Het kan ook nog wel eens helpen als er iemand aan de buitenkant van de cirkel mee loopt. Diegene dient het paard niet vast te houden maar alleen mee te lopen zodat de pony zelf de lijnen een beetje doorkrijgt. Als dit een paar dagen goed gaat kun je die persoon weg laten. Doe dit dan niet opeens maar laat de pony eerst een paar rondjes lopen en dan loopt die persoon weg. Je moet dan wel opletten dat de pony zijn aandacht bij jou heeft. Jij geeft de hulpen met je stem en als de pony naar binnen loopt laat je hem sneller lopen zodat de cirkel groter word. Met draf zou je kunnen beginnen als de pony stap door heeft.
Zelf longeer ik mijn paard zonder lijn. Ze blijft mooi op de volte en ik heb een halstertouw in de hand aan de kant van haar achterhand. Dus als ze rechtsom loopt het ik het touw in links. Als ik dan mijn rechter hand opzij (dus niet naar haar) uit steek (de hand dichtst bij haar hoofd) komt ze naar me toe. Stap draf of galop maakt niet uit. Mijn linkerhand omhoog is dat ze moet stoppen op de volte. Normaal loop met de achterhand van je paard mee maar als ik van hand verwissel, verwissel ik het halstertouwtje van hand zodat die aan de kant van haar hoofd is. Dan loop ik meer naar haar voorhand toe en zeg ik Aaaanderekant. Dan draait ze om. Maar hierbij draait het heel veel om jou plek in het midden van de volte en je lichaams houding.
Ik hoop dat je er wat aan hebt