Mijn pony sloft..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Mijn pony sloft..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 09:59

Als ik mijn pony longeer, sloft ze met haar voeten.

Ik longeer haar in mijn tuin omdat die mooi effen is en ik heb de indruk dat ze haar benen niet hoog genoeg opheft, waardoor ze met haar hoeven over het gras sleept.

Vooral in galop valt het op dat ze haar achterbenen niet ver genoeg onder d'er kont steekt en haar benen ook heel laag houdt.

Als ik met haar op straat ga wandelen, hoor je dit ook af en toe, vooral met haar achterhoeven.

Ze is vorige maand wel hoefbevangen geweest. Maar ik heb de indruk dat het niet echt daaraan ligt.

Wat kan ik doen zodat ze haar benen wat correcter gebruikt?

Lovetrees

Re: Mijn pony sloft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:01

Mijn vorige pony deed dat ook .
weet je wat helpt?
een klein touwtje om zijn benen doen niet strak gewoon lekker losjes maar dat die er niet af valt of er aan kan haken.
dan teelt die goed ze benen op.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:04

Dit komt omdat ze (nog) niet sterk genoeg is in haar achterhand.

Probeer veel overgangen te rijden (of aan de longe) en over balkje draven. Daar word de achterhand sterker van!

Hoe oud is de pony en kan ze nog bereden worden?
Onder het zadel kun je bv veel figuren en overgangen rijden.
Ook schijn overgangen zijn goed voor de achterhand.
Lage sprongetjes maken en regelmatig een 1 uitje springen.

Probeer haar van achteren actief te houden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:06

Lovetrees schreef:
weet je wat helpt?
een klein touwtje om zijn benen doen niet strak gewoon lekker losjes maar dat die er niet af valt of er aan kan haken.

Waar ga jij persies een touwtje omdoen ?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 10:29

Brainless schreef:

Probeer veel overgangen te rijden (of aan de longe) en over balkje draven. Daar word de achterhand sterker van!

Ze is 17 en ze kan nog bereden worden, maar voorlopig even niet omdat ze speciaal beslag op moet en om diverse redenen wacht ik hier nog even mee.
Dus ik kan haar enkel longeren.

Springen durf ik niet..

Maar dus aan de longe kan ik er op zich niet veel aan doen dan??

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:32

Lieke_M schreef:
Brainless schreef:

Ze is 17 en ze kan nog bereden worden, maar voorlopig even niet omdat ze speciaal beslag op moet en om diverse redenen wacht ik hier nog even mee.
Dus ik kan haar enkel longeren.

Springen durf ik niet..

Maar dus aan de longe kan ik er op zich niet veel aan doen dan??

Tuurlijk wel, je kunt haar bv met pessoa longeren om haar achterhand te activeren.
Ook aan de longe kun je haar bewust maken van haar achtrbenen door een paar balkje op de grond te leggen.
En natuurlijk veel overgangen laten lopen. Ook de cirkel kun je verkleinen en vergroten zodat ze haar binnen achterbeen moet gebruiken.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:35

Lovetrees schreef:
weet je wat helpt?

Dat lijkt me niet zo'n lekker idee
Waar ik wel van heb gehoord zijn verzwaarde springschoenen, als je de benen iets verzwaard dan tilt je pony ze hoger op. Dit heb ik zelf nooit geprobeerd maar ik weet 100% zeker dat het wel werkt Lachen

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 10:38

oke, ik ben dus echt een longeer-leek. Ik ben er pas onlangs mee begonnen door haar hoefbevangenheid.

Dussssss... balkjes?? Ik weet ongeveer wat het is, maar wat doe ik dan? Gewoon wat balkjes na elkaar leggen en draf roepen? (Beetje simpel gezegd, maar bon..)

Kan dit met gewoon houten balkjes van afbraakhout? Of moeten het 'echte' balkjes zijn?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:40

Sisco4life schreef:
Lovetrees schreef:
weet je wat helpt?

Waar ik wel van heb gehoord zijn verzwaarde springschoenen, als je de benen iets verzwaard dan tilt je pony ze hoger op. Dit heb ik zelf nooit geprobeerd maar ik weet 100% zeker dat het wel werkt Lachen

Waarom niet? Zelfde idee als longeren met een pessoa-hulpteugel... alleen dan beetje ongelukkig/warrig omschreven.
Je kan bijv. ook longeren met dubbele lijnen, en de buitenste lijn dan achter haar benen/kont langs doen ipv. over haar rug.

