pessoateugel of dubbelelongeerlijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Selinaa

pessoateugel of dubbelelongeerlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 17:58

Hallo,

Ik zat te twijfelen om een pessoateugel aan te schaffen.

Mijn paard is heel moeilijk nageefelijk te rijden en is de ene kant
nogal moeilijker en stugger (vooral in de hand). Ze is ook redelijk
moeilijk aan de teugel te rijden omdat ze zich dan heel erg verzet.

zou het dan nuttig zijn om een pessoateugel te kopen of eerder dubbelelongeerlijn,
of is dat weer veel moeilijker.

Ik heb ook van iemand gehoord, dat de pessoateugel een beetje zaagd, is dit waar,
want mn paard die schud nu al een beetje links - rechts, wordt dit dan verergt?

Weet iemand meer over het gebruiken van een pessoateugel bij mijn paard,
of zouden jullie voor een ander hulpstuk gaan?

X X X

X_juul_X

Re: pessoateugel of dubbelelongeerlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:03

ik zou gaan voor dubbele longeerlijn, met deze kun je met de buitenteugel iets meegeven zodat het paard iets stelling naar binnen kan nemen op de volte (je bent ten slotte aan het longeren). Met een pessoa kan hij niet naar binnen inbuigen omdat dan de pessoa m hindert.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:06

natuurlijk kan die wel naar binnen inbuigen bij een pessoa. Ik gebruik 'm zelf ook en vind 'm erg fijn, je hebt van die... katrolletjes (of hoe heten die?) en die zorgen ervoor dat je dat 'zaag effect' niet krijgt. Moet je natuurlijk wel zorgen dat ze soepel rollen (dus geen vastgeroeste boel ofzo)

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:17

Maartje1990 schreef:
natuurlijk kan die wel naar binnen inbuigen bij een pessoa. Ik gebruik 'm zelf ook en vind 'm erg fijn, je hebt van die... katrolletjes (of hoe heten die?) en die zorgen ervoor dat je dat 'zaag effect' niet krijgt. Moet je natuurlijk wel zorgen dat ze soepel rollen (dus geen vastgeroeste boel ofzo)

Volgens mij ben ik even een beetje in de war met de bijzet, Excuses.

Selinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 18:39

oké, bedankt dames,
dus het zou beter zijn dat ik een pessoa koop
dan een dubbel , omdat ik het nog nooit gebruikt heb?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:01

Zelf vind ik de dubbel fijner dan de pessoa, omdat je met de dubbel zelf contact hebt met de mond van je paard, m.i. kun je e.e.a. dan beter aanvoelen en op reageren.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:32

Ik vind de pessoa weer fijner, ik ben gewoon niet zo handig met een dubbele lijn, dan heb ik teveel in mijn handen en wordt het een rommeltje.

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 00:19

Ik vind de pessoa ook fijner. Dubbele lijnen vergt toch wel enige ervaring en volgens mij richt je, als het niet op een goede manier word gebruikt, meer schade mee aan dan dat het je paard ten goede komt. Een pessoa is makkelijk in gebruik, en werkt ideaal!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 06:28

Ik denk dat je met alle soorten van hulplijnen schade aan kunt richten, als je deze niet goed gebruikt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:49

De dubbele lijnen zijn eigenlijk beter als je er goed mee kan omgaan, omdat ik het zelf erg moeilijk werken vind en er dus niet goed mee kan omgaan en ik dat met de pessoa beter kan heb ik die laatste aangeschaft en daar ben ik over het algemeen wel tevreden over Ja

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:54

aslo schreef:
Ik denk dat je met alle soorten van hulplijnen schade aan kunt richten, als je deze niet goed gebruikt.

Daar heb je gelijk in. Maar een pessoa werkt makkelijk dan dat dubbele lijnen werken. Hier heb je toch wel iets meer ervaring voor nodig in het werken ermee. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:58

ik gerbuik zelf ook de pessoa omdat ik nooit met dubbele lijnen heb gewerkt durf ik dat niet aan.

