnexA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:05

Volgends mij ligt het hier aan dat de pony een beetje eigenwijs is?, ga in het midden staan en laat de longeerlijn niet lang, Houd de zweep een beetje omhoog, zegmaar wel in een driehoekje met de longeerlijn de zweep en het paard, als je de zweep een beetje omhoog doet, dan gaat bij mij het paard al sneller lopen, gebruik je stem, en als hij weigert. gewoon dreigen met de zweep want je mag m niet laten weigeren , probeer dit een aantal keer zelf zonder dat iemand anders je paard longeert. gewoon doorgaan hoor! laat hem niet winnen, als hij het goed gedaan heeft altijd na afloop belonen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:11

Kan je haar niet een keer ergens anders longeren?? Het klinkt een beetje alsof ze ervaren heeft dat het niet leuk is én dat ze, als ze het niet wil, niet hoeft te doen.
Longeer haar eens ergens anders, en zorg dat het leuk voor haar is. De truc nu is denk ik zorgen dat ze het graag voor je wil doen.

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 22:25

Ergens anders longeren hebben we al gedaan hebben bijna alle weilanden al gehad maar ze weet dat als ze achter uit gaat wij eigenlijk niks meer kunnen doen.

Ook een klein rondje hebben we al geprobeerd ze stop meteen en draait zich naar je toe zo dat je niks meer kan want als je weer naast haar gaat staan zorgt zij wel dat ze recht tegen over je blijft staan.

Ik zal de volgende keer wel even proberen met zweep maar meestal word ze daar alleen maar nog drukker van en hoe meer je haar tegen werkt hoe meer ze het juist niet doet.

We hebben haar nu eerst even een weekje met rust gelaten en dan gaan we volgende week maar even helemaal opnieuw proberen.

Het is gewoon echt lastig want als ze eenmaal in de achter uit staat dan kan je er niks meer mee.
Maar we blijven proberen en volhouden.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:30

als ze achteruit wil, dan gaat ze achteruit ook.
tot jij zegt dat ze weer naar voren mag.
ik hoop dat het lukt en breng haar maar veel vertrouwen Lachen

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:27

ik zou haar eerst eens in een afgezeete cirkel los 'longeren'.
Zo kun je haar makkelijker naar voren drijven. Zodra ze dit goed doorheeft, dan pas aanlijnen en opnieuw. Gaat dit goed, dan pas bijzetten, maar blijf in die afgezetten cirkel werken, dit scheelt je een hoop ellende.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:35

Dat longeren zonder zweep vind ik niet slim.....
De zweep is je aanwijsstokje.
Als het paard daar druk van wordt, moet ie er maar gewoon aan wennen.

Wat ik ook niet slim vind is dat mensen gaan "longeren" als ze het niet kunnen. Longeren is meer dan in het midden staan met en longeerlijn in je hand. Er zijn lessen voor en anders zijn er wel mensen in de omgeving die kunnen helpen..
Vind het zo sneu voor de paarden als ze gebruikt worden als probeersel zonder begeleiding, paard kan er erg onzeker van worden.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:48

Ik zou doen wat twistermahoi ook zegt: als paardje zo graag achteruit wil lopen, moet ie dat vooral doen ook. Zijn ze vrij snel zat van en dan willen ze wel weer vooruit. Zo niet, lekker achteruit laten lopen, desnoods een heel uur, totdat het kwartje valt: vooruit loopt toch wat makkelijker.

Jaristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:52

Mijn paard wilde ook absoluut niet lopen aan de longe. Als ik hem voorwaarts wilde zetten (ook met de zweep) kwam hij vol in zijn achteruit en viel hij mij aan. Dit deed hij bij iedereen, en ook hij deed het eerst een paar keer braaf bij een ander en daarna was dat ook over en liep hij bij niemand meer. Ik ben toen met mijn paard naar Annemarie vd Toorn gegaan voor een cursus dubbele lijnen. Zij heeft mij super goed geholpen en mijn paard loopt nu prima aan de longe!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:19

Airiin schreef:
Ik zou doen wat twistermahoi ook zegt: als paardje zo graag achteruit wil lopen, moet ie dat vooral doen ook. Zijn ze vrij snel zat van en dan willen ze wel weer vooruit. Zo niet, lekker achteruit laten lopen, desnoods een heel uur, totdat het kwartje valt: vooruit loopt toch wat makkelijker.

helaas neem je dan de fout niet weg van de ruiter.... Paard loopt niet voor niks achteruit.
Een goede leider zorgt ervoor dat het paard WIL werken...

