Vraag positie van jezelf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Vraag positie van jezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 22:51

Ik ben van plan om te beginnen met vrijheidsdressuur, maar ik heb wat dingetjes waar ik nog niet helemaal over uit ben. Ik heb verschillende site's bekeken en gelezen, en vooral de positie waar je zelf staat is eigenlijk best onduidelijk.
Op sommige site's staat dat je voor je paard moet lopen, dan naast je paard (naast zn oog), en dan naast je paard (naast zn schouder), wat is nou de beste manier? En dan bijvoorbeeld bij stappen, draven, maar ook halthouden, en achteruit. Gaan jullie bijvoorbeeld naast hun schouder stappen, en dan daar ook halthouden, en loop je dan naar de voorkant van je paard, ga je ervoor staan, en dan achteruit?
En leren jullie alles op stemhulpen, maar ook op je eigen lichaamshouding? (De basisstemhulpen zijn me wel duidelijk, maar de basislichaamshouding van jezelf?)
Misschien dat het hier al ergens staat, maar kon het zo snel niet vinden. Bloos
Ik weet dat er verschillende boeken over Vrijheidsdressuur zijn, en ga er ook zeker naar opzoek, maar wil liever niet via internet bestellen. Dus als een bokker toevallig nog in de buurt woont en een goed boek heeft, ik bied me aan. Tong uitsteken Clicker komt er ook aan, en snoepjes moeten ook nog gekocht worden (wortels zijn er wel al).
Jullie kunnen me vast wel verder helpen. Haha!

absque_dubio

Re: Vraag positie van jezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 23:42

Oh en ik kwam nog iets tegen, kan helaas niet meer editten. Mijn excuus. Bloos
Er word ook gebruik gemaakt van een target, en als het paard dat met de neus aanraakt word het beloond. Maar ik snap het dan verder niet, daarna word de target gebruikt als extra hulpmiddel bij bijvoorbeeld de pas, en dan bijvoorbeeld de target tegen de schouder. Maar het paard heeft zojuist geleerd om zn neus daar tegen aan te duwen? Scheve mond

Signe

Re: Vraag positie van jezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:24

Tja, de beste positie verschilt per paard. Elk paard heeft zijn eigen ruimte om zich heen en ook een voorkeurspositie. Die grenzen vind je het makkelijkst doormiddel van grondwerk, los in de paddock of aan een longe.

Zelf werk ik bij vrijheidsdresuur het liefst bij de schouder, daar sta je namelijk het veiligst bij dingen als spaanse pas en steigeren.

Bij andere dingen sta ik weer pal voor hem of achter hem omdat dat dan de beste plek is ( bijvoorbeeld bij achterwaarst) Dat kan dus ook verschillen. E ris geen regel voor..

Targetten betekent precies dat.. een doel hebben. Met ene target geef je je paard iets waar hij zich op kan richten, of dat nu met neus, been of staart (?) is. Zelf heb ik geen ervaring met targetten in de praktijk, ik merk dat Blizz mijn hand als target ziet ( dit is niet aan te bevelen...=> auw vingers!)