Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
antjes schreef:vaak gaan paarden die het longeren nog niet kennen linksom makkelijker dan rechtom.
het wil helpen als je de bak afzet, zodat je een kleinere cirkel hebt en dus meer controle hebt,doordat je paard niet ver weg kan lopen.
maar als jezelf nog weinig ervaring hebt met longeren raad ik je het aan om iemand in te schakelen die hier wel deskundig in is

claud1 schreef:antjes schreef:vaak gaan paarden die het longeren nog niet kennen linksom makkelijker dan rechtom.
het wil helpen als je de bak afzet, zodat je een kleinere cirkel hebt en dus meer controle hebt,doordat je paard niet ver weg kan lopen.
maar als jezelf nog weinig ervaring hebt met longeren raad ik je het aan om iemand in te schakelen die hier wel deskundig in is
Om kleinere cirkels te rijden heeft het paard een zekere "soepelheid"nodig
dus ik zou niet al te klein beginnen.
Vooral voorzichtig zijn en goed warm laten lopen
P.s. als rechts moelijk gaat zit ze links vast
en als links moeilijk gaat zit ze rechts vast
Stendo schreef:schrijf je zelf links of recht, daar heeft het vaak mee te maken. de hand waar je mee schrijft is vaan de goede kant en de andere kant is je paard vaak stijver.
Hij ot het waarschijnlijk gewoon nog leren, dus om hem losser te maken moet je veel op rechtrijden en veel oefenen. anders gaat je pony hele maal vast zitten.
Ook moet een paard of pony die nog niet o sterk is nog goed leren om op eem rondje te lopen.