Hallo fanatieke VD'ers.
Een tijdje terug heeft mijn pony een trap gehad tegen de linkerschouder. Hij is daardoor kreupel geweest (bewegingsbeperking naar voren toe) maar inmiddels loopt hij weer goed.
nét voor hij kreupel werd, ben ik begonnen met het compliment, waarbij het linkerbeen het gebogen been is, en het rechterbeen gestrekt werd.
Toen hij weer beter ging lopen en we weer mochten opbouwen, ben ik verder gegaan met deze oefening, met nog steeds het rechterbeen als gestrekt been. Dit gaat nu heel netjes (wat afwerkpuntjes als de oefening langer vasthouden, maar dat is een kwestie van correct belonen, dus dat is eigenlijk geen "probleem")
Inmiddels is de pony weer 100% rad, loopt goed, werkt goed en zijn er geen problemen meer. Nu wilde ik gisteren hem het compliment op het andere been laten maken, maar dat vertikte hij. Hij geeft netjes de rechtervoet, laat zich op een lichte hulp op de borst ook inderdaad naar achteren zakken, maar komt er een punt (pak m beet als het gebogen been 15cm boven de grond is) waarop hij een huppel maakt met het gestrekte linkerbeen, en het terug bijzet om recht te komen staan.
Dit heeft hij met het rechterbeen als gestrekt been ook wel gedaan, maar meer omdat hij niet begreep dat hij op zn knie moest steunen. Zodra hij dat doorhad, ging het als een trein. Daar ben ik toen enkele dagen mee bezig geweest.
Ik vraag me nu dus af of deze "weigering" te maken heeft met de eerdere bewegingsbeperking. Hij moet nu dát been natuurlijk strekken.
Of is het "normaal" dat een paard de eerste dagen zijn been nog niet zover kan strekken, en heeft dat gewoon even rustige oefening nodig?
Groetjes, Lacuna