wie doet er allemaal aan vrijheidsdressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emma

wie doet er allemaal aan vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 15:14

hoi, ik weet niet of dit topic toegestaan is, maar ik zou graag willen weten wie er allemaal aan vrijheidsdressuur doen, en hun ervaringen, want ik ben nu een beetje met de basis bezig, en dan zou ik ook heeeel erg graag tips krijgen!!!!!!!!

Groetjes Emjam

saskiakefie

Re: wie doet er allemaal aan vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:15

ja ik doe ook aan vd. Wat voor tips bedoel je precies? Lachen

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 15:18

over hoe je het hebt aan geleerd en wat voor dingen je toen tegenkwam als het bijv. niet lukte en hoe je dan door bent gegaan en het uiteindelijk wel of niet is gelukt en hoe het is gelukt. ik hoop dat iedereeen het nu snapt Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:21

ongeduldig zijn. Ik vind mezelf af en toe te ongeduldig. Dan wil ik het sneller, terwijl je pony altijd bij vd het tempo zelf bepaald. En straffen, dat moet je nooit doen.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 15:30

ja, je wilt heel graag dat het snel goed gaat, en als het dan niet lukt, dan worden sommige mensen boos op hun paard, terwijl je ze iets wilt leren!! ik zou wel willen dat het heel snel ging met leren!! daarom vraag ik ook in dit topic naar tips enzo! Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:33

tja, het ligt ook aan het paard, hoe snel die kan leren. Net als bij mensen, het ene mens leert sneller, en zit op vwo, en de ander doet er wat langer over en zit op vmbo Knipoog

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 15:46

ja dat weet ik, meestal leer je ook beter als je nog jong bent, en alle 3 de pony's zijn rond de 5 jaar dus nog niet zo oud!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:47

oke, wat kunnen ze al?

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 19:00

de basis dingen, stap, draf, halt zo'n beetje. wel nog wat meer, maar ik ben nog niet echt met DE oefeningen bezig ofzo. daarvoor wil ik graaaaag tips Haha! en ervaringen van andere mensen! ik ben pas even begonnen dus...

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:04

Ik ben ermee begonnen nadat ik het boek van Inge Teblick 'Grondwerk' heb gekocht. Dit is een heel handig stap-voor-stap boek waar alles heel duidelijk en uitgebreid in omschreven staat. In het begin ging het leren heel langzaam bij mijn paard en ik oefende iedere dag 5 minuten. Pas als je paard zich langer kan concentreren (want dit is heel inspannend voor hem omdat hij constant moet nadenken om uit te vinden wat het is dat je wilt) kun je iets langer gaan oefenen maar je moet heel goed opletten dat je niet te lang met iets doorgaat, want als voor je paard de lol eraf gaat kost het je later weer heel veel tijd en geduld om hem ervan te overtuigen dat het voor hem ECHT leuk is!
Het allerleukste van vd vind ik is dat je het hele omgaan met je paard inclusief rijden op een heel andere manier gaat zien en dat je echt leert HOELANG het eigenlijk duurt voor een paard iets echt snapt, omdat je niet zoals bij het rijden bv constant hulpen geeft.

Dus, heel veel geduld hebben en dan kunnen jullie er HEEL veel plezier aan beleven!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:47

mijn verzorgpony's kunnen een heel leuk & handig commando, nl hand aanraken. Heel simpel aan te leren. Je knipt in je vinger, en zodra hij met zijn neus je hand aanraakt, click je en geef je een beloning. waarom dit nou zo handig is: Als je los bezig bent met je pony en hij loopt weg, maar hand aanraken kan hij heel goed, dan komt ie wer naar je toe Lachen een van mijn vz pony's vind die oefening helemaal geweldig, en kan hele stukken achter je aan rennen Tong uitsteken Een tijdje geleden, was hij van het ene weitje naar het andere weitje ontsnapt (het zijn 2 weitjes aan elkaar vast). En hij is een hengstje. En aan de overant was ook een weitje met 2 andere hengstjes, dus bart was helemaal aan het showen en rennen en doen. Maar we kregen hem niet te pakken, vanalles geprobeert. Maar toen kwam ik op het idee om met m'n vingers te knippen, en jaa hoor, daar kwam ie. Haha! dus toen hadden we hem Knipoog

