Nadelen Pessoateugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Simba_

Nadelen Pessoateugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 18:32

Hoi !

Mijn paard staat inmiddels al een week of 10 op boxrust, i.v.m. overbelasting.
Over drie weken wordt opnieuw gekeken naar de stand van zaken.
Ik hoop natuurlijk dat het positief is. Onbewust ben ik al een beetje bezig met een plan hoe ik mijn paardje op een goede manier kan opbouwen als het eventueel weer goed gaat met hem.
Nu las ik het een en ander over de pessoateugel. Het zou goed zijn voor de rugspieren en het achterbeengebruik.

Ik had het er met een goede vriendin (steun en toeverlaat en vraagbaak Haha! ) van me over en zij vertelde mij dat er ook nadelen kunnen zijn aan de pessoa.
Zo zou je een 'zaageffect' krijgen met deze manier van longeren, doordat de achterbenen afwisselend naar voren treden door het elastiek bij de achterhand, welke in verbinding staat met de mond...

Ik zou graag willen zien dat er hier bokkers reageren die weten waar ze over praten, dus geen mensen die dingen zeggen zonder dat ze ervaring hebben met deze manier van trainen Knipoog

Kan iemand me ook voordelen benoemen ?

Ik heb diverse topics doorgelezen, maar geen antwoord gevonden op mijn vraag.

xx

Pasha

Re: Nadelen Pessoateugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:58

Hoi hoi,

Ik longeer mijn paard dus wekelijks met pessoatuig en ik ben er heel enthousiast over..
Maar ik moet er wel bij vertellen dat ik het tuig alleen gebruik om haar lekker door haar lijf te laten lopen, en niet om haar hoger in te stellen ofzo..
Ik heb dan ook de touwen door de laagste ringen, tussen de benen door naar de singel.. Zo kan ze lekker de "hand"volgens gaat ze mooi over de rug lopen met haar achterhand erbij..
Wat er gezegd wordt over dat zagen..
Ik denk dat dit alleen van toepassing is als je je paard redelijk strak bijzet.. Ik heb de touwen gewoon licht gespannen staan maar "trek" m'n paard niet in de krul..

Ík zal er even een foto bij plaatsen hoe ik mijn paard met dit tuig longeer:
Afbeelding

Afbeelding

Je ziet dat mijn paard dus niet strak bijgezet staat waardoor ze zelf wat kan schommeling in der houding.. maar ik ben gewoon van mening dat ze zichzelf los moet laten in der lijf en dan volgt de nagefelijkheid vanzelf Lachen en voor mij en dit paard werkt dit super..

Vind het wel moeilijk uit te leggen want iedereen gebruikt dit ding op zijn/haar manier..

Hoop dat je er wat aan hebt,
Succes ermee!

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 20:01

Wauw bedankt voor je uitgebreide reactie Haha!
Kun je mij eens uitleggen hoe je alles vastmaakt ?
In welke volgorde zegmaar Lachen ?
Dan krijg ik een beter idee van de inwerking Lachen

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:07

Ja dat kan, ik weet niet of je zelf weet hoe zo'n ding in elkaar zit..
Maar achter zie je dus het bontje zitten, daar gaan 2 lijnen omhoog, die houden het bontje gewoon op z'n plek hebben zelf niet echt inwerken.
Maar dan zie je vanuit het bontje een lijn naar de neus te lopen, eerst door de laagste ring van de longeersingel, dan naar het bit toe waar een katrol aanzit en dan naar de singel tussen de benen..
Doordat je dus een katrol aan het bit hebt zitten kan het touw daar doorheen rollen waardoor het bit dus STIL in de mond blijft liggen..
Als iemand jou dus verteld dat het bit heen en weer zaagt.. heeft deze misschien het passoa tuig verkeerd zitten en niet de katrollen aan het bit.. Op de laatste foto kun je de katrollen aan het bit wel zien zitten..

Beetje duidelijk?

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 20:09

Pasha schreef:
Ja dat kan, ik weet niet of je zelf weet hoe zo'n ding in elkaar zit..
Maar achter zie je dus het bontje zitten, daar gaan 2 lijnen omhoog, die houden het bontje gewoon op z'n plek hebben zelf niet echt inwerken.
Maar dan zie je vanuit het bontje een lijn naar de neus te lopen, eerst door de laagste ring van de longeersingel, dan naar het bit toe waar een katrol aanzit en dan naar de singel tussen de benen..
Doordat je dus een katrol aan het bit hebt zitten kan het touw daar doorheen rollen waardoor het bit dus STIL in de mond blijft liggen..
Als iemand jou dus verteld dat het bit heen en weer zaagt.. heeft deze misschien het passoa tuig verkeerd zitten en niet de katrollen aan het bit.. Op de laatste foto kun je de katrollen aan het bit wel zien zitten..

Beetje duidelijk?

Beetje Haha!
Dus je klikt de katrollen aan het bit vast als het ware ?
En door de katrollen loopt dan het touw ? Moet ik het zo zien ?

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:13

Ja zo moet je het zien Lachen
de klip zit dus gewoon vast aan het bit en aan die klip zit die katrol vast.. daar Rolt het touw dus door heen als die, zoals jij vertelde de achterbenen verzet.. en zo zaagt het bit dus niet!

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 20:14

Pasha schreef:
Ja zo moet je het zien Lachen
de klip zit dus gewoon vast aan het bit en aan die klip zit die katrol vast.. daar Rolt het touw dus door heen als die, zoals jij vertelde de achterbenen verzet.. en zo zaagt het bit dus niet!

Ahaaaaaa !!!
Pling Pling Pling

Haha!

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:15

Het lampje gaat branden,
ik hoor het kwartje vallen Clown Knipoog

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:38

Ik longeer ook vaak met pessoa teugel. Toen ik er voor de 1e keer mee ging longeren vond ze het nog erg lastig en kon ze haar weg er nog niet helemaal in vinden zeg maar. Ze had moeite met haar hoofd laten zakken etc.

Ik gebruik een pessoa puur voor inderdaad zoals Pasha al zegt, je paardje lekker over de rug laten lopen. En ik vind het belangrijk dat het paard leert dmv. pessoa hoe hij lekker ontspannen kan lopen, lekker kunnen zakken etc. Ik gebruik hem puur daarvoor en voor het achterbeengebruik. De pony die ik met de pessoa longeer is nog vrij jong, en was op die manier vaak heel erg gespannen tijdens het rijden. Mijn hand volgen ging niet, daar was ze echt te gespannen voor. Maar nu ik de pessoa heb gaat dat echt zo veel beter! ze kan nu tijdens het rijden beter ontspannen en volgt makkelijker mijn hand naar beneden. Ik ben er echt tevreden over! Haha!
Helaas heb ik geen recente foto's voor je.

Het zaag probleem heb ik nog nooit last van gehad, inderdaad zoals Pasha al zij denk ik dat je dit effect pas krijgt als je je paard echt hoger gaat instellen met de pessoa.

Succes ermee Knipoog