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:25

superwoman schreef:
Airiin schreef:

helaas neem je dan de fout niet weg van de ruiter.... Paard loopt niet voor niks achteruit.
Een goede leider zorgt ervoor dat het paard WIL werken...

Hoe je kan je een paard laten 'willen werken' als 'ie alleen in de achteruit gaat? Als een paard een keer doorheeft dat achteruit lopen er voor zorgt dat ze geen moeilijke of niet leuke dingen meer hoeft te doen, krijg je dat er heel lastig weer uit. Je kan pas leuke dingen doen aan de longe als je paard vooruit loopt. Ik zou eerst dit probleem oplossen en dan er voor zorgen dat het ook leuk is.

Longeren achter een wortel aan is ook niet alles natuurlijk Tong uitsteken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:54

Airiin schreef:
Hoe je kan je een paard laten 'willen werken' als 'ie alleen in de achteruit gaat? Als een paard een keer doorheeft dat achteruit lopen er voor zorgt dat ze geen moeilijke of niet leuke dingen meer hoeft te doen, krijg je dat er heel lastig weer uit. Je kan pas leuke dingen doen aan de longe als je paard vooruit loopt. Ik zou eerst dit probleem oplossen en dan er voor zorgen dat het ook leuk is.

Longeren achter een wortel aan is ook niet alles natuurlijk Tong uitsteken

Door met lichaams het paard duidelijk te maken wat de bedoeling is. Longeren is niet vervelend voor een paard, dus ik geloof echt niet dat een paard dat niet wil doen. imo denk ik dat het paard het niet wil doen, omdat hij tegenstrijdige signalen heeft gekregen (krijgt), waardoor hij er mee stopt.
Ik vind dat een logische reactie van het paard.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:58

Ik ga met superwoman mee.
Als je goed longeert is het trouwens heel logisch voor het paard om het te doen. Dan heb je echt niet iemand nodig die meeloopt...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:07

Probleem zit hem denk ik in het feit dat hij altijd maar zijn zin krijgt. Ik zie vaak een halve bak eerder al waar het misgaat DAN moet je reageren en niet op het moment dat het te laat is. Proactief reageren is zoooo belangrijk bij verwende apen.

De andere personen mogen best wel eeens het nodige afdwingen en een flinke tik is misschien ook wel eens nodig. Hou hem voorwaarts dan krijgt hij niet de kan om te stoppen. Zet hem bijgezet zodat hij niet makkelijk kan draaien. Vooral als die stop bij de uitgang is er niets mi lichamelijk maar heem hij gewoon geen zin. Tja ik heb ook wel eens geen zin en MOET toch dus waarom niet een flinke tik verkopen net zolang dat het eens afgelopen is. DIT voordat er ongelukken gebeuren.

LONGEREN ZONDER ZWEEP IS ZOOO GEVAARLIJK. Wel eens iemand zijn halve gezicht zien verdwijnen?. Dan moet je zo gaan longeren.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:12

Ik zie het probleem ook niet zo. Paardje staat stil en gaat zelfs in zijn achteruit? Hallo? Daar heb je de zweep toch voor. TIK op die billen!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:16

Nee maanling dat is zielig daarom beschreef ik het maar voorzichtig voordat het weer zeilig is.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:18

Oh, sorry Prisca. Jij doet je best voorzichtig te zijn kom ik er weer doorheen gedenderd Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:20

Maanling schreef:
Ik zie het probleem ook niet zo. Paardje staat stil en gaat zelfs in zijn achteruit? Hallo? Daar heb je de zweep toch voor. TIK op die billen!

tja, de ts doet het zonder zweep.
Niks geen duidelijke taal.
Met zweep hoef je meestal niet eens te slaan, enkel aan te wijzen als je op de juiste plek staat.
Sta je op de verkeerde plek, geef je dubbele signalen, met kans dat het paard gaat stijgeren (logisch)

Prisca schreef:
Probleem zit hem denk ik in het feit dat hij altijd maar zijn zin krijgt.

