Hoe commando's leren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Hoe commando's leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 09:47

Hoe kan je de commando's : stap, draf, galop, halt etc. aan de longe leren?

Animal_ABC

Re: Hoe commando's leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:51

Eerst een manier vonden om dat gedrag te verkrijgen (bij longeren drijven met lichaam of zweep) en als je zo goed als zeker bent dat het paard het gaat doen, koppel je er een commando aan. Je zegt dit VOOR het drijven. Dus: "stap" -> drijven, "draf" -> drijven. Zo leert je paard dat dat commando voorspelt dat je gaat drijven, en zal hij op het commando alleen gaan reageren .

Succes!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 09:54

oh okee, dankjewel! Haha!

_wildegune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 18:28

Veel oefenen met stem en houding.
Wat ook wil werken is de longeerzweep als ie voorwaarts moet, op te lichten achter z'n kont (waar je 'm altijd houd) en dan de stem te gebruiken.
Wil je dat ie weer langzamer (stap/draf) gaat houd je de longeerzweep voor zn hoofd als in 'hoo je moet nu ff op de rem'.
Bij mij werkte dat wel.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 18:37

Ik heb mijn paard eerst clickkertraining(geen idee hoe je het speld) gegeven en beloon hem dus via een klik. Zo weet hij binnen 1sec of het goed is wat hij doet, ook aan de longe.

_wildegune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 18:43

Maar dat houd dan ook nog eens in, dat je eerst moet leren clickeren, als je dat niet kan, heb je ook niets aan het clickeren lijkt me zo? En dan heb je er alsnog niets aan.

Marntja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:37

gewoon veel oefenen denk ik.. mijn paard wilde eerst niet naar de stap, heeft 2 maanden geduurt voordat ze het doorhad. geduld geduld geduld

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:39

Omdat het én leren longeren én het leren van alle commando's voor sommige paarden en ponys te veel gevraagd is begin ik altijd met wandelen.
Met binnen en buiten halen gebruik ik altijd al de commando's ho en stap, zodat ze die al kennen. Met wandelen zelf gaan rennen en draf noemen, na een tijdje kennen ze dat ook.

Aan de longe hoef ik ze die commando's niet meer te leren. De eerste paar keren galopeer ik toch niet aan de longe, dus heb ik dat nog niet nodig.

Op het moment dat het paard het longeren goed onder de knie heeft en snel reageerd op stem hulpen, wel of niet ondersteund met zweep- en lichaamshulpen, dan ga ik pas galoperen aan de longe.