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 18:52

jcristina schreef:
Ik ben ermee begonnen nadat ik het boek van Inge Teblick 'Grondwerk' heb gekocht. Dit is een heel handig stap-voor-stap boek waar alles heel duidelijk en uitgebreid in omschreven staat. In het begin ging het leren heel langzaam bij mijn paard en ik oefende iedere dag 5 minuten. Pas als je paard zich langer kan concentreren (want dit is heel inspannend voor hem omdat hij constant moet nadenken om uit te vinden wat het is dat je wilt) kun je iets langer gaan oefenen maar je moet heel goed opletten dat je niet te lang met iets doorgaat, want als voor je paard de lol eraf gaat kost het je later weer heel veel tijd en geduld om hem ervan te overtuigen dat het voor hem ECHT leuk is!
Het allerleukste van vd vind ik is dat je het hele omgaan met je paard inclusief rijden op een heel andere manier gaat zien en dat je echt leert HOELANG het eigenlijk duurt voor een paard iets echt snapt, omdat je niet zoals bij het rijden bv constant hulpen geeft.

Dus, heel veel geduld hebben en dan kunnen jullie er HEEL veel plezier aan beleven!

okee, ik zal het gaan proberen om het langzaam dus met ong. 5 min. per dag een beetje te oefenen! raad je ook zeker aan om de basis eerst goed te doen?

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 18:52

saskiakefie schreef:
mijn verzorgpony's kunnen een heel leuk & handig commando, nl hand aanraken. Heel simpel aan te leren. Je knipt in je vinger, en zodra hij met zijn neus je hand aanraakt, click je en geef je een beloning. waarom dit nou zo handig is: Als je los bezig bent met je pony en hij loopt weg, maar hand aanraken kan hij heel goed, dan komt ie wer naar je toe Lachen een van mijn vz pony's vind die oefening helemaal geweldig, en kan hele stukken achter je aan rennen Tong uitsteken Een tijdje geleden, was hij van het ene weitje naar het andere weitje ontsnapt (het zijn 2 weitjes aan elkaar vast). En hij is een hengstje. En aan de overant was ook een weitje met 2 andere hengstjes, dus bart was helemaal aan het showen en rennen en doen. Maar we kregen hem niet te pakken, vanalles geprobeert. Maar toen kwam ik op het idee om met m'n vingers te knippen, en jaa hoor, daar kwam ie. Haha! dus toen hadden we hem Knipoog

haha!! wat grappig Knipoog
mijn pony rent zoiezo wel achter me aan in de bak ofzo Tong uitsteken

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:59

[/quote]
okee, ik zal het gaan proberen om het langzaam dus met ong. 5 min. per dag een beetje te oefenen! raad je ook zeker aan om de basis eerst goed te doen?[/quote]

Ja de basis is het belangrijkst. je pony met het absoluut duidelijk zijn wat de clicker (oftewel de 'bridge') precies is. Bridge wil zeggen: een uitgestelde beloning, je 'clickt' omdat je zo precies kunt aangeven wat goed is en daarna komt de beloning. Zou je de beloning zonder bridge gebruiken dan kun je nooit zo precies belonen.
De bridge kun je aanleren dmv de oefening die degene voor mij heeft beschreven, nl je hand aanraken, oftewel targetten. Als hij dat kent kun je langzaam je hand steeds iets verder weg houden om het moeilijker te maken en later kun je ipv je hand een 'ding' gebruiken zoals een pion of een handdoek ofzo en dan weer de afstand groter maken etc. Hier ben je wel een behoorlijk tijdje zoet mee, afhankelijk van hoe snel je pony het snapt en hoe duidelijk jij het doet. Denk er ook om dat -zodra je pony de oefening snapt- je hem onregelmatig gaat belonen. Niet iedere keer klikken en belonen dus maar soms om de twee keer, dan drie keer en dan weer de eerste keer bv. Zo blijft hij zijn best doen. Het is hetzelfde principe als waarom mensen verslaafd raken aan gokken: ze verdienen maar af en toe wat en soms een paar keer achter elkaar en dan weer een hele tijd niet.

