Halthouden....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Halthouden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:54

Evengoed is het ook een heel stom probleem Clown
Ik werk nl. aan de LL met een shet, en alles gaat prima;
-schouderbinnenwaarts
-travers
-wijken
-verzameling
etc.

zélfs al een beetje galop.
Kan hij allemaal, maar er is één ding wat echt niet gaat: halthouden.
Als ik hem stil wil laten staan draait hij gelijk naar mij, of hij gaat achteruit.
Heel irritant.

Heeft er iemand tips?

Jasmijn159

Re: Halthouden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:01

Maaartss schreef:
Goed diep zitten in je zadel. en dan een ophouding maken als die naar achter gaat lopen doe je je handen weer naar voren en drijf je aan Tong uitsteken dan zet je hem weer stil enz. enz. hij heeft het dan vanzelf door! Clown

Misschien eerst lezen voor je commentaar geeft??

Nu even ontopic.. Misschien eerst een keer of wat oefenen met iemand er naast, tot hij het commando doorheeft?
Wat doet hij eigenlijk aan een halster oid? Staat ie dan wel stil? Misschien kan je daar een commando aan koppelen en dat ook gebruiken als je achter hem staat.
succes er mee Lachen

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:31

Heb je de beschikking over een longeer circel?? Dan kun je de omheining gebruiken, een andere oplossing zou kunnen zijn dat je een soort omheining maakt waar hij niet overheen kan en dus wel moet halthouden,.... Succes

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:06

Je kunt hem dan recht op de omheining sturen en vlak voor de omheining "halt" zeggen. Als hij achterwaarts gaat, gewoon achterwaarts laten lopen en "terug" zeggen. En nog een stukje extra als hij wil stoppen..... Natuurlijk uitvoerig belonen als hij stil staat (op jouw commando!), maar ik denk dat je dat al wel doet. Dat hij zich omdraait is een teken dat je op beide leidsels te weinig druk hebt, je moet hem denk ik meer "opsluiten". Niet te lang stil laten staan en ook niet te vaak. 2 of 3 x per training is genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:31

Heb het alweer een paar keer geoefend Lachen Gaat al íets beter, maar nog niet geweldig. Maar het begin is er Lachen 'Tegen' de omheining heeft geen nut, dan gaat hij links of rechtsaf, wat ik ook doe. Ik heb wel genoeg druk op beide leidsels, maar zogauw hij omdraait is die druk er inderdaad niet meer. Dan probeer ik op tijd te corrigeren door aan de andere kant meer druk te zetten, maar dit helpt ook niet...

Riixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:33

ga eerst eens van je paard af met halthouden!
als ze stilstaat probeer op beide teugels even veel druk. wanneer ze even goed blijft staan geef een klopje op de hals
Laatst bijgewerkt door Tanja op 17-06-08 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bold verwijdert. Een bericht volledig in vette letters schrijven is niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:22

Leer nou toch eens lezen Verward

ik zit er NIET op.

pascallevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:02

geen idee hoe je dit oplost? misschien iemand er tegelijk naast laten lopen en dat je dan ook druk van achter geeft terwijl de gene die ernaast loopt ook druk geeft. daarna de persoon die ernaast loopt steeds minder in de buurt laten lopen zodat je paard aleleen nog de druk van de lange lijnen voelt.
trouwens kick dat je paard dat allemaal kan aan de lange lijnen

Lisa_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:41

Ik denk een kwestie van geduld, gewoon met je stem hem stil laten staan en zorg dat hij zich niet naar je toe kan draaien (als dat lukt) als hij dan even stilstaat, goed belonen! En zo kan je proberen om hem steeds langer stil te laten staan en natuurlijk bij elke verbetering goed blijven belonen. Mocht je pony het echt niet snappen kan je misschien iemand anders je pony zegmaar stil laten staan, dat hij zich niet naar je toe kan draaien en dan gaat die persoon steeds wat verder weg staan als je pony netjes blijft staan Haha!

Naskapower

grondwerk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:21

ik heb gelezen dat je niet rijd op je shet, mijn verzorghaflinger had ook problemen met stilstaan, is opgelost met grondwerk,
ik kan wel zeggen hoe je het moet doen maar je kunt beter een boek over grondwerk lenen bij de bieb of er een kopen.

(dit komt uit het boek grondwerk met paarden (van deltas))

doe halster en halsterrtouw om, ga naar rustige en veilige plek

ga op anderhalve tot 2 meter voor hem staan

ga rechtop staan, voel je goed, je bent de baas en wel nu, straal die overtuiging uit.

vraag in eens de aandacht van je paard, doe je hand met het halstertouw, en de hand met de zweep omhoog

let hij op zeg dan halt ho ect...

stuur hem terug als hij een stap naar voren zet, en duw met de zweep tegen het been dat hij naar voren zet

staat hij weer goed, zeg je opnieuw halt

belonen als hij even stilstaat

suc6

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:25

Ik had dit probleem ook, iemand had mij even geholpen en als we halt gingen houden deden we dat als we heel dicht langs de bakrand reden zo kon ze igg maar een kant op draaien. Aan de andere kant ging iemand staan zodat ze niet naar die kant toe draaide.

Ik hield soms ook vooral de teugel aan de bakrand wat strakker. Het duurde even maar nu kan ze 't ook Haha!

Dontcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:35

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met Mijn paard. 2 geworden in april. Ze staat ook niet stil als ik ze gewoon leid aan het halster. Ze stopt, draait helemaal voor mij en blokkeert me gwn om een snoepje te krijgen xD

Ik maak me dan een beetje kwaad. Gewoon je stem wat verstrengen, NEE zeggen en kordaat haar weer op d'r plaats zetten. (Mss moet jij zo streng niet zijn, maar Siënna is een ietsiepietsie dominant :p, dus moet ik haar zo aanpakken). Iedere keer als 'ie verloopt, terug op zijn plaats zetten, na een tijd heeft 'ie wel door dat 'ie moet blijven staan. Maar je moet veel oefenen (ik weet waarover ik spreek, want bij ons begint het nu aardig te lukken Knipoog )
Oefen het eerst aan het halster en probeer hem/haar een commando aan te leren bij het stilstaan (Halt! is wss de meest voor de hand ligende oplossing? Knipoog ) En beloon natuurlijk :d
Probeer dat dan uit bij de LL. Onthou: Eerst leren stappen, dan pas leren lopen Knipoog Als het niet aan het halster lukt, zal het aan de LL ook niet werken.

En zeker niet te lang blijven oefenen, dan staat 'ie zeker niet meer stil Knipoog