Gymnastiekteugel van Horst Becker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suuzer

Gymnastiekteugel van Horst Becker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 17:06

Hoi iedereen,

ik ben nogal tegen hulpteugels, maar deze hulpteugel spreekt mij wel aan. Het schijnt dat je het paard niet kan dwingen 'in de houding te lopen' maar alleen kan helpen in de juiste balans te lopen. Voor meer info over de gymnastiekteugel: http://www.horstbecker.nl/default.asp?pid=206 .
Ik zou van jullie willen weten of jullie met deze teugel longeren, en hoe jullie ervaringen hiermee zijn.
verder heb ik nog een vraagje; bij het vierde en laatste plaatje van de uitleg op de site van Horst Becker: http://www.horstbecker.nl/default.asp?pid=206 staat een paard bijgezet die heel erg lijkt op de manier hoe je de slof gebruikt. Toch zou de werking niet het zelfde zijn. Zou iemand mij dit kunnen uitleggen?

Groetjes Susan

magda_90

Re: Gymnastiekteugel van Horst Becker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:10

Ik denk dat de laatste foto echt even het loswerken is om vervolgens daarna op die andere manier vast te zetten.

Voorderest geen ervaring oid ermee, maar ben wel nieuwsgierig.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:19

Ik vind de eerste foto wel wat weg hebben van een Gogue bijzet en de laatste idd als een slof.
Zo zet ik mijn paard ook wel eens bij met elastiek.
Zie niet echt het nut ervan in.
Als je paard zijn neusje naar voren duwt dan trekt dat alsnog in de mondhoek.
Ben benieuwd of er mensen zijn die zo'n bijzet gebruiken en wat daar de ervaringen van zijn Lachen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:15

Deze hulpteugel werkt echt totaal, maar dan ook echt totaaaaaaaaaal anders in dan een slof.

Een slof zit vast tussen voorbenen en dan door het bit, direct door naar de singel bovenaan of aan de zijkant.

Deze gymnastiekteugel gaat tussen de voorbenen(waar hij door een ring rondloopt en dus niet vastzit), door de bitringen, en dan komt het: OMHOOG naar de oren, waardoor hij in de mondhoek inwerkt en dus niet op de lagen of op de tong. Vandaaruit loopt hij door naar de singel.

Het paard heeft dus naar alle kanten vrijheid, en de werking is in de mondhoeken en niet in de veel gevoeligere delen van de mond, waardoor er veel meer rust in de mond is en de paarden veel sneller hun eigen balans kunnen vinden.

Ik gebruik deze hulpteugel zelf regelmatig en er komt bij mijn paarden niets anders meer aan.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:59

@Mindfields: Op de eerste foto loopt hij inderdaad zo maar op de 2e foto lijkt het toch echt net alsof hij is bevestigt als een slof.
Maar begrijp ik goed dat hij dóór de ring tussen de voorbenen zit en in áán die ring? (ben ik te begrijpen? Bloos )

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:04

ik vind dit wel prettig uitzien Ja wat kost deze teugel? Ik heb een jong paard met flinke onderhals die ik echt moet begeleiden naar beneden, maar ik wil dit idd op een zo vriendelijk mogelijke manier doen. dacht zelf aan een gogueje maar dit ziet er ook heel vriendelijk uit.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:27

Succubi schreef:
@Mindfields: Op de eerste foto loopt hij inderdaad zo maar op de 2e foto lijkt het toch echt net alsof hij is bevestigt als een slof.
Maar begrijp ik goed dat hij dóór de ring tussen de voorbenen zit en in áán die ring? (ben ik te begrijpen? Bloos )

De lus die om de singel zit tussen de voorbenen, die heeft een ring. Daardoorheen loopt het koord dat naar de beide bitringen gaat, hij zit daar dus niet vast en het paard kan zichzelf dus stellen in een houding die prettig voor hem is. Wel in een goede rugpositie maar niet vastgetrokken of gesteld. Hierdoor kan het blijven ontspannen, waardoor de spieren getraind kunnen worden. Vastgezet kun je alleen maar de spieren trainen die terugtrekken(dus bij een onderhals die je met slofteugel wil omtrainen, train je eigenlijk juist de spieren die die onderhals veroorzaken)

Op de tweede foto zie je hem bevestigd als een zogenaamde "Wiener Zuegel", ziet er uit als soort slof, maar weer, de teugel loopt rond tussen de voorbenen en dus wederom kan alleen het paard zichzelf stellen en kun je als longeur het paard nergens vastzetten. Deze manier van bevestigen gebruiken we tijdens het losstappen/losdraven, tijdens de warming-up dus eigenlijk.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:29

kjoetie schreef:
ik vind dit wel prettig uitzien Ja wat kost deze teugel? Ik heb een jong paard met flinke onderhals die ik echt moet begeleiden naar beneden, maar ik wil dit idd op een zo vriendelijk mogelijke manier doen. dacht zelf aan een gogueje maar dit ziet er ook heel vriendelijk uit.

Hoihoi,

De gymnastiekteugel wordt gemaakt door Passier en kost 99,- inclusief verzenden.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:43

Dank je voor de duidelijke uitleg Lachen
Klinkt inderdaad erg vriendelijk Lachen

suuzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 18:32

Idd mindfields heel erg bedankt voor de uitleg. Ik ben zeer enthousiast over deze teugel. Deze teugel werkt écht op een vriendelijke manier in. Helaas is hij een beetje te duur voor mij. Dat wordt dus sparen, of misschien namaken.
Idd bedankt voor de uitleg!