Longeren betere conditie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cadaz

Longeren betere conditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 19:21

We zijn nu bezig met een 3 jarige fries...
ze is nu net 3 weken onder het zadel
heeft nu alles wel een beetje onder de knie

maar nou is er 1 groot probleem...

ze heeft totaal geen conditie Tong uitsteken na 20 min rijden is ze al moe
Vandaar dat ik haar conditie wat op wil krikken door te longeren

Heeft iemand goede tips, goede oefeningen om een betere conditie te krijgen?

nathalie_v

Re: Longeren betere conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:23

steeds iets langer laten draven achter elkaar...en dan weer stappen een paar min. daarna weer draven...

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:24

Hoe vaak rij je per week? Voor een 3 jarige is ene slechte conditie niet gek hoor. Gewoon het rijden heel geleidelijk uitbouwen. Longeren kan ook, maar is vanwege balansproblemen vaak nog wel moeilijk voor een jong paard, dus niet direct lang longeren, dit ook gewoon uitbouwen. Conditie komt vanzelf, daar zou ik me nu nog niet zo'n zorgen om maken.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:24

Waarom wil je zo een jong paardje wat nog maar net onder het zadel is langer rijden dan 20 minuten? Ik zie daar het nut niet van in, en ik denk dat het niet voor niks is dat ze het zo kort uit houdt.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:25

[RT-P] conditie

daar ben ik het wel met je eens djodjodjo . maar conditie verbeteren kan niet zo veel kwaat denk ik Knipoog

edit... ik tem wel even zie de link hier boven

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:27

Rustig aan, het is nog een halve baby. Ze krijgt vanzelf conditie maar heeft nu gewoon nog heel veel van haar energie nodig om te groeien.
Kon jij de maraton al gaan lopen toen je tien was??? Dat bedoel ik. mocht je haar mee naar buiten nemen, ga dan dit jaar ook nog niet langer weg dan max een uurtje in stap.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 19:30

horse_girl schreef:
Hoe vaak rij je per week? Voor een 3 jarige is ene slechte conditie niet gek hoor. Gewoon het rijden heel geleidelijk uitbouwen. Longeren kan ook, maar is vanwege balansproblemen vaak nog wel moeilijk voor een jong paard, dus niet direct lang longeren, dit ook gewoon uitbouwen. Conditie komt vanzelf, daar zou ik me nu nog niet zo'n zorgen om maken.

rijden.. 1x per week eerst... en langzaam opbouwen wil de rug eerst nog niet zo belasten omdat ie tog nog wel jong is dus combineer het met longeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:31

Dat een jonge fries na 20 minuten werken al moe oogt, is eerder regel dan uitzondering. Om een betere conditie te krijgen, kun je overwegen om het dier eventueel aan de hand langere afstanden te laten stappen. Verder vind ik het vanachter een pc moeilijk te beoordelen, bouw speelt ook nog een rol. Sommigen hebben wat meer tijd nodig.
20 minuten dressuurmatig rijden is lang zat voor een driejarige Fries, je kunt eventueel ook nog overwegen om onder het zadel iets langere stapritten buiten te maken, wordt ze gelijk mooi verkeersmak.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 19:33

niet meteen van dat negatieve commentaar..
ik doe vrij weinig met het beestje hoor.

ik rij mischien 1x per week soms een week niet
soms alleen beetje wandelen aan de hand
en wil nu proberen wat meer conditie te krijgen door longeren...

is dat nou zo verkeerd Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:35

Als je een keer in de week er twintig minuten op zit, zal ze geen betere conditie krijgen, dat is zeker. En al helemaal niet als je ook nog regelmatig een week overslaat.
Het is niet verkeerd om een beetje longewerk te doen maar dan moet je wel weten hoe je het moet doen met een jong paard, als je er ervaring genoeg voor hebt, ook om het paard dusdanig bij te zetten, dat het leert de juiste spieren te gebruiken en zichzelf te dragen, kan het veel bijdragen. Maar aan een losse longe in het rond slingeren heeft natuurlijk geen zin.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:37

