Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Equidea schreef:Mijn moeder wilt al gaan beginnen met longeren van haar 2,5 jarige pony. In iedergeval deze zomer.
Nou vraag ik me af is dit wel verstandig?
Qua psyche, is hij er imo klaar voor, maar qua lichaam nog niet. (erg smal, nog ietsjes overbouwd, is nu flink aan het groeien in de breedte).
Met longeren word overigens niet zadelmak maken bedoeld oid. Maar eens in de week een minuutje of 15.
Dier in kwestie, http://www.mijnalbum.nl/Album=NU8NQ4ZP
Is dit verstandig zo?
edit; betere recente foto's heb ik helaas niet.
charlotvanre schreef:Equidea schreef:Mijn moeder wilt al gaan beginnen met longeren van haar 2,5 jarige pony. In iedergeval deze zomer.
Nou vraag ik me af is dit wel verstandig?
Qua psyche, is hij er imo klaar voor, maar qua lichaam nog niet. (erg smal, nog ietsjes overbouwd, is nu flink aan het groeien in de breedte).
Met longeren word overigens niet zadelmak maken bedoeld oid. Maar eens in de week een minuutje of 15.
Dier in kwestie, http://www.mijnalbum.nl/Album=NU8NQ4ZP
Is dit verstandig zo?
edit; betere recente foto's heb ik helaas niet.
Ik zou wachten. Wat wil je nu al bereiken met longeren? Zo'n jonge dieren raken nog snel uit balans. Dus dan zo ik zeker niet met rondjes beginnen lopen.
Wat wel een goed idee is om, aan grondwerk te doen!! zo leer je je paard stressvrij te maken, ziet het veel, wordt jullie relatie bevord en staat hij al een stap voor als je hem zadelmak maakt

Judje schreef:Zelf zou ik nog even wachten. Het kan wel, maar WAAROM moet alles nou zo snel mogelijk? Als het goed is wordt de pony ouder dan 20 jaar, dan maakt een half jaartje wachten toch ook niks meer uit? Is het de bedoeling om hem al met 3 te gaan rijden?
Ik lees net iets over grondwerk: het is goed, maar vergeet niet dat het ronduit een VERNEDERING is voor je paard. Een paard wordt alleen de kudde uitgegooid, wanneer hij echt onacceptabel gedrag vertoont. Het zomaar gaan grondwerken is dan ook paardonvriendelijk. Grondwerken dient alleen te geschieden, wanneer er duidelijke problemen zijn tussen eigenaar/verzorger en het paard/de pony, waar dominantie het probleem van is.
Daarnaast: werken op de volte nog niet, maar grondwerken wel? Het is toch allebei op een soort van volte?

Judje schreef:@charlot: dat is dan verschil van termengebruik, aangezien niet alle NH-leraren dezelfde begrippen gebruiken. Van ouds her is mij dit altijd als grondwerk genoemd, maar goed, dan bedoel ik join-up. Sorry als hier onduidelijkheid door is ontstaan.![]()
@suusje_laar: misschien blijkt het niet helemaal goed door mijn termgebruik, maar join up is niet iets, dat je zomaar even doet met een paard, zoals in mijn post kan lezen waarom.
niet meer dan 2x in de week en verder alleen maar lekker wandelen en op het land maar dat is mijn schema ongeveer.x_Liiv schreef:Ik zou gaan beginnen als je pony ongeveer 2,5 jaar is.