Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
en ervaringen van andere mensen! ik ben pas even begonnen dus...
een van mijn vz pony's vind die oefening helemaal geweldig, en kan hele stukken achter je aan rennen
Een tijdje geleden, was hij van het ene weitje naar het andere weitje ontsnapt (het zijn 2 weitjes aan elkaar vast). En hij is een hengstje. En aan de overant was ook een weitje met 2 andere hengstjes, dus bart was helemaal aan het showen en rennen en doen. Maar we kregen hem niet te pakken, vanalles geprobeert. Maar toen kwam ik op het idee om met m'n vingers te knippen, en jaa hoor, daar kwam ie.
dus toen hadden we hem
jcristina schreef:Ik ben ermee begonnen nadat ik het boek van Inge Teblick 'Grondwerk' heb gekocht. Dit is een heel handig stap-voor-stap boek waar alles heel duidelijk en uitgebreid in omschreven staat. In het begin ging het leren heel langzaam bij mijn paard en ik oefende iedere dag 5 minuten. Pas als je paard zich langer kan concentreren (want dit is heel inspannend voor hem omdat hij constant moet nadenken om uit te vinden wat het is dat je wilt) kun je iets langer gaan oefenen maar je moet heel goed opletten dat je niet te lang met iets doorgaat, want als voor je paard de lol eraf gaat kost het je later weer heel veel tijd en geduld om hem ervan te overtuigen dat het voor hem ECHT leuk is!
Het allerleukste van vd vind ik is dat je het hele omgaan met je paard inclusief rijden op een heel andere manier gaat zien en dat je echt leert HOELANG het eigenlijk duurt voor een paard iets echt snapt, omdat je niet zoals bij het rijden bv constant hulpen geeft.
Dus, heel veel geduld hebben en dan kunnen jullie er HEEL veel plezier aan beleven!
saskiakefie schreef:mijn verzorgpony's kunnen een heel leuk & handig commando, nl hand aanraken. Heel simpel aan te leren. Je knipt in je vinger, en zodra hij met zijn neus je hand aanraakt, click je en geef je een beloning. waarom dit nou zo handig is: Als je los bezig bent met je pony en hij loopt weg, maar hand aanraken kan hij heel goed, dan komt ie wer naar je toeeen van mijn vz pony's vind die oefening helemaal geweldig, en kan hele stukken achter je aan rennen
Een tijdje geleden, was hij van het ene weitje naar het andere weitje ontsnapt (het zijn 2 weitjes aan elkaar vast). En hij is een hengstje. En aan de overant was ook een weitje met 2 andere hengstjes, dus bart was helemaal aan het showen en rennen en doen. Maar we kregen hem niet te pakken, vanalles geprobeert. Maar toen kwam ik op het idee om met m'n vingers te knippen, en jaa hoor, daar kwam ie.
dus toen hadden we hem

jcristina schreef:
Denk er ook goed om dat je eerst een hele reeks simpele, ongevaarlijke dingen aan je paard leert en dan kun je er altijd nog over denken om hem bv steigeren op commando aan te leren, ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb want mijn pony is altijd erg enthousiast als hij weer een nieuw kunstje kan en gaat het dan toch een paar keer uit zichzelf doen, wat erg gevaarlijke situaties kan opleveren. Ook krijg je bij die oefening (steigeren) te maken met dominantieverhoudingen tussen je paard en jou. Als je al een dominant paard hebt -ten opzichte van jou- kan het erger worden. jcristina schreef:Ik ben ermee begonnen nadat ik het boek van Inge Teblick 'Grondwerk' heb gekocht. Dit is een heel handig stap-voor-stap boek waar alles heel duidelijk en uitgebreid in omschreven staat. In het begin ging het leren heel langzaam bij mijn paard en ik oefende iedere dag 5 minuten. Pas als je paard zich langer kan concentreren (want dit is heel inspannend voor hem omdat hij constant moet nadenken om uit te vinden wat het is dat je wilt) kun je iets langer gaan oefenen maar je moet heel goed opletten dat je niet te lang met iets doorgaat, want als voor je paard de lol eraf gaat kost het je later weer heel veel tijd en geduld om hem ervan te overtuigen dat het voor hem ECHT leuk is!
Het allerleukste van vd vind ik is dat je het hele omgaan met je paard inclusief rijden op een heel andere manier gaat zien en dat je echt leert HOELANG het eigenlijk duurt voor een paard iets echt snapt, omdat je niet zoals bij het rijden bv constant hulpen geeft.
Dus, heel veel geduld hebben en dan kunnen jullie er HEEL veel plezier aan beleven!
wauw!) en daar kan hij op zijn gemak over nadenken als je weer weg bent.
)
saskiakefie schreef:nog iets over die clicker: als bartje iets op commando aan moet raken, en het ligt wat verder van mij af, en hij raakt het aan en hoort de click, komt ie terug draven, en snuffelt meteen aan m'n hand