2 pony's longeren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

2 pony's longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 10:26

Hallo allemaal ,

Mijn 2 shetlanders , die hebben allebij nooit geleerd om gelogereerd te worden , of ze zijn het verleerd.
Iig , ze kunnen het niet goed , ookal hebben we veel geoefend en het in kleine stapjes gedaan , de ene blijft het helemaal niet snappen en die loopt elke keer naar buiten , en de ander wil naar je toe komen.
Toen zag ik op de manege hoe ze dat met een jong paard deden , ze maakte hun halsters met een touw aan elkaar en longerde ze samen. Dat ging erg goed , en sinds dien ging het veel beter.
Dus ik hem geprobeerd om dat ook te doen , de 1e keer ging het niet zo goed , maar de 2e keer wel.

Vinden jullie dit een goede oplossing voor in het begin ?

De pony's kunnen goed met elkaar omgaan dus ze bijten elkaar niet enzo.

Groetjes Sanne.

Nickytje

Re: 2 pony's longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:31

Het is longeren trouwens Lachen

Ik heb nog nooit gehoord dat ze paarden samen met z'n 2 longeren, maar dat lijkt me toch een nogal vreemd idee.
Als ze aan elkaar vasthangen en ééntje schrikt... Lijkt me niet zo prettig.

Het beste is nog altijd dat je het stap voor stap leert aan je pony's (per pony dan welteverstaan).
Dat de ene pony naar binnen wil komen steeds kan ook te maken hebben met dat jij verkeerd staat.
Als je even rondkijkt zijn er denk ik wel topics genoeg waar je handige longeertips kan uithalen.

succes ermee!

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:33

Ik heb er heel eerlijk nog nooit zoiets gehoord, maar goed als het voor jou werkt, waarom dan niet. Denk alleen als één van de twee raar doet ze vast komen te zitten in je longeerlijn en dan kan je pony flink geblesseerd raken.

Longeren doe ik persoonlijk altijd met een hoofdstel en vervolgens bijzetten, aangezien ik anders het idee heb dat als je alleen een longeerlijn aan een halster vastzet, je beter kunt losgooien. Maar zo zie ik dat. Knipoog

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 10:36

Gelongeerd ??
Ach laat ook maar.. Knipoog

Maar ze schrikken echt bijna nooit , zij zijn echt bomproef. en als ze schrikken , gaan ze er niet van door , maar dan gaan ze stil staan en staan kijken en snuiven.

Maar ik zou nog wel even rond kijken hier ja.
Maar is het ook geen idee om het in het begin te doen en dan later arpart , want zo leren ze het wel een beetje.

Ik doe het trouwens met alleen halster , en ik denk niet dat kunnen vast gaan zitten in de longeer lijn.
En als ik hoooola zeg stoppen ze wel meteen , dat kennen ze gek genoeg wel.

rozenmoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:15

Ik vind het een best goede oplossing!

mailhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:09

Het kan ook nog wel eens helpen als er iemand aan de buitenkant van de cirkel mee loopt. Diegene dient het paard niet vast te houden maar alleen mee te lopen zodat de pony zelf de lijnen een beetje doorkrijgt. Als dit een paar dagen goed gaat kun je die persoon weg laten. Doe dit dan niet opeens maar laat de pony eerst een paar rondjes lopen en dan loopt die persoon weg. Je moet dan wel opletten dat de pony zijn aandacht bij jou heeft. Jij geeft de hulpen met je stem en als de pony naar binnen loopt laat je hem sneller lopen zodat de cirkel groter word. Met draf zou je kunnen beginnen als de pony stap door heeft.

Zelf longeer ik mijn paard zonder lijn. Ze blijft mooi op de volte en ik heb een halstertouw in de hand aan de kant van haar achterhand. Dus als ze rechtsom loopt het ik het touw in links. Als ik dan mijn rechter hand opzij (dus niet naar haar) uit steek (de hand dichtst bij haar hoofd) komt ze naar me toe. Stap draf of galop maakt niet uit. Mijn linkerhand omhoog is dat ze moet stoppen op de volte. Normaal loop met de achterhand van je paard mee maar als ik van hand verwissel, verwissel ik het halstertouwtje van hand zodat die aan de kant van haar hoofd is. Dan loop ik meer naar haar voorhand toe en zeg ik Aaaanderekant. Dan draait ze om. Maar hierbij draait het heel veel om jou plek in het midden van de volte en je lichaams houding.

Ik hoop dat je er wat aan hebt