Als hij dat targetten met zijn neus kent, kun je het hem leren met zijn lichaamsdelen. Snap je hoe het targetten werkt?

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 09:58

jcristina schreef:

okee, ik zal het gaan proberen om het langzaam dus met ong. 5 min. per dag een beetje te oefenen! raad je ook zeker aan om de basis eerst goed te doen?[/quote]

Ja de basis is het belangrijkst. je pony met het absoluut duidelijk zijn wat de clicker (oftewel de 'bridge') precies is. Bridge wil zeggen: een uitgestelde beloning, je 'clickt' omdat je zo precies kunt aangeven wat goed is en daarna komt de beloning. Zou je de beloning zonder bridge gebruiken dan kun je nooit zo precies belonen.
De bridge kun je aanleren dmv de oefening die degene voor mij heeft beschreven, nl je hand aanraken, oftewel targetten. Als hij dat kent kun je langzaam je hand steeds iets verder weg houden om het moeilijker te maken en later kun je ipv je hand een 'ding' gebruiken zoals een pion of een handdoek ofzo en dan weer de afstand groter maken etc. Hier ben je wel een behoorlijk tijdje zoet mee, afhankelijk van hoe snel je pony het snapt en hoe duidelijk jij het doet. Denk er ook om dat -zodra je pony de oefening snapt- je hem onregelmatig gaat belonen. Niet iedere keer klikken en belonen dus maar soms om de twee keer, dan drie keer en dan weer de eerste keer bv. Zo blijft hij zijn best doen. Het is hetzelfde principe als waarom mensen verslaafd raken aan gokken: ze verdienen maar af en toe wat en soms een paar keer achter elkaar en dan weer een hele tijd niet.

Als hij dat targetten met zijn neus kent, kun je het hem leren met zijn lichaamsdelen. Snap je hoe het targetten werkt?[/quote]

nou nog niet helemaal, maar ik heb geen klicker, waar kan je die dan krijgen of wat dan ook en wat zou je er anders voor in de plaats kunnen gebruiken? en hoe moet je dat doen met je hand ofzo dat je pony die moet aanraken? dat snap ik nog niet helemaal.. zou het erg aardig vinden als je het me nog een keertje wil uitleggen.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:23

Ik heb zelf geen clicker gebruikt maar het woordje 'YES', 1: omdat ik dat anders nooit zeg en 2: omdat je dat ook gemakkelijk kunt gebruiken wanneer je allebei je handen nodig hebt, zoals tijdens het rijden.

1; Je begint met hem de bridge (in mijn geval dus 'YES') aan te leren en dat doe je zo:
Je doet je zakken vol met kleine schijfjes wortel of iets dergelijks en gaat bij hem in de stal bv, in ieder geval een plaats waar niet teveel afleiding is en hij zich op zijn gemak voelt en niet bij je weg kan lopen om iets anders te doen.
Je laat hem een wortelschijfje opeten van je hand en op het moment dat hij het pakt en eet zeg je YES, het woordje valt gelijk met het geven van de beloning. Dit doe je zo een keer of twintig bv, zodat hij het woordje gaat koppelen aan de beloning.

als hij het kent is het tijd voor de volgende stap;
2; Je houdt je hand vlak voor zijn neus zodat hij hem wel per ongeluk aan MOET raken, en op het moment dat dat gebeurt (dus gelijk met de aanraking, errrug belangrijk) zeg je YES en geef je een wortelschijfje. Je wacht even zodat hij erover kan nadenken en dan weer, dan wacht je weer even en dan weer, etc. Totdat het kwartje valt en dan kun je langzaamaan je hand verder weg gaan houden. Zodra het niet goed meer lukt ben je waarschijnlijk te snel gegaan en kan hij het niet meer volgen (dan ga je en stapje terug) of je bent er te lang mee doorgegaan en hij gaat het saai vinden (dan 'veroorzaak' je nog 1 keer dat hij het goed doet, belonen en stop je ermee voor die dag).

