waarom liggen aanleren bij jonge pony slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

waarom liggen aanleren bij jonge pony slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 18:23

waarom is het aanleren van het liggen aanleren, bij een jonge pony (bijvoorbeeld een shetlander van onder de 2 jaar) slecht? Lachen

P_A_R_Love

Re: waarom liggen aanleren bij jonge pony slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:23

ben ik eingelijk ookwel benieuwd naar

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 07:23

geen idee, dit volg ik

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:43

omdat ze bij liggen willen luisteren en omdat hun botten nog in de groei zijn kan het soms pijnlijk zijn maar wil het toch graag voor je doen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:41

Een oefening op commando uitvoeren is totaal anders als een oefening doen omdat het dier het op dat moment wil. Als het dier zelf de keuze maakt om te gaan liggen dan kan het ook voor het lichaam. Als jij het op commando laat liggen dan weet je niet of het op dat moment voor het lichaam kan. Liggen is voor een paard gewoon echt een zware belasting. Ook ga je het met regelmaat vragen als ze het kunnen, vaker dan ze zelf zouden doen. De kans bestaat daardoor dat ze last van hun lijf krijgen, en dan vooral spieren en pezen. Overbelasting is gewoon echt iets wat je moet willen voorkomen!

Eerlijk gezegd snap ik ook niet goed waarom men het perse eerder wil leren. 2,5 is toch vroeg genoeg om een start met VD te maken?

Tutchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:51

Ik denk dat je vraag hierboven al goed beantwoord is. Om regelmatig en op allerlei momenten te kunnen liggen, is het beter als het lichaam van het paard wat meer ontwikkeld is. Ook al is liggen in principe iets heel natuurlijks. Waarom wil je dit graag weten? Heb je zelf een jong (verzorg)paard die je dit graag zou willen leren? Ik kan me voorstellen dat je dit leuk lijkt, maar ik zou er nog eventjes mee wachten. Kies wat eenvoudigere trucjes uit. Gapen of flemen op comando is ook erg schattig!

N.B. Je zou met een jong paard wel al kunnen beginnen met het belonen als hij/zij al ligt wanneer je komt. Zo wordt het liggen met jou erbij alvast iets positiefs, en gaat het commando aanleren later misschien wel wat vlotter.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:15

Amable schreef:
Eerlijk gezegd snap ik ook niet goed waarom men het perse eerder wil leren. 2,5 is toch vroeg genoeg om een start met VD te maken?

Ik begrijp het wel (wat niet betekend dat ik het zou doen). Het paard is nog jong en de eigenaar wil er graag mee aan de gang; wat meer doen dan poetsen en knuffelen. Veel mensen zijn enthousiast over VD omdat je een goede band kan ontwikkelen met je paard en omdat het gewoon leuk is om te doen. Ik kan me wel voorstellen dat ze dan staan de trappelen om ermee te beginnen Knipoog

Florientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:01

Ik ga helemaal met Amable mee! Lachen
Wat jij zegt is ook waar hoor Jose22, maar je kan dan beter gewoon met de 'simpele' oefeningen beginnen zoals Kus geven, Nee-schudden en Ja-knikken en wat licht grondwerk (Volgen, Komen, Blijven etc.)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 17:06

oke bedankt. Eigenlijk grappig dat mensen nu weer denken dat ik dat wou doen..want dat staat niet in mijn tekst, het was gewoon zomaar een vraagje Tong uitsteken