met hoofdstel in longeren gevaarlijk?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke1990

met hoofdstel in longeren gevaarlijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 22:51

Ik was vandaag mijn verzorgpaard aan het longeren met een hoofdstel in.
Gewoon met een bitverdeler eraan.
De reden waarom ik met een hoofdstel in longeerde, was omdat ik met een pessoateugel wilde longeren.
Ik vond dat hij daarvoor eerst goed warm gelopen moest zijn zonder een of andere hulpteugel.

Toen ik nog bezig was met het opwarmen van mijn verzorgpaard, kwam er een mede verzorgster op stal (die niet mijn paard verzorgt) naar mij toe en begon mij te waarschuwen dat het HEEL GEVAARLIJK was wat ik nu deed.
Met een hoofdstel in longeren zou ik niet (lees: nooit) moeten doen.
Hij zou, mocht hij schrikken, de longeerlijn uit mijn handen kunnen trekken en er op gaan staan.
Zij zei dat hij als gevolg daarvan 2 à 3 maanden geen bit in zou kunnen hebben of dat je hem meteen weg kon brengen naar de slacht.

Ik vond het best vreemd dat zij zo opgefokt naar mij toe kwam.
Aan de andere kant heeft zij ook alleen maar het beste voor met het paard, maar zij had het ook anders over kunnen brengen.
Ik heb het idee dat eigelijk heel veel mensen hun paard met hoofdstel in longeren (en met voltige is het verplicht).

Wat is jullie mening over longeren met een hoofdstel in en waarom?

Anoniem

Re: met hoofdstel in longeren gevaarlijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:53

Tsja... Het KAN. Maar je kunt ook van je paard vallen en daarbij kan je paard ook op de teugel gaan staan. Je paard kan ook op de één of andere manier over de kop slaan en daarbij z'n rug breken. Je paard kan ook één keer uit de bocht vliegen in de wei en daarbij een been breken. Je kunt zelfs aan worden gereden als je oversteekt bij een zebrapad, moet je dan ook maar niet meer oversteken? Ik zou me er niet al te druk over maken als ik jou was. Longeren met hoofdstel moet gewoon kunnen, helemaal als je met bijzet, touwtjes, pessoa of dergelijke aan de slag wil.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-05-08 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:55

Ik longeer zelde, maar als ik het doe. en doe het met een pessoa, dan doe ik het hoofdstel ook gewoon in, met bit.
Wij hebben een longeerkraal dus als die het touw uit me handen mocht trekken heb ik hem zo weer te pakken.
Maar dan nog, je stal genoot had het idd anders kunnen brengen wat dat betreft.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:56

Nouks schreef:
Tsja... Het KAN. Maar je kunt ook van je paard vallen en daarbij kan je paard ook op de teugel gaan staan. Je paard kan ook op de één of andere manier over de kop slaan en daarbij z'n rug breken. Je paard kan ook één keer uit de bocht vliegen in de wei en daarbij een been breken. Ik zou me er niet al te druk over maken als ik jou was. Longeren met hoofdstel moet gewoon kunnen, helemaal als je met bijzet, touwtjes, pessoa of dergelijke aan de slag wil.

ga ik in mee.
ik longeer ook met hoofdstel

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 23:00

het nóg gevaarlijker om je paard in de wei los te laten, stel dat ie een been breekt..
niet te druk om maken, dat moet gewoon kunnen.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 23:06

Ik longeer ook met hoofdstel.
Ik heb net juist altijd geweten dat je niet met halster mag longeren.
Ook omdat ze met halster in de wei staan en dan denken als ze moeten werken met halster, het maar een beetje spelen is.

Maar ja dat is mijn mening...

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 23:08

babbii_lief schreef:
Nouks schreef:
Tsja... Het KAN. Maar je kunt ook van je paard vallen en daarbij kan je paard ook op de teugel gaan staan. Je paard kan ook op de één of andere manier over de kop slaan en daarbij z'n rug breken. Je paard kan ook één keer uit de bocht vliegen in de wei en daarbij een been breken. Ik zou me er niet al te druk over maken als ik jou was. Longeren met hoofdstel moet gewoon kunnen, helemaal als je met bijzet, touwtjes, pessoa of dergelijke aan de slag wil.

ga ik in mee.
ik longeer ook met hoofdstel

Ook helemaal mee eens. Elk moment dat je met je paard bezig ben kan er iets gebeuren.
Zie het verschil daarbij niet tussen een bit tijdens het longeren en het rijden.
Gewoon lekker verder longeren zou ik zeggen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 23:46

Sfietje schreef:
Ook omdat ze met halster in de wei staan en dan denken als ze moeten werken met halster, het maar een beetje spelen is.

