Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Sonja schreef:En wat gebeurt er als je aan dubbele lijnen longeert? Door de onderste singelring en dan naar het bit?
misschien kan je het stap-voor-stap uitleggen?ikenindi schreef:aan de singe heb je geen controle over je paard. iig netzoveel als wanneer je los longeert lijkt mij. [b]heb je al eens geprobeert om de lijn aan de buitenste bitring te doen, dan over het hoofd (achter de oren) en dan door de binnenste ring[/b]? dat zie ik ook regelmatig en lijkt mij dan rustiger. nadeel lijkt mij wel dat als je een keer trekt hij niet gelijk loslaat als je niet meer trekt.
en kun je niet met halster longeren?
poes schreef:Als je géén ervaring hebt met dubbele longe, en je stelt nog zulke vragen over longeren (en dat is echt niet kwaad bedoeld) ben je nog lang niet klaar om de dubbele longe uit te halen, das echt moeilijk hoor, en veel mensen klooien der maar een eind mee aan.
'
vandaar mijn reactie. voor de rest nog iemand ideeën? Judith_ schreef:Je kan de longeerlijn door de binnenste bitring halen, onder de neusriem door en dan de klip aan de longeerlijn vast maken. Op die manier kun je wel contact houden met het bit maar ligt het wel een stuk stiller. Ook een kaptoom waar je een bit aan kan klikken is misschien handig. Dan hoef je de longeerlijn niet aan het bit vast te maken maar gewoon aan een ander ringentje.