Belangrijk;
1 niet te lang oefenen
2 stoppen als het goed gaat
3 zodra je paard weet wat je wilt, ga je onregelmatig belonen en daarna het iets moeilijker maken.
4 leer hem een woord wat aangeeft dat je klaar bent met oefenen (BV 'klaar') zodat hij er niet mee doorgaat en weet wanneer het klaar is en hij dus niet meer hoeft na te denken.
5 Beloon niet met lekkers wanneer hij iets uit zichzelf doet, spaanse pas bv is niet erg praktisch als hij dit uit zichzelf gaat doen en kan zelfs gevaarlijk zijn. Als hij iets uit zichzelf doet, dan kun je laten merken dat je weet dat hij zijn best doet (zeg bv: 'ja, dat is 'pas' goed gedaan...) en
6 WORD NOOIT BOOS, of gefrustreerd. Als hij iets doet wat je absoluut NIET wilt, dan gebruik je als straf: het ontnemen van de kans voor hem om iets te verdienen!! Je draait je bv met je rug naar hem toe en negeert hem even. Maar denk erom dat je dit alleen heel af en toe doet, ALLEEN als iets echt niet kan. Niet te snel doen dus als je paard druk aan het uitproberen is wat je wilt, want dan straf je hem daar dus voor.
7 Als hij opdringerig of iets dergelijks wordt tijden het oefenen kunt je bv buiten de box gaan staan zodat hij niet aan je kan plukken, zo kun je nog steeds met hem oefenen.

Ook heel belangrijk: soms kunnen ze echt HEEEL lang nadenken over wat het is dat je wilt. De mijne keek dan gewoon de andere kant op en in het begin dacht ik dat hij het gewoon stom vond. Dat was niet zo, hij was aan het nadenken en soms, na een minuut of 2/3 wat dan erg lang lijkt te zijn, probeerde hij weer iets. Probeer goed te kijken hoe hij zich gedraagt en wat voor kop hij trekt en dan leer je dat steeds beter te onderscheiden.

Ik kan je echt aanraden het boek 'grondwerk' van inge teblick te kopen en heel goed door te lezen, want er staan heel veel belangrijke dingen in die je moet weten als je begint met het aanleren van oefeningen en dus ook nuttige dingen voor de dagelijkse omgang met je paard (en andere dieren en zelfs mensen Knipoog Denk er ook goed om dat je eerst een hele reeks simpele, ongevaarlijke dingen aan je paard leert en dan kun je er altijd nog over denken om hem bv steigeren op commando aan te leren, ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb want mijn pony is altijd erg enthousiast als hij weer een nieuw kunstje kan en gaat het dan toch een paar keer uit zichzelf doen, wat erg gevaarlijke situaties kan opleveren. Ook krijg je bij die oefening (steigeren) te maken met dominantieverhoudingen tussen je paard en jou. Als je al een dominant paard hebt -ten opzichte van jou- kan het erger worden.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 10:25

jcristina schreef:

als je steeds 5 minuten bezig ging, hoe deed je het dan als iets nog niet lukt? stopte je dan gewoon? en hoe ging het de volgende dag dan met die oefening? daar zit ik ook een beetje mee in de knoop, als iets niet lukt hoe je het dan aan moet pakken. natuurlijk gewoon heel veel geduld hebben, maar verder?

