longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamara16

longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 17:14

hallo allemaal,

ik heb een verzorgpony van ongeveer 5 jaar oud, hij is nou ongeveer 1 jaar beleerd, maar nog niet goed doorgereden,
voor het rijden longeer ik hem eerst altijd, zodat het frisse er wat af is.
maar het vreemde is wanneer hij linksom aan de longe gaat doet hij het super, vraagt ie ook vanzelf stelling,
maar wanneer hij rechts om moet, gaat hij moeilijk doen.
gegeven moment gaat hij wel die kant om, hij loopt dan een paar rondjes met stelling naar buiten, en valt ook zoweer naar binnen.

tijdens het rijden gaat linksom ook goed, maar rechtsom is hij ook wat moeilijker,
kan het dan zo zijn dat hij dan gewoon stijf is aan die kant? of moet hij dan gewoon nog goed leren?

alvast bedankt voor jullie tips

Stendo

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:29

schrijf je zelf links of recht, daar heeft het vaak mee te maken. de hand waar je mee schrijft is vaan de goede kant en de andere kant is je paard vaak stijver.

Hij ot het waarschijnlijk gewoon nog leren, dus om hem losser te maken moet je veel op rechtrijden en veel oefenen. anders gaat je pony hele maal vast zitten.
Ook moet een paard of pony die nog niet o sterk is nog goed leren om op eem rondje te lopen.

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:33

Elk paard is wel een beetje moeilijker/stijver aan 1 kant. Zoals wij links of rechtshandig zijn. Probeer stukjes een beetje stelling te vragen en met kleine beetjes tevreden te zijn. Dan word hij langzaam maar zeker vanzelf leniger. Ik ben met longeren niet zo handig, maar als hij onder het zadel leniger word zal je dat met longeren ook zien.

unica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:45

en over het algemeen gaan paarden links beter hoor Bloos

antjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:16

vaak gaan paarden die het longeren nog niet kennen linksom makkelijker dan rechtom.
het wil helpen als je de bak afzet, zodat je een kleinere cirkel hebt en dus meer controle hebt,doordat je paard niet ver weg kan lopen.
maar als jezelf nog weinig ervaring hebt met longeren raad ik je het aan om iemand in te schakelen die hier wel deskundig in is

ninow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 07:22

Jah misschien dat hij net zoals de mens ook gwn links of rechts handig is (zo noem ik dat maar ffs) en dat hij rechts moeilijker vind...
mijn paard heeft het met rijden

anouk87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 10:32

Inderdaad, net als mensen zijn paarden ook links of rechts 'handig'. Opzich kan je met longeren de rechterkant wel verbeteren, maar let er wel op dat je niet te lang op 1 hand blijft zitten want dan gaat het juist tegenwerken. Dus vooral met rijden constant van hand veranderen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 10:34

Mag ik dan even een heule lompe opmerking plaatsen?

Als je niet weet dat paarden van nature redelijk 'scheef' zijn (en daar komt het hele rechtrichten vandaan dat ozo belangrijk is).

Ben je dan wel kundig genoeg om een paard goed 'door te rijden'?

Dit is echt niet vervelend genoeg, maar ik vraag me dat wel een beetje oprecht af.

LiekiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:43

de kant die stijf is van het paard moet je extra aandacht geven. zorg daarmee dat je niet de kant die het goed doet verwaarloost Knipoog

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:48

antjes schreef:
vaak gaan paarden die het longeren nog niet kennen linksom makkelijker dan rechtom.
het wil helpen als je de bak afzet, zodat je een kleinere cirkel hebt en dus meer controle hebt,doordat je paard niet ver weg kan lopen.
maar als jezelf nog weinig ervaring hebt met longeren raad ik je het aan om iemand in te schakelen die hier wel deskundig in is

Om kleinere cirkels te rijden heeft het paard een zekere "soepelheid"nodig
dus ik zou niet al te klein beginnen. Knipoog
Vooral voorzichtig zijn en goed warm laten lopen
P.s. als rechts moelijk gaat zit ze links vast
en als links moeilijk gaat zit ze rechts vast Knipoog

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:51

Elk paard heeft een moeilijkere kant heb ik eens gehoord Haha!

antjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:08

claud1 schreef:
antjes schreef:

Om kleinere cirkels te rijden heeft het paard een zekere "soepelheid"nodig
dus ik zou niet al te klein beginnen. Knipoog
Vooral voorzichtig zijn en goed warm laten lopen
P.s. als rechts moelijk gaat zit ze links vast
en als links moeilijk gaat zit ze rechts vast Knipoog

het gaat toch om longeren en niet om rijden?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 07:10

--> LO

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:39

Stendo schreef:
schrijf je zelf links of recht, daar heeft het vaak mee te maken. de hand waar je mee schrijft is vaan de goede kant en de andere kant is je paard vaak stijver.

Hij ot het waarschijnlijk gewoon nog leren, dus om hem losser te maken moet je veel op rechtrijden en veel oefenen. anders gaat je pony hele maal vast zitten.
Ook moet een paard of pony die nog niet o sterk is nog goed leren om op eem rondje te lopen.

Niet helemaal waar, want ik ben links en mijn pony is juist vaster op links Knipoog
Het kan komen doordat ze verdikte klieren heeft. Dat is namelijk bij mijn pony het geval

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 13:23

in ieder geval bedankt voor jullie antwoorden
van de zomer wordt het rijden zo wie zo wel beter, dan wordt de bak ook breder/langer