Gewoon longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gewoon longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:21

Is het goed (of kan het geen kwaad) om je paard gewoon te longeren met halster?
Waar moet je dan op letten? Als het paard met het kopje naar beneden gaat lijkt mij dit goed?
Nog speciale dingen?

Of heeft longeren eigenlijk alleen maar zin als je dat met hulpmiddelen doet?

_SunriSe_

Re: Gewoon longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:58

volgens mij kan het geen kwaad om met halster te longeren.
heb het zelf ook wel eens gedaan.
ik zie longeren als een manier om mijn pony beweging te geven dus ik denk dat het ook wel zin heeft zonder hulpmiddelen

Manon073

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:00

Ik zou niet weten waarom dat niet kan, doe het zelf ook regelmatig Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:02

Ik doe mijn paard zelfs meestal helemaal los longeren. Inderdaad om wat beweging te geven, of om even te kunnen uitrazen voor het rijden, of om stemcommando's aan te leren.. Daarvoor heb je geen hulpteugels nodig Lachen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:03

Je moet er alleen op letten dat je het halster niet in het oog van je paard trekt met de longeerlijn. Wat dat betreft is een hoofdstel handiger, want dat schuift niet.
Misschien kan je anders nog beter helemaal zonder iets longeren, tenminste als je een afgesloten bak/ring hebt.
Wat je zonder hulpmiddelen bereikt is dat je het paard puur en alleen beweging geeft. En ook nog een eenzijdige beweging, want je paard is constant bezig een bocht te maken.
Als je je paard echt zou willen trainen ipv beweging geven zul je toch naar een hulpmiddel moeten kijken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:05

Voor het in beweging houden en de conditie heeft het wel wat nut, maar wil je echt trainen dan zou je tovh meer moeten, dubbele lijn of een pessoatuig

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:42

Zoals Lotte zegt, is het belangrijk in de gaten te houden dat je bij teveel contact niet het bakstuk aan de buitenzijde tegen het oog van het paard komt. Wanneer je zonder bit wilt longeren kan je hier bijv. een kaptoom voor aanschaffen.

Het longeren met halster is goed voor beweging, maar het is belangrijk er op te letten dat het paard zijn rug niet wegdrukt en een onderhals opzet, wanneer hij dat wel doet gaat het je alleen maar tegen werken ohz en kan je imo beter wel met hulpteugel longeren.

Wanneer je paard lekker los door zijn lijf loopt en zijn koppie lekker laag heeft is het longeren zonder hulpteugels ook een goede training, mits je veel overgangen maakt en je paard goed actief houdt.
Daarnaast is het belangrijk in de gaten te houden of je paard wel op 4 benen blijft lopen en niet over de buitenschouder wegvalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:31

Er staan foto's in de link van mijn onderschrift, naar mijn gevoel is er geen probleem met betrekking tot scheeftrekken van halster? Heb er zelf toch niks van gemerkt, heb nooit echt spanning op de longeerlijn gehad (net genoeg om hem niet over de grond te laten slepen Clown).

Het enige wat ik toen gedaan heb (naar aanleiding van dat longeren kwam dit topic Knipoog ) is stap en draf, veel overgangen en inderdaad actief laten lopen. Koppie kwam wel naar beneden, maar niet de hele tijd. Maar ik denk ook dat het voor het paard wennen was? Omdat ik haar nog nooit gelongeerd had (en ze is zo'n paardje wat je eerst moet kennen en vertrouwen enzo dus bij nieuwe dingen is het altijd wennen). En ja, er gebeurden ook toevallig wel eens andere dingen waardoor ze even de arabier moest uithangen Clown

Maar er waren wel momenten dat ze fijn naar beneden kwam, en naarmate de tijd vorderde gebeurde dit steeds vaker en langduriger (en zeker toen de batterij van mijn camera plat was ging het best wel goed, misschien omdat ik dan 100% op haar geconcentreerd was Knipoog ).

Zoals ik het van hier dus begrijp kan het zeker geen kwaad om ze eens met halster te longeren. Het is dan geen echte training, maar gewoon wat beweging geven/ermee bezig zijn .. Het gaat ook niet elke week ofzo gebeuren, nu was de eigenaar toevallig op vakantie dus vandaar. Normaal zorgt de eigenaar zelf voor het longeerwerk (dan met pessoa maar daar heb ik geen verstand van dus daarom dat ik die er niet heb aangehangen Knipoog ).

GinaLoveStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:34

Longeren is niks mis mee dan kan het paard ook even de benen streken inplaats aan de hulp middelen is ook wel is lekker niet?als je paars het kopje naar beneden doet is ontspaning

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:48

[***] schreef:
Is het goed (of kan het geen kwaad) om je paard gewoon te longeren met halster?
Waar moet je dan op letten? Als het paard met het kopje naar beneden gaat lijkt mij dit goed?
Nog speciale dingen?

Of heeft longeren eigenlijk alleen maar zin als je dat met hulpmiddelen doet?

Sinds gisteren doe ik longeren aan het halster. Dit puur voor zijn conditie. Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 23:03

Als ze veel lekker naar beneden loopt kan je gewoon zonder blijven longeren.

Wat je eventueel zou kunnen doen is longeren met touwtjes en dan heel los en niet te hoog ingesteld. Het enige dat je daarmee bereikt is dat je het niet mogelijk maakt om de rug echt weg te drukken en een onderhals op te zetten. Verder belemmer je het dier helemaal niet.

PS. Verstandig dat je de Pessoa laat liggen als je er geen verstand van hebt! *LOL*

Jalapeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:22

Volgens mij maakt het niet heel veel uit maar je moet wel oppassen dat het halster niet in zijn ogen schuift dat heb je bij een hoofdstel niet Knipoog En longeren kan nooit kwaad je geeft gewoon je paard bewegen bijv: als je niet zoveel tijd hebt zodat je toch nog voldoende beweging kan geven Knipoog