Mijn shetruintje van ong. 5 a 6 doet het ook wel eens met zijn achterbenen, helemaal als hij niet lekker actief draaft. Als je dan met hem fietst dan kun je het ook goed horen. Ik ben er nu ook wel beetje mee bezig, en leg regelmatig tijdens het longeren wat balkjes in 'sterretjesvorm' op de longeercirkel zodat hij zijn benen beter moet optillen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:43

Lieke_M schreef:
oke, ik ben dus echt een longeer-leek. Ik ben er pas onlangs mee begonnen door haar hoefbevangenheid.

Dussssss... balkjes?? Ik weet ongeveer wat het is, maar wat doe ik dan? Gewoon wat balkjes na elkaar leggen en draf roepen? (Beetje simpel gezegd, maar bon..)

Kan dit met gewoon houten balkjes van afbraakhout? Of moeten het 'echte' balkjes zijn?

Springmateriaal (dus ook balkjes) moet wel veilig zijn. Ik weet niet wat jij verstaat onder 'afbraakhout'. Wij hebben hier ook geen échte springbalkjes die in de verf staan, maar wel een aantal grote, lange houten palen zonder erg scherpe punten.

Balkjes draven tijdens longeren is dan het makkelijkste als je de balken in 'stervorm' legt, dus in de longeercirkel, probeer het midden v/d balk precies op dat punt te plaatsen waar 't paard overheen komt tijdens het lopen van zijn 'rondje'.

Je legt de balkjes op een bepaalde kant van de longeercirkel neer; naar binnen toe lopen ze iets smaller uit, naar buiten toe iets breder; zo krijg je een 'stervorm'.... kan wel even plaatje zoeken want is beetje moeilijk uit te leggen.

Wil je het dan helemaal effectief doen, evt. ook om te zorgen dat het paard wel over de balkjes heen gaat en om nog eens extra die achterhand te activeren; longeer dan met dubbele lijnen met evt. de buitenste lijn achter haar kont/achterbenen langs.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:53

De balkjes moeten veilig zijn, dus geen splinters, scherpe punten, etc. Licht genoeg voor jouw im te verplaatsen en zwaar genoeg om te blijven liggen.
Met balkjes van 3 a 4 meter kan je ook TTEAM oefeningen doen. Die zijn ook goed voor lichaamsgebruik en achterhand. Voordeel is ook dat die meer rechtuit erin hebben zitten en veel stap. Rondjes lopen is belastender voor de witte lijn bij hoefbevangenheid.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:54

Sisco4life schreef:

Waarom niet? Zelfde idee als longeren met een pessoa-hulpteugel... alleen dan beetje ongelukkig/warrig omschreven.
Je kan bijv. ook longeren met dubbele lijnen, en de buitenste lijn dan achter haar benen/kont langs doen ipv. over haar rug.

Mijn shetruintje van ong. 5 a 6 doet het ook wel eens met zijn achterbenen, helemaal als hij niet lekker actief draaft. Als je dan met hem fietst dan kun je het ook goed horen. Ik ben er nu ook wel beetje mee bezig, en leg regelmatig tijdens het longeren wat balkjes in 'sterretjesvorm' op de longeercirkel zodat hij zijn benen beter moet optillen.[/quote]

Ooh, bedoel je dat Koe Ik was ervan overtuigd dat je touwtjes aan de benen wou binden, vandaar mijn reactie, haha. Sorry!

In dat geval zijn touwtjes een goede oplossing Ja

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:56

Knipoog als je even wat beter leest, was het bokker Lovetrees die deze tip gaf, jij reageerde er op, en ik reageerde weer op jouw reactie door te zeggen dat Lovetrees waarschijnlijk meer het idee van een soort pessoa-hulpteugel had bedoeld Knipoog

Ik gaf die bewuste tip dus niet op die manier Lachen

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 10:57

Phoe, klint inderdaad ingewikkeld.

Ja dat afbraakhout, zijn gewoon overschotten van onze verbouwing. Die zijn mooi geschaafd (wel vierkant met afgeronde hoeken) van ik denk 6x6 cm..

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:14

Sorry, t is nog vroeg hier Tong uitsteken

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:45

Ik denk dat balkjes draven op de volte [ onder het longeren ] een goed idee is. Ik doe dit ook met mijn pony's en ze worden er én actiever van én ze gebruiken hun achterhand beter.

Edit=SpelFout.

rozenmoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:14

Ik heb laatst een programma gezien hierover, daar deden ze een oefening, (over balkjes lopen) en dat hielp echt heel erg goed!