Wil het wel leren (hint) maar het lijkt me wel fijner omdat je met dubbele lijnen ook een stelling naar buiten kan vragen of kan dat niet Clown

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:01

Met dubbele longe kan je alles doen wat je in het rijden ook doet, dat is juist het fijne er van Ja

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:04

Ik zou voor de peassoa gaan omdat een paard daar over het algemeen makkelijker nageeflijk in word zonder erg veel druk in de mond. Ook is het makkelijk omdat het paard de pessoa niet aan een kant kan vasthouden. Fijne manier van trainen vind ik het.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:50

Ladygiroc schreef:
ik gerbuik zelf ook de pessoa omdat ik nooit met dubbele lijnen heb gewerkt durf ik dat niet aan.

Wil het wel leren (hint) maar het lijkt me wel fijner omdat je met dubbele lijnen ook een stelling naar buiten kan vragen of kan dat niet Clown

Je kan met de dubbel idd ook stelling naar buiten vragen, en dus dito naar binnen, je zweep is ahw je binnenbeen waar ze om heen buigen. Ik heb destijds een 2daagse cursus bij Lammert Haanstra gevolgd, vond dit heel erg leerzaam en is een zeer prettig man.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:35

HAR - - > LO

Selinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 17:03

oké, heel erg bedankt allemaal,
dan ga ik maar voor de pessoa,
omdat ik nog nooit met dubbele heb gewekt.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:05

Selinaa schreef:
oké, heel erg bedankt allemaal,
dan ga ik maar voor de pessoa,
omdat ik nog nooit met dubbele heb gewekt.

Dat lijkt mij een verstandige keuze.

Tip: Vraag hulp voor de eerste keer. Je moet hem dan nog op maat maken en het paard moet waarschijnlijk wennen aan de broek die
achter zijn benen langs loopt. Succes!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:11

Ja, dat klopt, de mijne gaf de eerste keer van die geirriteerde bokjes met zijn achterbenen, was wel grappig ja.

Indilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:56

Allejandro schreef:
Met dubbele longe kan je alles doen wat je in het rijden ook doet, dat is juist het fijne er van Ja

ja idd, ben ik helemaal met je eens, werk jij erzelf ook mee, heb nml een klein probleempje ermee?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:59

De beweging van het achterbeen zorgt voor beweging van het bit aan de voorkant, en beide manieren van longeren hebben dat wel een beetje. Dubbellonge vind ik fijner, kun je zelf regelen of je iets meer pakt of geeft aan de voorkant.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:03

dubbele (longeer)lijn zou ik aanraden. hoewel ik de longeerlijn persoonlijk wat te licht vind. gebruik zelf liever wat dikkere lijnen.
Maar hiermee heb je alles zelf in de hand, krijg je de ''feel'' ook wat beter dan wanneer je een pessoa gebruikt.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:23

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik eerst eens wat uitproberen voordat je iets aanschaft waar je spijt van krijgt. Zijn er geen mensen in de buurt die een van beide hebben ( of beide).
Ook raad ik je aan om zeker de eerste keer niet alleen te gaan klungelen ( wel spannend, maar niet raadzaam).
Ik ben zelf begonnen met simpel het touwtje ( 6,5 meter lang 6mm koord), wat je op verschillende manieren kunt bijzetten ( van Lammert geleerd toen ik nog op de basis-instructeur cursus zat), vind dit nogsteeds prettig. Heb ook een pessoa, maar die ligt nu eigenlijk alleen maar in de kast te liggen, want gebruik zelf het liefst de dubbele longe. Dit vereist wat oefening, maar je kunt wel het meest veelzijdig trainen en makkelijk van kant wisselen, waardoor je dit dus ook vaker doet en dus beter voor de afwisseling van het paard.

veel succes

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:26

aslo schreef:
Ladygiroc schreef:

Je kan met de dubbel idd ook stelling naar buiten vragen, en dus dito naar binnen, je zweep is ahw je binnenbeen waar ze om heen buigen. Ik heb destijds een 2daagse cursus bij Lammert Haanstra gevolgd, vond dit heel erg leerzaam en is een zeer prettig man.
\\

Wat leuk ik heb a.s. zaterdag een clinic met mijn paard bij hem. Ben erg benieuwd, wil graag leren met dubbele lijnen te longeren, omdat ik dan zelf het gevoel in mijn handen heb en haar ruimte kan geven als ze nageeft. Met de passoa heb je dit toch minder in de hand denk ik

Cuarda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:24

ik heb gister voor het eerst met een pesoa gelongeerd, en ik vind het echt wel een fijn ding.. ik denk dat met een pesoa de paarden hun achterhand er beter onder zetten