longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hananas

longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 11:53

Ik heb vorig jaar mijn pony leren longeren en dat ging echt goed, ze kon commandos en was heel rustig, maar als ik het nu doe, staat ze constant stil en bokt en steigert. Ik ben helemaal niet bang van haar als ze zo doet, ze stelt zich geoon een beetje aan denk ik, maar het is wel jammer. Ze is wel heel dominant, en is de baas van mijn groot paard en andere pony, hoewel zij de kleinste is. zou het iets te maken hebben met die dominantie ?
Kan ik er iets aan doen+

Hvelreki

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:26

Als het vorig jaar wel goed ging, is er wat anders aan de hand dan gewoon dominantie.
Heeft je paard misschien ergens pijn? Ik denk dat een volledige controle hier wel op z'n plaats kan zijn, paarden gaan immers niet zomaar zo doen.
Pas als dat helemaal in orde is, kan je verder. Het kan snel opgelost zijn op die manier Ja.

Als het dat niet is, is er misschien wel iets aan je eigen gedrag verandert. Misschien gedraag je je onzekerder omdat je ziet hoe dominant ze is tegenover andere paarden (ik zeg niet dat dat te maken heeft met bang zijn, het kan ook onbewust). Let dus eens goed op jezelf de volgende keer.

Of is er iets anders veranderd? Gaat ze bv. minder buiten, rijd je minder, staat ze op een nieuwe stal oid.

Hoe zit het met rijden, is daar ook wat veranderd of gaat daar nog alles zijn gewone gangetje?
En vertel eens, hoe reageer je precies als ze gaat stilstaan of steigeren? Lachen

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 14:53

Het rijden gaat prima, ze doet alles wat ik vraag. Er is wel een paard bijgekomen.
Als ze steigert wacht ik tot ze stopt en laat haar dan opnieuw rondjes stappen, of draven. als ze stilstaat dan stap ik naar haar achterhand en dan stapt ze opnieuw rond, meestal toch.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:36

En je weet zeker dat er medisch niets aan de hand is?

Stilstaan dat deed die van mij ook wel eens in het begin, gewoon even kordaat zijn. Vaak gewoon wat uitproberen. Mijne doet het niet meer.
Bokken kan ook uit vrolijkheid zijn, misschien door het aanbreken van de lente? Maar dat ze stijgert... Paarden steigeren in feite niet zo snel. Buiten hengsten en spelende ruintjes. Maar merries... Die steigeren normaal gezien niet zo vaak. Is het echt gericht naar jou toe?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:41

Wat ik ook nog even wou zeggen: volgens mij is het hier goed om op zoek te gaan naar geschikte begeleiding. En al helemaal als het een jong paard is (omdat je zegt "ik heb haar vorig jaar geleerd aan de longe te lopen").

Misschien heb je ook wat aan dit topic [RT-P] steigeren .

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 17:48

ze is 11 of 10 ,, we hebben haar 'gered' van een handelaar toen ze 4 was. ben enkele jaren geleden begonnen met haar in te rijden, en toen deed ze in het begin ook redeljk lastig, maar ze kreeg respect voor mij en nu doet ze alles. dat steigeren is dus misschien ook iets om uit te proberen hoever ze kan gaan. het is niet echt naar mij gericht, want als ik ze dan bij mij roep, komt ze rustig aan en blijft ze ontspannen staan.
medisch is ze in orde

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 17:51

maar als ze het blijf doen zal ik wel begeleiding nodig hebben ...

is mijn reactie bij haar als ze steigert goed ?? of hoe moet ik reageren?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:54

Dorienn schreef:
ze is 11 of 10 ,, we hebben haar 'gered' van een handelaar toen ze 4 was. ben enkele jaren geleden begonnen met haar in te rijden, en toen deed ze in het begin ook redeljk lastig, maar ze kreeg respect voor mij en nu doet ze alles. dat steigeren is dus misschien ook iets om uit te proberen hoever ze kan gaan. het is niet echt naar mij gericht, want als ik ze dan bij mij roep, komt ze rustig aan en blijft ze ontspannen staan.
medisch is ze in orde

Dit begrijp ik even niet...je hebt haar dus zonder longeren ingereden?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 18:06

neen,
toen ze bij ons kwam was ze al zadelmak en kon ze al draven ez.. maar ik was toen nog jong en mn mama hield haar vast op buitenritten, dus ze moest niets doen. 3 jaar geleden ben ik in een piste met haar beginnen rijden en heb ik haar leren balkjes lopen, springen, op het juiste been galopperen,..
en toen heb ik ze leren longeren en dat ging ook goed tot dus begin deze maand, want in januari en februari heb ik haar niet gelongeerd. maar dus in maart begon ik terug rustig met longeren maar ze werkt echt tegen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:46

-> LO