Protesteren bij galop aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wendel87

Protesteren bij galop aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 17:42

Sinds ongeveer een week of 4 heb ik 2 nieuwe verzorghafjes. Allemaal harstikke leuk! Ik ga er +- 2 a 3 x per week heen en rijd dan de ene en longeer de andere.

Nou komt het,
De eerste 2 keren toen ik ging longeren wilde ik dat ze galop deed na een tijdje, maar madam (7 jarige merrie) ging protesteren en trok zo keihard dat ik haar niet meer kon houden (ik had de blaren in mijn handen staan). Dit heeft ze 2x gedaan, ben boos geworden (hard praten, 'nee' roepen enz.) en sinds dien heeft ze het niet meer gedaan. (Ik ga er dan vanuit dat dat gewoon uitproberen was..)

Maar nu heb is het probleem, ze wil niet in galop aan de longe. Stap en draf gaat erg goed, dat doet ze braaf. Maar zodra ik 'galop' roep reageert ze niet (bij stap en draf wel) en dan drijf ik een beetje met de zweep op de grond/achter haar enzo en dan gaat ze trekken (ze trekt me van mijn plaats) en haaks op mij stil staan (dus zeg maar overdwars). Dat word ik wel boos, en dan doe ik de zweep achter haar maar dan draaft ze heel hard weg (soms heel perongeluk een galopje, dan beloon ik) of trekt nog harder. Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet op lossen. Ze kan verder wel gewoon galoperen. Onder het zadel is ze braaf en voor de kar gelopeert ze ook gewoon.

Ik denk zelf/heb het idee dat het gewoon uitproberen is maar ik weet niet zo goed hoe ik het moet aanpakken omdat ze nogal hard gaat trekken en ik bang ben dat ze er vandoor vliegt. Ik ben er ook nog niet zo heel erg lang, nu 4 weken denk ik, dus moet ik eerst het vertrouwen opbouwen en het dan weer proberen? Of moet ik gewoon streng(er) zijn?

Graag tips!

Jimbo

Re: Protesteren bij galop aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:45

onder het zadel bij de galophulp ook een stemhulp geven en bij het longeren de volte waarop je longeert afzetten zodat ze je niet mee kan trekken.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:38

Als je aan de longe gaat trekken tijdens de galop en nee roept e.d. dan straf je het galloperen af.
Daarbij geef je al aan dat je bang bent dat ze gaat trekken dus waarschijnlijk neem je haar al wat terug en hou je haar tegen terwijl ze juist vooruit moet gaan - toch?
Ik denk dat het dus geen uitproberen is, maar mis-communicatie - die jij kan oplossen door je houding en signalen te verbeteren.

Zoals Jimbo zegt: zorg voor een afgezette longeercirkel die wel groot genoeg is om balans te houden. Op een rondje galloperen van 12m doorsnee is heel wat anders dan voor de kar!! Ze moet leren veel meer onder te treden en balans te houden.

Zorg dat je in stap en draf een goede aanleuning aan de longe hebt en dat ze goed reageerd op je stem (voorwaarts en terug) daarna ga je aan de galop werken in de afgezette ruimte. Hou je hand laag, en je lijf achter de denkbeeldige lijn van haar schouder. Werk een voorwaarts paard niet tegen, maar rem door rustig te zijn met je stem en door je lichaam iets voor de denkbeeldige lijn te plaatsen.

Leestip: Longeren met Lammer Haanstra !!!

Wendel87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 21:21

Maar het is juist zo dat ze helemaal niet in galop gaat, helemaal niet! Als ik het wil, en roep 'galop', en drijf gaat ze haaks op mij staan en trekken. Ze springt niet aan. Dus als ze dan gaat trekken dan roep ik 'nee'. Snap je? Ze doet geen galop. Of denk je dat ik haar dan nog steeds tegenhou? (Ik heb nog niet zo veel ervaring met longeren).

