hoe hebben jullie een pony leren longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paasei_

hoe hebben jullie een pony leren longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 17:49

hallo
dit vraag ik me al best vaak af
omdat ik 2 mensen ken die hun pony
allebei op een andere manier hebben geleerd om te longeren
nu ben ik benieuwt wat jullie manier was en
hoe jullie het je pony hebben geleerd? Haha!

tippex_

Re: hoe hebben jullie een pony leren longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:37

iemand stond gwn int midden en een andere lep gwn naast het hoofd of aan schouder en langzaam is die persoon verder af beginnen lopen en moest ze nr de hulpen van e persoon in het midden luisteren

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:40

In het verleden door één persoon de longe vast te laten houden en de ander het paad aan de buitenkant te laten meenemen aan een halstertouw. Zodra het paard snapt wat de bedoeling is, is hulp aan de buitenkant niet meer nodig.
Met mijn jonge pony nu merk ik dat ik het veel prettiger vind zonder longeerlijn. Hij loopt dus los, waardoor ik beide armen vrij heb hem de goede kant op te dirigeren. Die lijn zit me eigenlijk alleen maar in de weg, zeker als een paard het idee van rondjes om je heen lopen nog niet helemaal snapt.

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:20

ik heb mijn ponny ook zo leeren longeeren.
ik stond in het midden en een vreindin liep er naast.
dat is denk de beste manier om het hem te leeren!!

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:21

de eerste keer liep er iemand aan de buitenkant mee, maar de 2e keer snapte hij de bedoeling al en hoefde dat dus al niet meer.
Ik gebruik geen zweep, alleen de achterkant van de longeerlijn.

stap vind hij nog lastig maar draf gaat erg goed. Probeer je pony bezig te houden, en veel belonen is altijd goed.

k8mb3rly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:07

ik heb het mijn paard geleer met een hals touw omdat een hoofdstel of halster nog wel eens angst wil opwekken omdat het paard soms de andere kant op wil gaan en dan daardoor een flinke ruk in het gezicht krijgt. Nu "longeer" ik zonder longeerlijn dus los. Hij luistert naar de hulpen en ik heb een zweep waar ik alleen maar een beetje mee hoef te zwaaien als ik hem in draf of galop wil krijgen.. hij rent gewoon de rondjes die hij normaal met longe rijd Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:21

Ik ben begonnen met wandelen, om hem zo de commando's te leren: stap, draf, ho. Alleen galop kende hij nog niet, maarja, dat kwam ook pas aan bod nadat hij de rest goed deed.

Toen heb ik een longeercirkel uitgezet en zelf in het midden gaan staan en hem wegsturen. Hij pakte het goed op en als je op de goede posities gaat staan en blijft staan zal het gemakkelijker zijn.

Zoals: altijd achter het paard blijven, als je ervoor komt vraag je het paard eigenlijk in zijn taal stil te gaan staan of iig vaart te verminderen.
Daarnaast: gebruik ik de zweep ALTIJD. Ik kan hem daarmee opsluiten tussen zweep en longeerlijn (zoals je met rijden met benen en teugels doet).
Om het paard vaart te laten minderen wanneer hij dat niet op stem doet, doe ik de longeerzweep naar voren gericht en eventueel nog omhoog (doe ik onder de longe door).
Paard naar buiten sturen: zweep richting schouders en dan naar buiten zeggen erbij.
Wanneer een paard goed reageert op een commando, direct belonen!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:22

Ik ben eerst veel met mijn pony gaan lopen, om hem zo de basis comando's aan te leren, stap, draf, galop, en ho. Toen ze dit allemaal kende, ben ik begonnen met het longeren, iemand ernaast, en als ik dan een comando gaf, dan hielp de ander de pony in de juiste gang, door ernaast te lopen. We hebben alles eerst met een halstertje gedaan, en toen later met hoofdstel.

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:45

Inderdaad, eerst aan de hand de commando's leren. Mijn merrie is behoorlijk voorwaarts, dus die begint al gelijk te lopen, dan is het kwestie te begrenzen. Die ruin (toen hengst) had het eigenlijk ook zo door Haha! wat een intelligente beestjes toch he! Ik denk dat het afhankelijk is van je paardje...