Ik heb het topic van de shet aan de LL gelezen. Nu werk ik (nog) niet met LL maar aan de longe met onze verzorgshet van 6. Hij pikt dingen snel op. Kan stap, draf, galop en ben bezig met keren te leren (gaat steeds beter). Nu probeer ik ook Halt te leren. Vaak blijft hij lang doorlopen om uiteindelijk bij de ingang van de bak stil te gaan staan (zijn we klaar???
) of om naar binnen te komen naar me toe (wat wil je eigenlijk van me???). Hij staat dan dus wel stil maar of op zijn gekozen moment of helemaal van de hoefslag af bij mij (gezellig dat wel, maar niet de bedoeling). Ik probeer nu vaak maar iets: zweep helemaal laag naast me op de grond om geen druk te geven. Zweep juist voor hem houden als "stop". Beetje zacht trekken aan de longe (maar dan komt ie dus vak naar me toe). Voor mijn gevoel moet ik op het midden blijven staan, maar misschien is dat niet goed?
Kortom: hoe leren jullie halt aan bij het longeren?
Komt bij dat de eigenaresse en een ander meisje hem ook longeren en ik weet niet welke commando's zij gebruiken voor halt houden. Rest is wel zelfde en hij lijkt ook onderscheid te maken in wat wie bedoelt. Zit mijn zoontje op hem en hij roept STOP omdat ie bang is eraf te vallen staat de pony accuut stil. Als ik stop roep gebeurt er echter niks... (ik rij er niet op, ik bedoel met longeren). ik probeer dus zelf consequent te zijn met MIJN commando's (stap, draven, galop, keer om, halt). Is het een extra probleem als ik een ander woord gebruik (ik geloof dat eigenaresse HO! zegt, maar ook dat geeft niet het gewenste resultaat bij mij)? Pony lijkt echt zich af te stemmen op degene die met hem bezig is.
) dat hij gedurende de tijd steeds eerder naar het commando zal luisteren door deze opbouw?
)