Bedankt voor de leestip, ik ga het bekijken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:27

--> LO

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:29

Als een paard het goed doet staat ie juist haaks tov jou. Jij bedoelt waarschijnlijk dat ie zijn hoofd of billen naar je toedraait ofzo?
In dit geval moet je gewoon eens aanpakken, en dat werkt gewoon niet in een open ruimte waar paard alle kanten op kan. Je moet een circel afzetten zodat paard alleen maar vooruit kan en verder geen kant op. En dan niet aanspringen galop: tik met zweep. Kent ie het commando galop eigenlijk wel?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:32

misschien is het handig, omd bij het longeren iemand erop te zetten. Die doet verder niks, blijft alleen zo goed mogelijk zitten. En dan als jij de gallophulp geeft, en hij reageert niet, kan de gene die erop zit, met zijn been het gallop hulp geven. En dit doe je zo een aantal keer, als ze in gallop zit, goed belonen, en mag ze weer even stappen. Daarna weer opnieuw aanspringen, en de gene die erop zit, probeert dan steeds minder met zijn been aan te drukken. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:36

bak goed afzetten (niet te klein), en als ze niet aangaloppeert op jouw stemhulp gewoon eens een keer echt aantikken met de zweep. Dan maar hard naar voren, maar ze moet wel reageren.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:38

Als het paard zich naar jouw toedraait, blokkeer je hem om vooruit te gaan.
Je moet dus zorgen dat jezelf meer bij de achterhand staat. Hiermee bedoel ik dat je paard voor meer ruimte moet krijgen dan achter.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:44

Lielle schreef:
bak goed afzetten (niet te klein), en als ze niet aangaloppeert op jouw stemhulp gewoon eens een keer echt aantikken met de zweep. Dan maar hard naar voren, maar ze moet wel reageren.

lijkt me niet de beste oplossing, als het paard echt niet weet dat ie moet galloperen.. Ik blijf toch maar bij mijn oplossing Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:48

en hoe denk jij dat je het een groen paard aanleert? Daar kun je niet zomaar een ruiter opzetten Knipoog Je hoeft niet boos te worden en als een dolle te gaan meppen, maar een ervaren paard (en dat is deze) weet dat hij voor je zweep voorwaarts moet en als dat niet gebeurt mag je reactie eisen.

TS, doe in ieder geval handschoenen aan met longeren.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:53

Maar als je er een zweep achterhoudt terwijl je het paard met je lichaam blokkeert, dan zal hij ook nooit in galop gaan.
Dus eerst naar jezelf kijken en daarna pas naar het paard.

Wendel87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 08:54

Ze kan gewoon galoperen en is juist erg getraind op stemhulp. Voor de kar doet ze alles op stemhulp. (ik ben 1x met eigenaar meegeweest). Daarom denk ik misschien ook dat ze mij uitprobeert omdat ze het voor de kar wel gewoon doet.

Wat ook zou kunnen is dat ze nog nooit gegalopeert heeft aan de longe. Dus misschien kent ze het inderdaad niet. Ze is namelijk niet door de eigenaar ingereden en die weet er ook niets van.

Als ze haaks op mij gaat staan bedoel ik dat ze haar hoofd op mij richt, ik sta dus in 1 lijn met haar, haar hoofd naar mij en haar kont naar achteren zeg maar. En maar trekken en protesteren Tong uitsteken

Misschien moet ik haar inderdaad gewoon een tik geven, maar ik ben daar altijd voorzichtig meej (misschien té). Maar er is wel een stukje afgezet dus ik zou het daar eens kunnen proberen. Iemand er op zetten is ook een goeie ja.