Hmm beetje vreemde redenatie... Bij ons staan de paarden juist zonder halster in de wei omdat dat wel risico's met zich meebrengt, en daarnaast: als jij je paard aan het poetsen bent aan het halster, als je paard in de trailer staat, als je paard met je mee moet lopen, das toch ook allemaal geen spelen? De redenatie halster = spelen vind ik wat vreemd...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 05:46

Gewoon doorgaan met longeren met hoofdstel, heel verstandig. Liever niet aan een halster longeren, tenzij je weet dat het paard heel relaxt is.
Je stalgenoot zal het best goed bedoelen, maar helaas zit ze imo helemaal verkeerd met haar verhaal.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 06:29

Ligt een beetje aan het doel van het longeren. De dag na een wedstrijd longeren we vaak een 15 tot 20 minuten aan het halster. Sluiting longeerlijn aan het metalen oog aan de zijkant van de neusriem vastmaken en niet aan de ring waar je het touw aan doet, om scheef trekken van het halster te voorkomen. De paarden mogen dan grotendeels zelf bepalen wat ze doen, dus ff lekker door galopperen of een bok mag. Als wij echt trainigsgericht longeren is dit altijd met hoofdstel. De teugels halen we eraf want daar heb je alleen maar last van. Na even warm stappne worden de paarden bijgezet, meestal via de Lammert Haanstra methode, dus met touwtjes en de longeersingel, of we trainen met een speciaal longeertuigje.
Het hoofdstel (en mn het bit) is dan juist van essentieel belang om contact te houden met je paard via zijn mond. Longeerlijn mag dan ook nooit in een boog hangen, moet altijd verbinding zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 06:33

Nee hoor kan best met rijden kan paard erook op gaan staan bij een val oid en pony van mijn vriendinschrok toen ze afstapte rukte teugels ui handen en ging er op staan hoofdstel en bit doormidden maar pony heeft er niks aan overgehouden Knipoog

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 06:57

Nouks schreef:
Tsja... Het KAN. Maar je kunt ook van je paard vallen en daarbij kan je paard ook op de teugel gaan staan. Je paard kan ook op de één of andere manier over de kop slaan en daarbij z'n rug breken. Je paard kan ook één keer uit de bocht vliegen in de wei en daarbij een been breken. Je kunt zelfs aan worden gereden als je oversteekt bij een zebrapad, moet je dan ook maar niet meer oversteken? Ik zou me er niet al te druk over maken als ik jou was. Longeren met hoofdstel moet gewoon kunnen, helemaal als je met bijzet, touwtjes, pessoa of dergelijke aan de slag wil.

Hihi Nagelbijten / Gniffelen

Ja dat is wel waar. Had dat toen ook in mijn achterhoofd, maar was iets te verbaasd van haar 'uitval' om nog iets zinnigs te zeggen. Haha!
Behalve dat ik het er niet mee eens was.

Hierna kreeg ik overigens een reactie van een andere verzorger op stal dat de pessoa ook aan het halster kon. Ik was het op de een of andere manier hier niet mee eens. Weet eigelijk niet waarom, maar het lijkt mij niet juist ofzo..

aslo schreef:
Ligt een beetje aan het doel van het longeren.

Het ging hier om 'trainingsgericht' longeren. Lachen

CharleyT schreef:
Gewoon doorgaan met longeren met hoofdstel, heel verstandig. Liever niet aan een halster longeren, tenzij je weet dat het paard heel relaxt is.

Aan het halster en het bit maakt eigelijk niet zo veel verschil want het is een braaf paard aan de longe.
Als ik hem overgangen laat maken gebeurt dat op mijn lichaamshouding en stem. Niet door middel van aan de longe te gaan sjorren. Eventueel een lichte ophouding als hij helemaal niet luistert.
Maar mijn plan was na de opwarming met de pessoa te gaan werken, dus had ik een hoofdstel in. Lachen
Als ik vantevoren zou merken dat hij nogal hittepetitterig doet, zou ik hem eerst los laten rennen en gewoon zijn gang laten gaan tot hij zijn ei kwijt is. Haha!

