Jong paard longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unica

Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 16:41

Hallo,

Ik ben sinds kort bezig om een fjord x kwpn ( 4 jaar ) te beleren, ze is super braaf. Alleen
soms wel super druk. Daarom wil ik wel eens longeren voor dat ik ga rijden. Maar ze is nog
nooit gelongeerd en weet dus niet hoe ik dit moet aanpakken. ik zou graag tips willen!!!!
er blijft zowieso wel iemand bij staan hoor! maar diegene weet ook niet hoe ik dit verder moet aanpakken.

Ook heb ik nog een fjord ik longeer haar aan de lange lijnen. Wij hebben nu ook een passoa-teugel,
deze heb ik nog nooit gebruikt maar wil ik wel graag doen. In welke stand moet ik deze zetten? en wat is jullie ervaring met de passoa?

Alvast bedankt!

CM_

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:44

Vraag alsjeblieft hulp bij deze dingen, als je zelf niet weet hoe het eigenlijk moet, moet je ook niet zelf gaan liggen aanklooien.

Vraag je instructrice of ze ook hierbij wil helpen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:45

Ik kan niet anders dan hetzelfde aan raden dan crossmonster. Zoek hier hulp bij...dit kan je niet zo maar even leren door tips via bokt. Longeren is een vak apart!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:46

Precies. Ga niet zelf 'uitproberen' met zulke dingen.

unica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 08:29

Pollewoppy schreef:
Precies. Ga niet zelf 'uitproberen' met zulke dingen.

okee Knipoog
heb wel vaker gelongeerd maar niet met een jong paard, maar ik ga wel even vragen aan mijn instructeur, die legt het me wel even uit denk ik Haha!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:36

Een druk paard krijg je niet rustig van longeren. Paard gaat in "trance" lopen en heeft 0 aandacht bij jouw. Rust zal hij nl bij jouw moeten vinden en daarvoor moet hij op jouw letten ipv zichzelf opfokken door blind door te sjouwen.
Van longeren om moe te maken krijgt hij alleen veel conditie en dat werkt in dit geval alleen tegen je.
Ga met dit dier aan het grondwerk, dan leert hij bij je te blijven in zijn hoofd en daardoor ook rustig te worden.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:38

Ik kan niet anders zeggen dan tamary heeft gelijk, het paard moet de aandacht op jou richten en daarvoor zul je veel grondwerk moeten doen, dit zal ook helpen onder het rijden.

unica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 09:06

Dapy schreef:
Ik kan niet anders zeggen dan tamary heeft gelijk, het paard moet de aandacht op jou richten en daarvoor zul je veel grondwerk moeten doen, dit zal ook helpen onder het rijden.

okee dankjewel Haha!
maar ik maak al met het paard buitenritten enzo ze is echt heel erg braaf Haha!
nou ja alleen heel erg dribbelig enzo!! maar ik ga haar nu lekker vaak rijden!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:09

als ze heel braaf is waarom wil je haar dan eerst longeren?

Mijn paarden hebben overgens eerst leren longeren en grondwerk stemcomandoos geleerd voordat ze beleerd werden.. Lijkt me ook een logischere volgoorde.. Je paard gaat toch aan de longe als je er voor het eerst op stapt!!

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:29

dat dribbellig gedoe heeft ze vast van haar moeder geerfd, heeft dat ook tijden gedaan, nu sinds een tijd longeer ik haar aan de pessoa en egint ze mooi ruim van te lopen.

Maar zo als de meesten al zeggen, zoek er wel hulp bij!

Maar he je tiri nniet gelongeerd voor het beleren, die volgorder is normaal zo,, eerst leren luister naar stemcomando en wat laten wennen en dan erop.. heo hebben jullie het gedaan?? Knipoog

slipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:49

Vraag hulp aan iemand er verstand van heeft.

rozenmoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:26

Ik weet niet wat een pessoa teugel is, sorry!

Elienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:58

ik ben nou met een vriendin bezig met het leren longeren van een jong paard . je moet er gewoon vaak mee bezig zijn en genoeg tijd insteken dan lukt het vanzelf wel