Probleem met longeren, tips !?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Danaaa_

Probleem met longeren, tips !?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 17:59

Hallo allemaal!

ik heb een haflinger merrie van 9 jaar en ik probeer haar aan de longe beter naar m'n stemhulpen te leren luisteren. over het algemeen gaat het wel goed met het luisteren, maar ze heeft een vervelende gewoonte. Als ik haar met stemhulpen in galop probeer te krijgen lukt dit niet, als ik dan met de zweep een aanwijzing geef gaat ze stilstaan met haar hoofd naar mij toegericht, en weigerd om verder te lopen, als ik haar dan van voren benader gaat ze steigeren, en als ik probeer naast haar te komen draait ze met me mee. ik weet niet hoe ik haar dus op een normale weize weer in de goede richting krijg, ze reageert vaak nogal overdreven op zweephulpen. ik longeer in een kleine bak dus ze kan niet veel kanten op. Iemand een tip hoe ik dit aan moet pakken ik hoor het graag !

GroEtjes

saarie

Re: Probleem met longeren, tips !?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:32

hee! ik heb hetzelfde met mijn (verzorg/bijrijd)pony! naja niet helemaal hetzelfde, maar ze reageert precies hetzelfde op de zweephulpen, heel irritant! ze doet het bij het aangeven van de zweephulp, gaat stilstaan en valt aan op de zweep en draait met me mee als ik vanaf achter probeer te drijven. nou heb ik sinds deze week een nieuwe oplossing: longeren zonder zweep Vork gewoon met een hele lange of desnoods extra longeerlijn, en als hulp klap je de lijn tegen je been (geluid) of gooi je de lijn naar haar uit. Mijn pony reageert daar heel goed op! succes!

Danaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 19:35

Ja dat heb ik ook geprobeerd, alleen met de longeerlijn opzich gaat dat prima, maar dat werkt niet bij het galopperen, zodra ik haar dan aanzet tot de galop gaat ze ook stilstaan ja en waar ben je dan zonder zweep, dan kan ik haar helemaal nergens meer naartoe brengen Tong uitsteken , maarja ik ga het toch maar doorzetten zonder zweep , beetje geduld leid tot een hoop (hoop ik) haha

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 23:13

Misschien is het belangrijk dat je er eerst voor zorgt dat het paard niet meer bang is voor de zweep, want dat lijkt mij het geval.
Probeer je paard er overal mee te aaien en er ook mee te belonen. Pas wanneer ze het vertrouwen in de zweep terug heeft kan je het weer gaan gebruiken als drijvende hulp enz. In het begin zou ik na het longeren met zweep wel weer een paar keer aaien, zodat ze niet na de eerste keer weer denkt dat het een eng ding is.
Daarnaast zou ik ook niet naar haar hoofd toe lopen, maar juist meer richting haar kont, dan kom je in de 'drijvende cirkel' terecht, waardoor het paard eerder geneigd zal zijn wel te gaan lopen. Recht op haar aflopen kan haar onzeker maken en dat ze daarom stijgert.
De gehele tijd tijdens het longeren deze positie schuin achter haar behouden kan ook voorkomen dat ze stil gaat staan. Het paard voor zijn is ook belangrijk.
Succes!