de oplossing voor een schrikkerig jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jschaffer

de oplossing voor een schrikkerig jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 15:44

Ik rij een heel leuk ruintje voor mensen bij mij in de buurt, toen ik begonnen met hem was hij heel bang schrikkerig met snelle bewegingen en nieuwe voorwerpen. Het is een heel stuk veranderd met veel gedult en vertrouwen, ik merk nu echt dat hij mee op mij gericht is maar hij blijft heel bang en onvoorspelbaar, paar voorbeelden krijg hem niet te pakken in de wei alleen als ik ze allemaal binnen haal, alleen naar buiten rijden is niet te doen. Als hij alleen op stal staat en ik loop weg raakt hij in paniek, in de trailer gaat zo, als hij maar weet dat hij mee mag, maar van concour/les terug gaat gewoon weg niet. loop ik weg en staat hij nog in de trailer, raakt hij in paniek. ben ik een keer boos op een andere paard en straf hem met de stem, voelt hij zich heel erg aangesproken. En weer heel bang. het is gewoon een heel gevoelig paard.

Met rijden gaat het de laaste tijd ook niet goed, hij houd een kant heel erg vast. volte op wil niet vlieg hij de andere kant op. Hij heeft eerder een trap tegen zijn hals gehad grote vochtophoping heel gevoelig, maand rust gehad dierenarts langs laten komen is niks meer mee aan de hand alleen hij blijft zo, het zal stijvigheid kunnen zijn maar kan hem er niet door heen rijden. ik heb geprobeerd te longeren maar dan begint hij snel te rennen inverband zijn angst hij komt gelijk naast mij staan. ik heb het geprobeerd met massage, maar tevergeefs. het zadel ligt veder goed is na gekeken. veder is het een gezond paard optijd enten wormenkuur goed eten enz.

Nu is mijn vraag hoe ik dit volgens jullie het beste op kan lossen heb de tijd, en gedult genoeg.
Ik zoek daarom iemand die bij mij in de buurt woont enschede/hengelo/buurse/haaksbergen die mij zal willen helpen tegen een vergoeding om mijn band met dit paard beter te krijgen en hem losser in zijn lichaam te kunnen maken.
Ik dacht zelf aan grondwerk langelijnen en zulk soort dingen. dus is er iemand die mij les kan geven samen met mijn paard? tegen een vergoeding hoor ik het graag.

jessica

montyjansen

Re: de oplossing voor een schrikkerig jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:26

ik vraag mij af of hij wel met beide ogen voldoende kan zien, kan je hem van de ene kant wel benaderen, en van de andere kant niet, schrikt hij dan soms?