probleem met voetje geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prenta

probleem met voetje geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 15:00

Gister heb ik voor het eerst met mijn bijna 3 jarige Fjord geprobeerd om hem te leren zijn voet op te tillen bij een
aanraking van de zweep, hij had het al na 3 x door ongeveer. Maar nadat was het ongeveer 5 x hadden gedaan raakte hij op
een 1 of andere manier wat geiriteerd en begon hij te schoppen als ik een been aanraakte met de zweep, toen zijn we even gestopt en hebben we nog een paar keer geprobeerd tot hij het goed deed en toen echt ermee gestopt. Maar wat
moet ik doen om hem te laten ophouden met schoppen?

Laura

Prenta

Re: probleem met voetje geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 12:27

Niemand? Huilen

smasters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:21

Ik zou niet meteen een zweep gebruiken.. Je paard raakt geïrriteerd omdat het misschien een naar gevoel is of omdat hij het associeert met dat hij iets fout doet. De truc bij het aanleren van VD-dingen is dat je het zó aanleert dat je paard of pony het nooit fout doet. Dus pak je vraag zo in dat hij het sowieso goed doet. Dus pak met je handen bijvoorbeeld zijn been en als hij meegeeft naar voren, beloon je en zo kun je de aanraking steeds subtieler maken Lachen

Prenta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 18:36

(Beetje late reactie Bloos )
Bedankt voor je tip, ik zal het proberen als ik weer naar hem toe ga Lachen

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:39

niet zo vaak achter elkaar willen doen.
Goed is goed he,
als je iets goed doet en je moet het dan nog tig keer doen zou ik ook geirriteerd raken denk ik.
Dus als hij het goed doet belonen en het dan hooguit nog 1x vragen, doet hij het weer goed, weer belonen en dan de volgende keer bewaren voor de volgende keer oefenen.

Moondust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:30

Als je pony geïrriteerd raakt, heb je de oefening waarschijnlijk te vaak achter elkaar gedaan.
Probeer in te schatten hoe lang je zijn intresse kunt behouden, en stop voor hij verveeld raakt (en begint te schoppen).