Nee is niet verkeerd, maar als je eerst een week niets doet en dan opeens 20 minuten rijden, is dat voor een jong paard best een overgang. Probeer anders iets vaker (2 tot 3 keer per week) er 10 minuutje op te zitten en daarna nog iets langer stappen. Om conditie op te bouwen is regelmaat ook belangrijk.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:38

hmm ik zou het proberen door andere oefeningen. Zoals buiten aan de hand stappen, of onder het zadel. Of het rijden gewoon steeds een beetje meer uitbreiden.
Longeren ben ik niet zo voor omdat het op een cirkel is. Een 3 jarige heeft het al zwaar genoeg met balans en evenwicht en door op een cirkel te lopen worden ze scheef (een beetje)...

veel stappen,in een stevig tempo helpt.

horse_girl

suleilitha schreef:
Als je een keer in de week er twintig minuten op zit, zal ze geen betere conditie krijgen, dat is zeker. En al helemaal niet als je ook nog regelmatig een week overslaat.
Het is niet verkeerd om een beetje longewerk te doen maar dan moet je wel weten hoe je het moet doen met een jong paard, als je er ervaring genoeg voor hebt, ook om het paard dusdanig bij te zetten, dat het leert de juiste spieren te gebruiken en zichzelf te dragen, kan het veel bijdragen. Maar aan een losse longe in het rond slingeren heeft natuurlijk geen zin.

ik zou wel beginnen aan de losse longe, longeren is voor een net zadelmak paard al zwaar genoeg zonder dat er een bijzet aanzit. En om wat conditie op te bouwen heb je geen bijzet nodig.

Anoniem

Twintig minuten kan wel en dat kan ook wel drie keer per week. Het paard kan daartussen in genoeg uitrusten. Maar er moet inderdaad wel regelmaat in de training zitten.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 19:38

suleilitha schreef:

ik sla heel af en toe is over met rijden maar dan ga ik bv wel longeren of stuk wandelen e.d. of gewoon ff stappe ergens het is niet dat ik dan een week niets doe...

en ik weet hoe ik moet longeren bijzetten e.d. maar ik wil gewoon weten wat goede dingen zijn om te doen om haar conditie wat hogerop te krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:42

Slotty, geen enkel paard wordt scheef van longeren, tenzij je ze natuurlijk iedere keer dezelfde kant op laat lopen. Horsegirl, ik heb altijd jonge paarden na een paar rondjes om even te wennen, meteen bijgezet. Er is nog nooit eentje stuk gegaan, hoor. En een paard krijgt geen conditie van met de kop in de lucht een beetje rondjes draven. Verder moet je met longeren gewoon zoveel mogelijk ruimte pakken, dus geen te korte longe eraan maar liefst minimaal een lijn van 8 meter nemen. Dan is de cirkel kwa doorsnee al een meter of zestien en dat kan een driejarige echt wel hebben.
Je kunt ook overwegen om een longeercirkel te maken en los te longeren, hier heb ik zelf ook best positieve ervaringen mee. (ook dan paard wel bijzetten overigens!!!)

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:45

elk paard is scheef!!! dat is natuurlijk. (ja zelfs de paarden van anky etc.) hier is natuurlijk aan te werken. (ieder paard heeft zijn moeilijke en makkelijke kant. Daardoor merk je dat ze scheef zijn)
van het longeeren worden ze echt niet schever of rechter Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:47

Ik wou net zeggen, met longeren maak je ze niet scheef of schever hahahaha, het is geen steile wand racen Haha!
Trouwens, moeilijke en makkelijke kant heeft te maken met links of rechts zijn, net als bij mensen en niet met scheefheid.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:52

je hebt pb met uileg gekregen suleilitha Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:56

Dank je Nathalie, al is dat niet de enige oorzaak van een goede kant en minder goede kant bij een paard, verder ken ik deze uitleg wel maar was goed bedoeld van je, hoor.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:26

als je longeert met een enkele lijn, bevestigd aan het halster, breng je je paard uit balans en zorg je dus voor scheefheid.
Je maakt je paard er niet recht door, want niet alle benen zijn evenveel belast zeg maar. Het is een heel verhaal hoor, maar dit is het ongeveer in het kort. Tong uitsteken

rozenmoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:29

Steeds iedere dag gewoon instappen, daarna de draafperiodes iedere dag een beetje verlengen, van 5 min naar 10 min naar 15 min enzo.. dat heb ik ergens gelezen, zo kan je in een paar maanden tijd een paard dat maar 1 uur per dag kan lopen veranderen in een paard dat 5 uur per dag kan lopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:51

In een paar maanden tijd een driejarige ernaar toe trainen naar 5 uur per dag lopen???? Hamer