Ook dubbele signalen dus....
Paard vragen een oefening te doen, maar niet duidelijk genoeg en het na wat gepruts niet af te maken....
Ik weet niet wat erger is, stoppen met de oefening óf doorzetten met tegenstrijdige signalen...
De oplossing is makkelijk : LES

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:28

En niet accepteren dat paardje stilstaat. Wie is nou de baas? Paardje toch zeker niet? Lopen als ts dat zegt! Wat denkt paardje wel niet. En niet lopen? TIK! Of 2 of 3. Tot ie luistert.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:28

het wordt al vaak aangegeven, waarschijnlijk worden er dubbele signalen gegegen.

voor alle duidelijkheid EEN LONGEERZWEEP IS NIET OM TE SLAAN, MAAR FUNGEERT ALS BEEN. en zonder been kun je ook zeker niet rijden lijkt mij.

je weet waar het gebeurd. probeer als ze bijna bij de uitgang is wat meer "achter" het paard te gaan staan. je begeleid het paard met je zweep voorwaarts.

als je een cirkel hebt, kun je het paard ook loslongeren. dan kun je je nog meer concentreren op het voorwaarts gaan.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:30

fannetje schreef:
ik zou haar eerst eens in een afgezette cirkel los 'longeren'.
Zo kun je haar makkelijker naar voren drijven. Zodra ze dit goed doorheeft, dan pas aanlijnen en opnieuw. Gaat dit goed, dan pas bijzetten, maar blijf in die afgezette cirkel werken, dit scheelt je een hoop ellende.

dit vind ik een hele goeie tip, doe dit dan wel mét zweep.
als aanwijsstok, en als dreigmiddel.
hiervoor hoef je wschl niet eens te tikken, je zweep heftig op en neer slaan maakt meestal al genoeg indruk.
blijf ook niet statisch in het midden staan, maar loop in een (klein) cirkeltje mee met je paard.
probeer verschillende posities uit tov. je paard, zo merk je meteen wat jouw lichaamstaal vertelt.
ga je iets naar de achterkant van je paard lopen, dan drijf je hem/haar vooruit.
ga je meer naar zijn/haar hoofd, dan werkt dat vertragend.
succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:36

Maanling schreef:
En niet accepteren dat paardje stilstaat. Wie is nou de baas? Paardje toch zeker niet? Lopen als ts dat zegt! Wat denkt paardje wel niet. En niet lopen? TIK! Of 2 of 3. Tot ie luistert.

Maar als de ts dubbele signalen geeft, zal het paard daardoor ( de tik) helemaal in de war raken met frustratie of angst als gevolg.

Daarbij vind ik het woord leider prettiger dan baas.
Bij een baas denk ik aan "werken voor beloning". Bij een leider denk ik aan "willen volgen/werken".

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:43

Ik moet toch eerlijk zeggen dat ik sommige reacties weer in en in triest vind... De longeur heeft zelf iets fout gedaan. Paard heeft daardoor dit gedrag aangeleerd. En nu krijgt het paard maar weer op zijn sodemieter met de zweep..... Lekker dan.

Ik ben absoluut niet tegen longeren met zweep, mits goed gebruikt. En slaan ermee is per definitie verkeerd gebruik, zéker in dit geval. Het paard krijgt alleen maar meer reden om zich te verzetten tegen het werk, ipv dat het leuk is.

Ga dingen doen die je paard nog wel leuk vind, en maak vanaf daar dan langzamerhand een overgang naar het longeren, waardoor hij aanleert dat het ook leuk kan zijn.
Een paard is een bewegingsdier, wat ook nog eens graag wil werken (een hele zeldzame uitzondering daar gelaten). Als je paard niet wil lopen, dan doe je toch echt zelf wat verkeerd. En om dan te zeggen: hij moet luisteren, dus tik..... tsja, koop dan een fiets, maar geen dier.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:52

Oh schei toch uit.
Als Jo 3x goed heeft geluisterd, en de vierde keer zegt dikke vinger drie bier, ja dan krijgt ze in ieder geval een flinke dreig met de zweep.
En als ze het echt té bont maakt (wat nu overigens niet vaak meer voorkomt) dan krijgt ze gewoon een tik. Ze wordt heus niet afgeslacht ofzo, maar ze krijgt een tik jah. Want ze weet het maar al te goed.
Net als onder het zadel.
Kuit-> geen reaktie
Been-> geen reaktie
STRENG been -> geen reaktie
TIK.

Ze heeft nog altijd zelf de keus. Ze had ook kunnen kiezen om gelijk te luisteren.