polly2 schreef:Nou kom zeg...de TS vraagt om advies. Wat ik zie is wel degelijk een "probleem" al is eht niet heel ernstig.
Ik vind...dat als jij met een paard bezig bent...of het nu rijden, mennen, aan de hand werken of longeren is, dit dier gehoorzaam en aan de hulpen moet zijn. En deze pony is heel duidelijk ondeugend! En onttrekt zich hiermee aan de hulpen.
Ik zou je adviseren om op een longeercirkel te longeren en de pony vanaf het begin goed aan de hulpen te zetten, zodat hij niet zo van jouw hulpen weg kan racen.
Door een longeercirkel, begrens je hem. Door een zweep te gebruiken, begrens je hem ook, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt. Je zou eens kunnen lezen wat Lammert Haanstra daar over schrijft in zijn boek. En als je het diertje op een goede manier, bijv. met een touwtje bijzet...dan begrens je hem nog meer, waardoor hij weer gehoorzaam op de hulpen wordt.
Ik vind het juist heel goed dat je hiervoor hulp vraagt.
In de praktijk zie ik zo vaak mensen met een paard die dit gedrag toestaan....en vervolgens neemt het dier nog meer vrijheid....en na een tijdje loopt het paard ook zo te klieren onder het zadel...ze vallen er een keer af...en dan is het ineens wel een probleem. Ik zeg niet dat dat altijd zo gaat...maar ik heb het wel heel vaak gezien.
Het is een kwestie van je paard opvoeden dat hij te allen tijde aan de hulpen is als je met hem bezig bent.
Rondracen en bokken mag hij in zijn vrije tijd op de wei...niet als jij met hem bezig bent. Voor je het weet gaat zo'n dier zijn grenzen nog verder verleggen.
Als je nog meer wilt weten mag je me een PB sturen.
Ja jij hebt gelijk!
Want het gata heelt zo door!
hij wordt niet rustig!
Hij blijft bezig