De spaanse-pas.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Elske

De spaanse-pas.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 12:32

Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig om mijn Haflinger ruin van 3.5 jaar de spaanse pas te leren. Als ik hem een tikje op zijn been geef en 'pas' zeg doet hij zijn been al omhoog (Dit kan ik met bijde benen) Ik probeer ook steeds een pasje meer te doen. Maar goed, dat gaat allemaal oke. Nu wil ik hem graag leren om bij het woord 'pas' de spaanse pas te laten doen en als ik zeg 'woord' (ik weet nog niet wat voor een woord) dat hij dan stopt. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

En als ik aan het rijden ben, en ik wil achteruit dan gaat hij expres met zijn been stampen (Spaanse pas achtige vorm van..) Wat kan ik hier tegen doen? Ik weet dat ik dit zo snel mogenlijk moet afleren. Ik zou het kunnen negeren maar dan gaat hij waarschijnlijk gewoon door.

Groetjes Elske

miss_lizje

Re: De spaanse-pas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:16

dit moet ik ook weten. mijn fjord kent nu wel pas= voorbeen omhoog. maar lopent riichting spaanse pas wilt hij niet.

ik zal wel het achteruitlopen negeren. en vooral geen beloning geven.

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:49

Laat hem weten dat je dat op dat moment niet pikt en het niet wil bijv. door stemverhef ?

_Elske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 10:26

Everest__ schreef:
Laat hem weten dat je dat op dat moment niet pikt en het niet wil bijv. door stemverhef ?

Ik denk dat ik gewoon te lief ben, ik durf niet snel te straffen. Terwijl ik dat zeker wel moet doen, omdat het nog een jonge pony is. Lips are sealed

ntmphoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:35

Weet je zeker dat hij expres met zijn been gaat stampen als jij achteruit wil? Want het kan ook zo zijn dat hij je hulp voor het achterwaarts gaan gewoon niet goed begrijpt en dan hoopt dat je dat pas-achtige bedoeld. In dat geval zou ik even een stapje terug nemen en hem het achterwaarts gaan tijdens het rijden nog wat beter aanleren.

Hoe lang is hij eigenlijk al ingereden? Want het lijkt me beter dat je nog niet begint met trucjes als de basis er nog niet goed genoeg in zit. Juist om zulke situaties als trucjes doen op momenten dat het moeilijker wordt te voorkomen. Probeer ook bij zo'n jong paard heel consequent en duidelijk te zijn. Dat is trouwens niet slecht bedoeld hoor niet dat je het dalijk verkeerd opvat Knipoog

_Elske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 16:25

Nicx schreef:
Weet je zeker dat hij expres met zijn been gaat stampen als jij achteruit wil? Want het kan ook zo zijn dat hij je hulp voor het achterwaarts gaan gewoon niet goed begrijpt en dan hoopt dat je dat pas-achtige bedoeld. In dat geval zou ik even een stapje terug nemen en hem het achterwaarts gaan tijdens het rijden nog wat beter aanleren.

Hoe lang is hij eigenlijk al ingereden? Want het lijkt me beter dat je nog niet begint met trucjes als de basis er nog niet goed genoeg in zit. Juist om zulke situaties als trucjes doen op momenten dat het moeilijker wordt te voorkomen. Probeer ook bij zo'n jong paard heel consequent en duidelijk te zijn. Dat is trouwens niet slecht bedoeld hoor niet dat je het dalijk verkeerd opvat Knipoog

Nee, hij snapt het achterwaarts redelijk goed. We zijn er inderdaad nog wel mee bezig. Hij zou het kunnen doen omdat ik bedoel achterwaarts te gaan. Dat zou een optie zijn.

In augustus is hij een jaar ingereden. Maar wat versta jij onder de basis? Haha!
Ik snap wat je bedoelt, maar als ze jong zijn kunnen ze het snel aanleren, afleren inderdaad ook maar dat gaat moeilijker. En misschien is het ook wel verstandig om het nu nog niet te doen.

ntmphoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:23

tsja wat is de basis.. dat is zo'n betrekkelijk begrip Clown
maar voorwaarts, achterwaarts, links, rechts, wijken voor druk en te rijden op je zit, dat is het wel zo'n beetje voor mij denk ik.
ik denk eerlijk gezegd dat bij jou paard de basis er wel in zit als het toch al een tijdje ingereden is Knipoog
je hebt inderdaad gelijk dat ze nog makkelijk en sneller leren als ze jong zijn, maar dat is nu juist ook het gevaar want als het er nu snel (maar niet goed) in zit en het blijft zo even doorgaan wordt het steeds lastiger eruit te krijgen.
wil je het hem toch nog helemaal goed aanleren dan denk ik dat je even iemand moet vragen die het een (jong)paard vaker heeft geleerd. die zal je vast betere aanwijzingen kunnen geven om je hulpen nog meer te verduidelijken Haha!

_Elske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 18:27

Nicx schreef:
tsja wat is de basis.. dat is zo'n betrekkelijk begrip Clown
maar voorwaarts, achterwaarts, links, rechts, wijken voor druk en te rijden op je zit, dat is het wel zo'n beetje voor mij denk ik.
ik denk eerlijk gezegd dat bij jou paard de basis er wel in zit als het toch al een tijdje ingereden is Knipoog
je hebt inderdaad gelijk dat ze nog makkelijk en sneller leren als ze jong zijn, maar dat is nu juist ook het gevaar want als het er nu snel (maar niet goed) in zit en het blijft zo even doorgaan wordt het steeds lastiger eruit te krijgen.
wil je het hem toch nog helemaal goed aanleren dan denk ik dat je even iemand moet vragen die het een (jong)paard vaker heeft geleerd. die zal je vast betere aanwijzingen kunnen geven om je hulpen nog meer te verduidelijken Haha!

Ja, de basis is er wel redelijk in ( op het wijken etc na). Het is inderdaad veel moeilijker afleren, daar geef ik je helemaal gelijk in. Ik ken overigens niet iemand die een jong paard de spaanse pas geleert heeft (uit onze buurt). Scheve mond

Mah, is het dus volgens jou verstandiger om het niet te doen?

ntmphoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:55

_Elske schreef:
Mah, is het dus volgens jou verstandiger om het niet te doen?

ja als ik jou was zou ik er nog even mee wachten, maar het ligt er ook gewoon helemaal aan wat je nog met je paard wil gaan doen. als je hem nog heel veel rijtechnisch moeilijkere dingen wil gaan leren zou ik zorgen dat je hem die eerst leert. maar aan de andere kant is de spaanse pas ook gewoon een erg leuk kunstje als hij het eenmaal kan. vind het erg lastig om te gaan zeggen wat je zou moeten doen, denk dat je dat zelf het beste kunt bepalen en ik dat zeker niet voor je kan doen.
mijn idee is meer: eerst alles doen wat je qua rijden graag zou willen en daarna pas de trucjes/kunstjes, maar ik snap ook heel goed als je het hem wel graag wil leren.
btw. waar kom je vandaan dan?

Brendos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:12

_Sundance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:01

misschien lijken de hulpen voor de pas en het achteruitgaan op elkaar dan kan het zijn dat je paard het door de war haalt;)