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:46

Je hoeft niet altijd net zo lang door te gaan tot hij iets snapt. Soms moet je iets wel 20 keer oefenen voordat hij het echt snapt bv. Ik ben dus begonnen met het aanleren van de bridge, (iedere keer een wortelschijfje geven en dan YES zeggen) dit doe je dan laten we zeggen 20 keer en dan ga je verder met het aanraken van je hand. Stel nou dat je 5 of tien keer 'veroorzaakt' dat hij je hand aanraakt, dan kun je hem een 'jackpot' geven (3 wortelschijfjes bv) en dan stop je ermee. Dit alles kun je doen in ongeveer 5 minuten. Hij snapt dan waarschijnlijk nog niet dat het echt de bedoeling is dat hij je hand aan moet raken maar is wel nieuwsgierig geworden en vond het vast ook leuk (zomaar ineens allerlei lekkers Haha! wauw!) en daar kan hij op zijn gemak over nadenken als je weer weg bent.

De volgende dag begin je weer met de bridge, om het te bevestigen en dit hoef je dan niet zo vaak te doen als de eerste dag waarschijnlijk dus kun je iets langer oefenen met het targetten.

Je moet zelf heel goed opletten of je ziet dat hij het snapt of nog niet snapt, en dan doe je een stapje terug of juist vooruit. Dit zal bij iedere oefening anders zijn, sommige dingen leert het ene paard sneller dan andere, maar zorg er in ieder geval in het begin voor dat je niet te lang oefent en heb geen hoge verwachtingen.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 12:12

maar moet je eerste en wortel schijfje geven en dan pas yes zeggen? het leek mij juist eerder andersom of niet? en als je dan yes zegt, op een gegeven moment gaat hij dan naar je hand toe als hij het snapt toch? enne, wat is nou de bedoeling van targetten? en hoe moet je dat leren enzo? (sorry voor de overspoeling met vragen! Huilen van het lachen )

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:06

Je begint hiermee: Als je hem leert wat YES betekent: dan geef je hem een wortelschijfje en zeg je tegelijkertijd YES, zodat hij leert dat het een beloningssignaal is.

Als hij dat weet dan zeg je YES op het moment dat hij het goed doet en geef je hem DAARNA het worteltje.

Als je hem leert targetten (een voorwerp aanraken) dan 'veroorzaak' je eerst dat hij je hand aanraakt, zeg YES en beloon, en als hij dat snapt en uit zichzelf je hand gaat aanraken, DAN ga je er een commando aan koppelen, bv 'touch' op het moment dat hij het doet, dan gelijk YES en belonen.

Ik heb beschreven hoe je het targetten aanleert, hierboven en in het vorige antwoord, en de bedoeling is dat je hem dus leert om op commando iets aan te raken. In het begin jouw hand en later kun je dat gebruiken bij andere oefeningen zoals wanneer je hem het compliment wilt leren. Je vraagt hem dan bv zijn hoofd naar beneden tegen jouw hand te houden.

Geeft niets hoor, al die vragen Knipoog
Het is wel belangrijk als je weet waarom je dingen doet die je gaat doen, niet zomaar bezig gaan hiermee maar je moet er wel wat vanaf weten. Misschien is het ook goed als iemand je komt helpen af en toe en dus het boek lezen waar ik het al over had.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 13:42

bedankt, ik snap het nu wel! ik wou ook al boeken gaan lenen van de bibliotheek ofzo.. das wel handig! daar staat nog verder info enzo in.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:38

Goed! En anders vraag je maar weer. Succes!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:16

nog iets over die clicker: als bartje iets op commando aan moet raken, en het ligt wat verder van mij af, en hij raakt het aan en hoort de click, komt ie terug draven, en snuffelt meteen aan m'n hand Tong uitsteken

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 19:16

saskiakefie schreef:
nog iets over die clicker: als bartje iets op commando aan moet raken, en het ligt wat verder van mij af, en hij raakt het aan en hoort de click, komt ie terug draven, en snuffelt meteen aan m'n hand Tong uitsteken

hihi, maar ik heb geen klicker dus ik ga het denk ik doen met een woord zo als zij zei.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 17:09

heb vandaag even geoefend met rakker, en hij was heel braaf, en hij wist precies wanneer als ik yes zei, dat hij dan wat lekkers kreeg! dan boog hij helemaal om me heen Tong uitsteken