bedelen en bijten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Happyhorse_

bedelen en bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 16:31

Kun je Bedelen voor snoepjes enz. afleren door clikkertraining ?
En is er ook iets tegen bijten , Want daar hij ook goed in.
voor derest is hij wel een heel lief paardje hoor.
alleen die 2 zijn soms een beetje heb probleem

xx Bedankt

Florientje

Re: bedelen en bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:58

Heel simpel: als hij bedelt, gewoon negeren
Als hij bijt, gewoon een tik geven.
Consequent zijn en blijven is heeel belangrijk in de omgang met paarden, laat niet over je heen lopen. Lachen Succes!

Moondust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:47

Ja. Je kunt door middel van clickertraining het paard leren dat hij alleen een beloning krijgt bij
een beleefde houding. Dus niet met zijn neus al ongeveer in jouw zak, maar buiten jouw
persoonlijke ruimte. Kies een makkelijke oefening, bijvoorbeeld target ticking. Klik voor het
juiste gedrag (het aanraken van de target), en bied vervolgens het voedsel aan op een
armlengte afstand. Als je paard te dicht bij staat, bied je het lekkers dus aan onder zijn hoofd.
Nu moet hij een stap achteruit, uit jouw ruimte doen om het aan te kunnen nemen. Wanneer
hij door heeft dat hij alleen daar beloond wordt, zal hij waarschijnlijk al snel op afstand blijven,
om zichzelf de moeite te besparen.
Bij bijten zou ik wel harder optreden. Een tik, mits direct, is hier wel op zijn plaats. Zoals
Florientje al zegt, bedelen gewoon negeren. Hoe goed de oefening ook ging, als hij daarna
bovenop je duikt voor zijn voedsel, krijgt hij geen beloning.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes!

_Happyhorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 11:47

Moondust schreef:
Ja. Je kunt door middel van clickertraining het paard leren dat hij alleen een beloning krijgt bij
een beleefde houding. Dus niet met zijn neus al ongeveer in jouw zak, maar buiten jouw
persoonlijke ruimte. Kies een makkelijke oefening, bijvoorbeeld target ticking. Klik voor het
juiste gedrag (het aanraken van de target), en bied vervolgens het voedsel aan op een
armlengte afstand. Als je paard te dicht bij staat, bied je het lekkers dus aan onder zijn hoofd.
Nu moet hij een stap achteruit, uit jouw ruimte doen om het aan te kunnen nemen. Wanneer
hij door heeft dat hij alleen daar beloond wordt, zal hij waarschijnlijk al snel op afstand blijven,
om zichzelf de moeite te besparen.
Bij bijten zou ik wel harder optreden. Een tik, mits direct, is hier wel op zijn plaats. Zoals
Florientje al zegt, bedelen gewoon negeren. Hoe goed de oefening ook ging, als hij daarna
bovenop je duikt voor zijn voedsel, krijgt hij geen beloning.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes!

Ja Bedankt Pling

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:51

bedelen haat ik ook, ik geef nooit iets tijdens het poetsen ofzoo, leg als het rijden egt heel goed ging bijvoorbeeld een snoepje of appel in zijn voerbak en dus nooit uit de hand Knipoog

japke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:25

Ik ben mijn paard ook aan het aanleren het aanraken van de target en het het begrijpen waar de klik voor staat.
Alleen raakt hij de target wel aan maar heel kort en heeft veel meer aandacht voor de beloning dan op te letten wat ik bedoel ook wil ze dan opdringerig worden.
Heeft iemand advies?

Brendos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:26

Jij bent tenslotte de baas, zorg niet dat hij dat over jou gaat worden.

bia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:07

het gewoon negeren dan leren ze het bij de wel af denk ik

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:22

Bedelen en bijten zijn signalen dat er iets schort aan jullie relatie
Als je paard je bijt is dat omdat hem dat iets oplevert
Zolang jij niet weet wat het hem oplevert kan je dus ook hetgene dat volgt niet uitschakelen om het bijten af te leren
Daarom: ik las een reactie van iemand die als advies gaf om "ander gedrag" te vragen en dat is zowat de beste manier om met dit probleem om te gaan. Absoluut uit de boze is een tik geven! Je leert je paard alleen dat als hij je bijt hij een tik zal krijgen en misschien zal daarom het gedrag bijten wel verminderen, maar de reden waarom hij bijt blijft bestaan.
Je lost er niets mee op, je zorgt alleen dat het niet meer voorkomt t(of minder) maar wees gerust, als het paard zijn kans ziet doet ie het opnieuw. Er zijn zelfs paarden die dit een heel leuk spel vinden: kijken wie het snelst is...
Kijken of hij tussen het bijten en jouw reactie sneller is dan jij.
Bovendien zeg je tegen het paard alleen dat het niet mag, je zegt niet waarom en je paard wete ook nog niet wat hij wel moet doen. Vraag hem daarom dus een andere oefening uit te voeren, maar geef nooit een tik!
Een tik zorgt er voor dat je paard uiteindelijk niet meer zal durven op zoek gaan naar wat hij moet doen. "als ik iets verkeerd doe krijg ik een tik, dus doe ik maar beter niets". En dat willen we niet. We willen net dat onze paarden bij clickertraining net zelf wel op zoek gaan naar wat ze moeten doen, dat ze zelf nadenken en dat ze zelf dingen uitproberen tot wij zeggen "ja dat is het". Geef je een tik omdat hij iets uitprobeert dat niet het juiste is dat jij wilt, bv bijten, dan zal het paard het op den duur dus ook nalaten nog te onderzoeken.
Mijn boek beschrijft dit bijten probleem trouwens in detail, zie onderschrift!

Eva Saegerman

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:28

Het gaan zeuren om het volgende snoepje en niet meer opletten wat je vraagt ken ik. Ik stopte dan even, kijk bv naar boven en reageerde op niks wat mijn pony deed. Het duurde nooit lang voordat hij ophield en wegkeek. Daarvoor beloonde ik hem dan weer en konden we verder. Inmiddels ben ik dit gedrag kwijt.

_Sundance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:58

bijten negeren en door gaan waar je mee bezig was;)
als hij je echt bijt wel boos worden maar anders negeren en uitzoeken waardoor die bijt

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:18

Ik ben nu een jaar bezig met een shet die ook bedelde en ook heel erg beet.

We zijn begonnen met VD en hij krijgt nu alleen nog eten als hij er iets voor gedaan heeft. Zelfs zijn brood met drubbels voor zijn exceem krijgt die alleen als die een kunstje heeft laten zien. Als hij bijt krijgt die een tik of we pakken hem even stevig bij het oor. Hij word dus nooit meer zomaar gevoerd. Hij moet er altijd wat voor doen. Dit lijkt heel heftig maar als we dit niet deden bleef die bijten.

Wel is het belangrijk dar je relatie met het paard goed is. Bij deze shet was er verder wel een goede relatie. Hij was alleen gewend om bij alles wat die deed eten te krijgen.