Dubbele lijnen: zijgangen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Dubbele lijnen: zijgangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 10:08

Ik longeer mijn paard al een tijdje met de dubbele lijnen. Dat gaat op zich erg goed, maar ik wil er voor hem graag nog meer uitdaging in brengen: alle gangen doet hij netjes, figuren etc.
Soms doe ik het ook voor het rijden, dan ziet het er dus zo uit
Afbeelding
Zoals op de foto wel te zien is heb ik het eigenlijk altijd gedaan zonder zweep. Was gewoon niet nodig, paard is prima te sturen door middel van lichaamspositie en wat aangeleerde commando's.

Nu zat ik dus te denken aan de zijgangen. Ik heb weleens mensen dat zien doen, maar het lijkt me dat je daar in ieder geval een zweep voor nodig hebt? Hoe moet ik de functie van de zweep daar in zien? En hoe kan ik het kwartje bij mijn paard laten vallen?
Niet dat hij bang is voor de zweep ofzo. Dat niet.

ikenindi

Re: Dubbele lijnen: zijgangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:25

de functie van de zweep moet je zien als een verlengde arm.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 10:32

ikenindi schreef:
de functie van de zweep moet je zien als een verlengde arm.

Duh... dat had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken.
Maar hoe moet je dat zien in combinatie met zijgangen? Onder het zadel gebruik ik daar namelijk een been voor Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:35

en nu gebruik je dus je arm(zweep) om te drijven. ken je parelli? die heeft een mooie manier van aanleren met zijn 4 fases. zowel met aanraken als drijven...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 10:38

Parelli ken ik ja. Doe ik ook aan met mijn paard (ja, we houden het afwisselend Haha!).
Alleen de sideways van parelli vind ik een prutoefening. Kan niet goed zijn voor je paard.
De spieren zijn het zwakke punt van mijn paard, die moeten nog veel sterker. Met name de buikspieren.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:34

ik heb toevallig net oefeningen voor mijn paard gekregen van de osteopaat, mss dat jij daar ook wat aan hebt. ik heb ze op dvd staan. zal als ik n keer tijd heb proberen te omschrijven

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 12:56

Leuk Lachen