Sfietje schreef:

Ik snap wel een beetje wat je bedoeld. Bij ons lopen de paarden voor de koets met rouwerijen en trouwerijen en als mijn verzorgpaard meemoet, weet hij wel dat hij moet werken en is dan ook echt heel rustig en superbraaf.
Maar het is niet zo dat hij tijdens het rijden/longeren gaat spelen met een halster en serieus doet met een bit in. Hij merkt wel wanneer er gewerkt moet worden;)

Yvank_ schreef:
Nee hoor kan best met rijden kan paard erook op gaan staan bij een val oid en pony van mijn vriendinschrok toen ze afstapte rukte teugels ui handen en ging er op staan hoofdstel en bit doormidden maar pony heeft er niks aan overgehouden Knipoog

Bit doormidden Bloos! Dat is best heftig nog!
Heb een keer gehoord van een vriendin die op Beestenmarkt was gaan kijken, dat door middel van twee paarden die met een bit aan elkaar geklikt waren dat ze ruzie kregen en ze dus begonnen te bekvechten en zo het bit (ik weet niet hoe?) door een van het paard zijn mond heen getrokken werd door die ander en die een zijn tong voor 3 kwart scheurde.
Er stond toen een man op met elk been op één paard in galop.
Dat had ik ook niet willen zien.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:39

longeren met hoofdstel kan best, en idd als je een pessoa gebruikt gaat het iets lastiger met een halster. ieder paard kan gek doen, waar dan ook.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:42

Ongeluk zit in een klein hoekje, met halster om, en ze staan op de lijn kunnen ze hun nek breken (kort door de bocht maar jullie begrijp he?)

Ik vind er persoonlijk weinig gevaarlijks aan, zolang jij maar weet wat je doet en waar je mee bezig bent, lijkt mij geen probleem

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:45

Ik longeer verschillende eigenlijk.
Als het echt werken is, dan gebruik ik ook een bijzet en longeer ik dus met hoofdstel.
Als het niet echt werken is, maar meer voor de beweging dan longeer ik zonder bijzets, dus gewoon met halster.

Maar lijkt me niet dat het kwaad kan hoor, met hoofdstel.
Dan zit overal wel een risico aan en zou je beter niks meer met paarden kunnen doen.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:00

Longeren doe ik altijd met hoofdstel om en dus bit in. Alleen longeer ik met een dubbele lijn en longeersingel.

Wanneer ik enkel longeer doe ik dit aan het halster, dan hoeft ze van mij ook nooit echt aan het werk, maar gewoon even ontspannen bewegen.

Ik zie persoonlijk meer op tegen die bitverdeler waar jij over spreekt. Ik heb een paar keer longeerlessen gehad en die vrouw was daar heel erg op tegen.
Hij verdeeld namelijk helemaal niet, je hebt meestal alle druk op de buitenkant staan, het binneste dingetje hangt los.(dat was de uitleg van de instructeur hierover) Zo vond ik op het internet het volgende: Af te raden : de longe aan een zgn. longeerbitstuk. Wij vinden dit riempje met 2 scherp gepunte haken (waarom geen veilige musquetons, meneer de fabrikant ?) en een vaste ring meer geschikt om het paard tijdens het aan de hand stappen te begeleiden.
Als je hiermee longeert trek je het paardenhoofd verkant. Dat wil zeggen dat het dier met zijn hoofd gaat kantelen om gelijke druk te krijgen op het bit. De meeste druk krijgt het dier dan op de buitenste bitring en zal aldus verkant gaan lopen met zijn binnenoor hoger.

Tijdens het rijden bedoelen wij met verkant gaan : het scheef houden van het hoofd met het buitenoor hoger en de neus dus naar buiten. (Meestal een teken dat de aanleuning niet gelijk is en het buitenachterbeen naast i.p.v. onder de massa loopt.)
Een oplossing is een touwtje in plaats van dit tussenstukje, met een LOSSE ring waaraan de longe kan worden vastgemaakt."
Bevestigd dat gene wat tegen mijn op de longeerles is gezegt.

Aan de hand van een dubbele longeerlijn kun je de druk zo gelijk mogelijk en eerlijk verdelen.
Verder zijn er nog verschillende andere manieren om de longeerlijn te bevestigen.
Daarover wordt het volgende gezegt: "De longemusqueton aan de binnenste bit ring en aan het ringetje van de lage (of africhtings- of Hannoveraanse ) neusriem. Deze manier is vriendelijk.

