longeer probleem[naar me toe draaien]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

longeer probleem[naar me toe draaien]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 20:00

Ik ben op zoek naar de goude tip.

Elke keer wanneer ik Now Or Never laat longeren en dan even haat laat stoppen dan draait ze met haar lichaam naar me toe zonder dat ik wat ervan zegt. Veder doet ze tijdens longeren alles perfect.

IK heb al verschillende dingen geprobeert om haar op afstand laten stoppen zonder zij naar me toe gaat draaien maar tergeefs.

Soms lukt het wel maar 90% niet oh en ze loopt soms zelf zonder ik wat zeg naar me toe als ze stil staat.

ireika

Re: longeer probleem[naar me toe draaien]

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:01

Hou je zweep erbij, wanneer ze nog maar een halve pas naar jou toe doet moet je zweep haar al voor zijn! (geen harde plets ofzo hé, gewoon begrenzen met je zweep en als ze dat negeert een kort maar stevig genoeg tikje tegen haar hoofd/hals (wel opletten voor haar ogen en dat je geen kopschuwheid in de hand werkt)) Probeer haar ook altijd te laten stoppen en dan zélf naar haar toe lopen, dus nooit haar naar binnen laten komen, ook niet wanneer jullie gedaan hebben.
Succes!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:31

Mijn eerste paardje deed dat in het begin ook vaak. Ik zorgde dat ik achter haar achterhand bleef, dus liep dan desnoods iets schuin naar achter. Met de longeerzweep wees ik naar haar schouder, om aan te geven dat ze in 'mijn' ruimte kwam en ze meer naar buiten ging lopen. Verder heb ik haar ook een apart commando geleerd voor naar me toe komen, ook om bijv. van hand te veranderen, ik zei dan: kom maar. Zo wist ze dat er een verschil was tussen halt houden en naar mij toe mogen komen. succes!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:35

Als paard naar binnenkomt jij ook direct, groot naar paard toe stappen.
Met groot bedoel ik armen omhoog, borst vooruit etc.

Wel opletten dat als paard niet reageert zoals het zou moeten jij nog weg kan.
Als dit niet werkt zweep maar dat heeft weer als nadeel dat ze waarschijnlijk weer voorwaarts gaat. Maar alles beter dan naar je toe komen.

Ikzelf zou het overigens niet zo erg vinden als ze alleen maar iets naar binnen draait en dan stil staat (dit is nl. vrij natuurlijk gedraag). Mocht ze echt naar je toestappen of aanvallen dan wel actie.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 08:20

Bedankt voor de tips ik zal het vandaag weer proberen kijken of het lukt.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:10

Indd leren het verschil ,het naar je toe komen en halt houden.
En je zweep altijd richting het paard zijn buik/kont wijzen.
Drijvende bewgingen maken met zweep en lichaam. Zorg dat je,je paardje voor bent.

Nooit naar je paardje toe lopen als hij naar jou toe komt dan beloon je hem eigenlijk voor slecht gedrag en hij moet van je af blijven. (halthouden en weer weg stappen.)

King mag van mij ook niet naar me toe draaien want dan geef ik hem de ruimte om naar me toe te komen. Hij moet gewoon op zijn plek blijven en dat doet hij ook. En dan ben ik heel overdreven met mijn belonen.

En als hij naar je toe wil komen zweep tegen zijn buik duw hem van je af en als hij niet luistert heel klein tikje tegen zijn buik/kont. En wees duidelijk met je stem. En gebruik je lichaam goed maak je groot en niet klein jij bent de leider.

succes

MaxLieftBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:15

Ik heb hetzelfde probleem, maar ik heb ook het probleem dat m'n paard daar niet van houdt en dan draait hij naar me toe heel chaggie.. en ook als ik hem los wil longeren rent hij gewoon naar me toe, maar het is echt een heel lief paard, maar gewoon klote.. iemand idee hoe ik het kan doen?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:15

Mijn pony deed dat vroeger ook constant, nu houd ik haar gedrag erg in de gaten en als ik zie dat ze zin heeft om naar binnen te komen (dus voor ze het nog doet, maar de neiging wel heeft) zeg ik : Uh-uh! en dan weet ze dat ik het wel gezien heb en loopt ze gewoon door

Ook kan je van zodra ze naar je toekome haar meteen laten aandraven, dat worden ze op de duur spuugzat en dan zullen ze het ook minder of niet meer doen

_Fleur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:40

jury schreef:
Als paard naar binnenkomt jij ook direct, groot naar paard toe stappen.
Met groot bedoel ik armen omhoog, borst vooruit etc.

Wel opletten dat als paard niet reageert zoals het zou moeten jij nog weg kan.
Als dit niet werkt zweep maar dat heeft weer als nadeel dat ze waarschijnlijk weer voorwaarts gaat. Maar alles beter dan naar je toe komen.

Ikzelf zou het overigens niet zo erg vinden als ze alleen maar iets naar binnen draait en dan stil staat (dit is nl. vrij natuurlijk gedraag). Mocht ze echt naar je toestappen of aanvallen dan wel actie.

hier ben ik het mee eens Knipoog

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 16:32

Ik heb het voor elkaar gekregen Haha! ze moest ook even op der tenen worden gezet om te begrijpen.

Sinds vandaag deed ze het eng goed. Okay nog niet elke keer maar het is een grote vooruitgang dat ze niet automatisch naar mij dree en naar me toe liep.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:40

Mijn ene doet dat ook , ik kan hem wel gewoon logeren , maar dan is het eerst een heel gevecht.
En de anderen , die gaat juist de anderen kant op , dus nu longeer ik ze aan elkaar vast , en dat gaat super.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:09

HorseWomen nooit een gevecht met je paard aan gaan.
Je moet gewoon concequent zijn. Zorg dat je goed in het midden staat longeerlijn en zweep in een driehoek van je paard. Zweep wijst naar buik kont. Zodra hij naar je toe komt beweeg je de zweep in de richting van zijn buik. je maakt je zelf groot en wees duidelijk met je stem dus ook met je lichaamstaal en niet wat wat jury zegt met je armen in de lucht want dat werkt niet als je een lijn en een zweep in je handen hebt dat werk alleen bij freestyl en als je dat niet goed kan moet je er ook niet aan beginnen dat moet je dan eerst leren en dat leer je niet alleen uit een boek maar ik in de praktijk met bv Emiel Voest. En als het met zweep niet werkt wat juri zegt dat ze harder gaat dan ben je dus niet duidelijk genoeg met je stem. En niet concequent genoeg.

Ik heb zelf drie paarden groot gebracht en nooit problemen gehad. Geduld en concequent zijn en net als velen niet spelen met je paard of pony het is geen pop maar een edel dier van 400 tot 800 kilo ongeveer. Er zijn wel leuke spelletjes die je met paarden kan doen maar dan zul je toch eerst moeten zorgen dat je kan lezen en schrijven met je paard en daar bedoel ik mee dat hij in alles naar jou luisterd. Respect voor elkaar hebben.

succes

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:47

Heb je niet iemand op stal die je kan helpen en kan laten zien hoe je het moet doen. De meeste mensen die ervaring hebben met longeren hebben je dit zo geleerd en is het er zo uit bij je paard.

rozenmoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:18

mijn verzorgpony deed dat eerst ook altijd, ik ben begonnen met telkens als ie een pas naar me toe deed de zweep ervoor te houden, na een week deed ze het niet meer!