Lange lijnen eerder dan longeren ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Lange lijnen eerder dan longeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 00:31

Hallo allemaal. Doei!

Ik ben flink in de toekomst aan het kijken voor mijn jaarling tinkertje Haha!
Nou zat ik laatst met m'n vriend te praten over het inrijden , ja ... we kijken ver de toekomst in Clown

Ik zei dat ik dan wel eerst een goede basis er in wil hebben , dus goed reageren op stemhulpen , bekend met het materiaal , zadel , bit enz. (mijn vriend is absoluut geen paarden persoon , dus vandaar de uitgebreide uitleg voor hem Tong uitsteken )

Nu weet ik dat je met longeren pas begint rond de 3 jaar , maar hoe zit het eigenlijk met het werk aan de lange lijnen ?

Lange lijnen lijken mij minder belastend , omdat je dus ook lange stukken rechtdoor kan gaan.
En dus bijv. ook op die manier buiten kan gaan wandelen als training , terwijl ze toch wat leren. Knipoog

Dus mijn vraag : Wanneer kan je beginnen met het werk aan de lange lijnen ? Kan je hier inderdaad eerder mee beginnen dan het longeren ?

Even een voetnootje Knipoog

Ik vraag dit niet omdat ik snel zou willen beginnen met de training. Puur uit nieuwsgierigheid Knipoog
Mijn jaarling word niet eerder aan het werk gezet dan dat ik vind dat hij er geestelijk en lichaamlijk aan toe is.
Zeker omdat het een koudbloed is , die ook nog eens langer doorgroeien.

Indomitable

Re: Lange lijnen eerder dan longeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 00:34

Ik zou zeker niet voor de 3 jaar beginnen, laat hem lekker paard zijn Lachen. Wennen aan het gefiemel en gefrubel wat er natuurlijk ook bij paarden hoort zou ik wel eerder beginnen. Vastzetten, borstelen, voetjes geven, wasbeurtje, dekentje op eventueel eens op de trailer zetten. Lekker langs de weg gaan wandelen aan een touwtje om hem te laten wennen. Maar echt het "werk" ook al is het misschien minder belastend zou ik lekker mee wachten.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 00:41

Ik zou dan eerder voor een soort grondwerk gaan waarbij hij leert om voor druk te wijken. En als hij wat ouder is een soort schrikparcoursje. Dus spelenderwijs wat dingen doen.
Ik ben nadat ik wat aan het halster had gelongeerd (was een jonge hengst dus wel eerder begonnen om hem te leren dat ik dingen te bepalen had. Maar dan ook maar soms en 10 min max) wel verder gegaan met lange lijnen. Maar dat was er echt achter lopen omdat ik hem voor de wagen wilde beleren. Helaas is het niet zo ver gekomen omdat twee stoere kerels hem wel even voor de sleep zouden zetten en dat ging dus mis. Maar hij leerde hierdoor al wel teugelhulpen.
Mijn volgorde zou zijn:
spelenderwijs spelletjes doen
longeren aan halster in afgezette circel
longeren aan halster maar daaronder een hoofdstel met bit
lange teugel met bit
longeren aan het bit
zadelmak maken

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 00:59

Bedankt voor jullie reacties Knipoog Hier betreft het ook een hengst , waarvan het de bedoeling is zo lang mogelijk hengst te blijven (met een beetje hoop op goedkeuring voor de dekdienst Bloos )

@ Indomitable :

Het "gefriemel en gefrubel" zoals jij het noemt kent hij allemaal al. Ik heb hem zelf gefokt , dus hij is al vanaf dag 1 in eigen handen. En dat vind ik toch wel dingen die ze in het 1e jaar toch echt wel horen te leren / kunnen. (met uitzindering van het dekentje natuurlijk)

Gewoon paard zijn mag hij zeker wel van me Haha! Begin met de "verdere training" liever een jaar later , dan een maand te vroeg Knipoog Moet toch al lang wachten voordat ik met hem aan het werk zou kunnen , dus dan kan een paar maanden extra me ook niets schelen , dat kan er dan ook makkelijk bij Ja Welzijn van het paard staat bij mij echt op nr 1.

@ Dendrofleur :

Zoals je leest gaat het hier ook om een hengst , maar die weet (nog Clown ) wel wie de baas is (als hij dalijk gierende hormonen krijgt kan het wel eens een ander verhaal worden natuurlijk) , ligt waarschijnlijk ook aan het feit dat ik hem zelf gefokt heb.

Maar tussen de lichamelijke ontwikkeling van een merrie of hengst zit toch weinig verschil lijkt mij ?

Grondwerk vind ik ook een goed idee ! Ga me daar eens in verdiepen (tijd genoeg ervoor Haha! )

Schrik "parcourtjes" (parcourtjes tussen haakjes ivm zijn leeftijd) doen we al. Dit houd ik steeds bij 1 onderwerp , vanwege zijn leeftijd. 5 a 10 minuten is lang genoeg vind ik met een maximum van 1x per week. Knipoog
Dit varieerd van het lopen over een stukje plastic naar het besnuffelen van een tractor met draaiende motor. (handig hoor een eigen boerderij)

Met lange lijnen bedoel ik inderdaad de versie zoals het droog mennen. Het is de bedoeling dat hij later ook voor de wagen komt.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:47

Ik zie dat je hengst net een jaar is. Ik heb nu ook een jaarling staan maar die toont zich ook nog geen hengst. Dat komt later wel. Nu is het een kwestie van goed opvoeden dus zorgen dat hij niet de fout in kan gaan. Juntos heeft geleerd dat hij lekker los kan lopen als hij plotseling aan het halster rukt. We hebben eerst vanalles geprobeerd voordat we een ketting erbij pakten. Dat zouden we nu met Pedro veel eerder doen.
Wat bij Juntos goed werkt is om een vinger omhoog te steken om halt te houden. Dat gebruik ik ook met longeren maar ook met in de bak zetten. Toen hij jong was en begon uit te dagen heb ik een grondwerk cursus gedaan waarbij je hem dus de baan door stuurde. Dat zou ik nu niet meer doen omdat hij juist manser wordt als je een keer te laat bent.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 23:40

ik denk dat het er vanaf hangt wat je precies wilt en doet met de lijnen. écht langelijnen, als in ohz werk zonder ruiter, zou ik pas doen met drie jaar, idem voor longeren. longeren geeft grote eenzijdige belasting waarbij de gewrichten niet recht belast worden. dit is een aanslag op de gewrichten bij het jonge paard, daarom geef ik niet de voorkeur aan longeren vóór een paard goed drie jaar is. een enkel rondje in stap doet natuurlijk geen kwaad, in de wei maakt een paard immers ook bochtjes, maar écht longeren, nope...

in mijn onderschrift staat een link van mijn tweejarige Snatje voor de tweede keer aan de lijnen, ik wandel altijd al veel met hem aan het halster, en wat we nu gedaan hebben is een teugel eraan en sturen maar. hij doet het zo, de halsterhulpen zijn hem wel bekend dus het sturen met twee lijnen is voor hem niet echt een zware klus zeg maar.

ik vind het prima om op die manier lekker bezig te zijn, het houdt je paardje aan het denken (vooral de leergierige intelligente dieren hebben nog weleens uitdaging nodig, Snatje vindt langd de weg wandelen aan het halster dodelijk saai) en je kunt er mooi en ongemerkt mee voorbereiden voor het echte werk. ik zou zeggen, kijk en oordeel zelf!