Bijzet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Searcher

Bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 16:37

Mijn 6 jarige (nog vrij onervaren) fjord is van zichzelf erg sterk.
Laatst heb ik haar gelongeerd met bijzet touwtjes, eerst erg lang en toen iets korter om haar te wennen aan het feit dat ze minder hoofdvrijheid heeft.
Op een bepaalt punt kan ze haar hoofd niet meer houden zoals zij dat wil (en dan heb ik de touwtjes nog niet op de juiste maat maar aan de lange kant). Ze gaat dan ontzettend trekken en protesteren tegen de touwtjes. Ze loopt wel gewoon door maar dit is het enige wat ze doet. De zweep hou ik er achter om haar voorwaarts te houden. Ik ben bang dat ze zichzelf pijn doet, zo hard trekt ze eraan en dat ze nog sterker wordt. Moet ik het haar gewoon laten uitvechten met die touwtjes en als ze er eenmaal aan overgeeft dan langzaam de touwtjes op lengte doen? Of is er een andere oplossing? Heb het ook met dubbele lijnen geprobeerd en daar houdt ze zich ook erg sterk op.

Judje

Re: Bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:16

Weet je zeker dat je medische klachten van het paard uit kan sluiten?

Pas dan kan je namelijk een 'longeer-technische' oplossing zoeken.
Het kan zijn dat de Fjord gewoon gewend is zich zo sterk te maken, waardoor het paard niet direct doorheeft dat het niet werkt bij de touwtjes.
Het kan dus zijn dat dit paard gewoon nog nooit van 'nageven' heeft gehoord en dat het daarom wat langer duurt.

Hoe heb je de touwtjes bevestigd? En waar aan?
Als je een longeersingel hebt is het bij zo'n trekkende Fjord verstandig een staartriem erbij te gebruiken.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 17:52

Ja medische klachten kan ik uitsluiten.
Gister heb ik t nog es geprobeerd met de touwtjes en heb het haar zelf uit laten vechten.
Ze zaten aan een longeersingel, niet meteen te strak natuurlijk.
Ze heeft ook nooit van nageven gehoord maar ze trok zo erg dat ik me zorgen maakte.
Gister viel het kwartje en liet ze eindelijk t hoofd een paar keer vallen.
Ze kwam wel weer steeds omhoog maar t leek alsof ze door begint te krijgen dat dat beter loopt.
Toen ze dat een paar rondjes deed in stap heb ik de touwtjes er af gehaald en haar even lekker laten rennen.
Dat was genoeg voor 1 dag.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:36

Nou dat klinkt goed toch!
Het is natuurlijk ook raar als je het nooit gewend bent (en helemaal als je al een tijdje gereden wordt) om dan ineens begrenst te worden en te moeten nageven.
Zo te horen gaat het kwartje wel vallen, veel succes iig!
Het is (imo) het verstandigst om te blijven longeren, totdat ze het nageven snapt.
Wat je anders ohz kan krijgen is dat je zelf je handen niet stil genoeg kan houden en als dan het paard een beetje loopt te klieren is het allemaal niet zo consequent, waardoor je weer een stapje terug bent.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:23

Waarom gebruik je geen qoque?
Zo leert jouw paard voorwaarts neerwaarts te zijn.Het is speciaal ontwikkeld voor jonge paarden zonder dat je ze in elkaar trekt.
Touwtjes zijn nogal onflexibel en weet je niet helemaal zeker of je er geen kwaad aan doet.
Mijn advies zou dus zijn om met de qoque te longeren. Als je dat niet ziet zitten, doe het dan met lerenbijzetteugels met elastieke ring (buitenteugel altijd een gaatje meer dan binnen!)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:34

De Gogue is inderdaad ook een erg mooi hulpmiddel.
Helaas kan deze niet aan de buitenkant begrensen, waardoor paarden gemakkelijker over de buitenschouder weg lopen dan met touwtjes of een halsverlenger.

De standaard bijzetteugels (met ring of niet) vind ik zelf geen fijne hulpteugel, aangezien je meestal ondanks de rubberen/elastieken ring een los-vast-verbinding krijgt.