• De longe op een kaptoom (= longeerhoofdstel met een harde neusband). Sommige paarden lopen heel goed op de kaptoom, anderen gaan er erg op hangen.

• De longe door de binnenste bitring en dan over de nek (kopstuk) naar de buitenste bitring, deze manier is redelijk scherp want het bit wordt omhoog getrokken. Sommige paarden kunnen hiervan in paniek raken.
De bit inwerking lijkt op een gagbit, dat is een ophaalbit. Deze bitten worden vaak gebruikt door springruiters, three days eventers en door jockeys.

• De longe door de binnenste bitring onder de kin naar de buitenste bitring, net als een hengstenketting. Deze manier is ook scherp, en wekt dus vaak veel verzet op.

Overigens als je je paard met een hengstenketting begeleidt, kun je ook de ketting over de neus doen. MAAR zet je paard NOOIT vast aan een hengstenketting, die nog onder of over de neus loopt, dat is levensgevaarlijk. Zet het paard altijd vast aan de onderste ring van het halster.

• Met twee longes longeren, maar dat moet het paard wel leren te accepteren. Het werken met de dubbele longe is een hele hele goede manier van longeren, maar moet wel gebeuren door "vakmensen".

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:16

ni3ki3 schreef:
Ik zie persoonlijk meer op tegen die bitverdeler waar jij over spreekt. Ik heb een paar keer longeerlessen gehad en die vrouw was daar heel erg op tegen.
Hij verdeeld namelijk helemaal niet, je hebt meestal alle druk op de buitenkant staan, het binneste dingetje hangt los.(dat was de uitleg van de instructeur hierover)

Precies, om die reden is Lammert Haanstra ook tegen longeren met een bitstukje. Ik heb bij hem destijds een 2daagse cursus gevolgd.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:18

Ik longeer bijna altijd met hoofdstel in. Ik haal wel de teugels van het bit af uiteraard. Zo kan er niks gebeuren met dat hoofd. Hij kan hoogstens ergens tegen aan komen met zijn hoofd, waardoor het hoofdstel kapot getrokken wordt. Maar als jij normaal longeerd in een longeerkraal, dan is de kans dat dat gebeurt wel minimaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:49

ni3ki3, kleine aanvulling op je verhaal (mis één wijze van vastmaken): longe door bitring en achter bovenste neusriem langs en aan zichzelf weer vastklikken. Daarmee zorg je in ieder geval dat het bit netjes stil ligt in de mond en zet je meer druk op de zijkant van het hoofd dan op het bit. Persoonlijk wel mijn favoriete wijze van vastzetten.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:00

Nouks, kleine aanvulling dan op jou.
Zo verzorg je wel een lichtelijke hefboomwerking. Je trekt beide bitringen naar elkaar, waardoor het bit (vooral enkelgebroken) in het midden omhoog komt te staan. (als ik jou manier juist interpreteer)
wanneer je hem eerst een keer extra om de buiteste bitring draait, zal die hier wat slippen en trek je ze niet direct in een driehoekje naar elkaar.
Jij verzorgt dat slippen waarschijnlijk door hem door de bovensteneusriem te halen. DOe je hem nadat je hem door de bovensteneusriem hebt gedaan nog door de buitenste bitring en dan naar de longeerlijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:03

Hmmm ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom je het bit in elkaar trekt/bitringen naar elkaar toe trek, als je bit gewoon past... Bovendien, zou kunnen hoor, ik schrijf het niet direct af, maar ik gebruik sowieso altijd een dubbelgebroken watertrensje met mijn paardje Lachen

Ik blijf helemaal van de buitenste bitring af. Zal eens kijken of ik een foto kan vinden ondertussen...

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:25

Oke, dan snap ik hem al.
Maar heb je dan niet meer druk staan op je neusriempje dan op het bit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:26

Jep, klopt. Maar wie zegt dat het verkeerd is om meer druk op de neusriem te hebben? Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:27

-> LO

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:29

Ik longeer ook met hoofdstel, bit en pessoa. Juist als ik met halster zou longeren trekt hij de longeerlijn uit mn handen. Soms doet hij dat ook met hoofdstel in. Maar ik ben nu verhuisd en hebben we een longeercirkel, ja daar kan je niet weglopen van de cirkel Haha!