Maar als ze het bijvoorbeeld niet kent aan de longe, dan is het toch niet echt rechtvaardig om te slaan?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:56

maar dat paard kan al rijden Knipoog dus dan kan je ook een andere oplossing bedenken Knipoog
bovendien met die zweep in een klein hokje, kan een paard een hokjesgevoel krijgen, zich benauwd gaan voelen, en met zo'n tik slechte ervaringen mee krijgen, waardoor hij de volgende keer als je weer in een wat grotere ruimte gaat longeren, nog meer weg wil, en nog meer gaat trekken.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:56

Als ze haaks op je gaat staan, zeker niet gaan slaan. Dit is gewoon een natuurlijke reactie. Kijk goed naar je houding en waar jij op dat moment staat ten opzichte van je paard. Probeer achter het middenpunt van je paard te blijven, zodat je hem blijft drijven.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:57

inderdaad elke, eerst naar jezelf kijken, voordat je meteen het paard de schuld gaat geven Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:02

Ze kent de stemhulp, dus ze weet wat je vraagt. Als het dan aan de longe niet kent (even ervan uitgaande dat jij haar niet blokkeert) mag je haar best even aanmoedigen door een tikje te geven. Niet lomp hard meppen maar een aanmoedigende tik, dat je echt Galop bedoelt en dat ze moet reageren. Een zweep met longeren is de vervanging van je been en zo moet je het ook gebruiken. Als ik het nl zo lees, is ze niet voorwaarts genoeg aan de longen (anders draait ze ook niet om) en dat moet je gaan aanpakken.

Er wordt hier steeds vanuit gegaan dat ik dat slaan als straf bedoel en dat is onzin.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:03

saskiakefie schreef:
inderdaad elke, eerst naar jezelf kijken, voordat je meteen het paard de schuld gaat geven Knipoog

ik geef het paard niet de schuld, die maakt gewoon gebruik van de ruimte die haar geboden wordt en daar heeft ze groot gelijk in Knipoog Ik geef TS wat tips hoe ze duidelijker kan optreden, want uit haar berichten blijkt gewoon dat ze nog erg onzeker is, en daardoor ontstaat dit probleem.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:04

Ik vind inderdaad ook dat je je paard best een tikje mag geven als hij niet vooruit wil. Maar dit paard draait om, dat is een teken dat je je paard blokkeert.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:05

ja, maar die zweep is niet bedoeld hem echt te raken, ook al is het alleen een tik, daar is ie ook niet voor bedoeld, je kan dan nog beter achter hem op de grond slaan

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:06

Lielle schreef:
saskiakefie schreef:

ik geef het paard niet de schuld, die maakt gewoon gebruik van de ruimte die haar geboden wordt en daar heeft ze groot gelijk in Knipoog Ik geef TS wat tips hoe ze duidelijker kan optreden, want uit haar berichten blijkt gewoon dat ze nog erg onzeker is, en daardoor ontstaat dit probleem.

niks onzeker, gewoon voorzichtig en dat is alleen maar verstandig Ja
als je niet zeker weet wat je moet doen, moet je ook zeker niet zomaar wat gaan doen.

Wendel87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 09:08

Ik zal niet gelijk zeggen dat het aan haar ligt want ik heb zelf nog niet veel ervaring met longeren dus het kan best zijn dat ik zelf wat verkeerd doe. Dat is zeker niet uitgesloten, ik zal me er in gaan verdiepen op bokt & boeken en mijn instructrice ook eens vragen als ik weer les heb.

Maar als ik haar blokkeer kan dat dat alleen in galop? Stap en draf doet ze namelijk wel gewoon goed.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:10

Wendel87 schreef:
Ik zal niet gelijk zeggen dat het aan haar ligt want ik heb zelf nog niet veel ervaring met longeren dus het kan best zijn dat ik zelf wat verkeerd doe. Dat is zeker niet uitgesloten, ik zal me er in gaan verdiepen op bokt & boeken en mijn instructrice ook eens vragen als ik weer les heb.

Maar als ik haar blokkeer kan dat dat alleen in galop? Stap en draf doet ze namelijk wel gewoon goed.

goedzo, fijn dat je zo eerlijk bent, en overal voor open staat Lachen

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:11

Misschien omdat je haar te graag vooruit wil hebben en daardoor zelf iets te ver naar voren loopt. Het komt bij sommige paarden echt aan op centimeters.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:14

Het is leuk om dat een beetje met grondwerk uit te proberen. En lees er inderdaad ook eens wat over. Lachen Het is erg interessant en heel erg leuk.

Heel veel succes.