ja het gaat goed, of toch niet en zijn we weer bij het begin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Like_peres

ja het gaat goed, of toch niet en zijn we weer bij het begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 16:57

Hallo,

ik heb een verzorg-paard genaamd Peres dat nog al aardig sterk is, hij hoeft z'n nek er maar op te zetten en hij wint van je.
En het gaat nu alleen nog maar om het longeren, want in het park breekt hij niet meer los.

Het longeren is het een draak! bij mij breekt hij los, bij de eigenaar ook maar ook gewoon een tijdje dat goed ging. Knipoog en tijdje terug best lang geleden ging de eigenaar van me andere vz-paard peres longeren, maar zelfs bij haar brak hij los.

Nu ging ik zaterdag hem longeren, maar het was al lang geleden dat hij echt is gelongeerd, nu kon ik het zelf alleen niet meer vol houden, als ik de longeerlijn weer pakte nou rondje braaf en ja hoor zodra hij op een punt is waar hij recht door ken rennen doet hij dat ook meteen. Heb vaak gehad dat ik het optijd doorhad en genoeg kracht om terug te trekken en dat hij weer op een rondje kwam. maar hij doet het tot het is gelukt en dan blijft hij helemaal aan de gang.

Vroeger ging het ook slecht, toen heb ik wat grondwerk gedaan en op een gegevenmoment na lang niet longeren had ik hem gelongeerd en dat met een halstertje! en dat ging gewoon super dat ging een paar keer goed. Nou heb ik dat ook alweer paar keer gedaan alleen ging dat ook gewoon niet super meer.

Tuig om doen heeft geen nut breekt hij net zo hard mee los.
kleiner bakje ook geen nut doet hij het ook net zo goed.

Zelf lijkt het alsof dat als dresuur op het moment super gaat longeren gewoon 10 keer niks is.
longeren super gaat het dresuur aardig k.ut ging.
en denk omdat het winter periode is, want toen het zo super ging met longeren aan het halstertje was het zomer.
maargoed een paard moet ook gewoon kunnen longeerd worden in de winter.

Nu zal er vast gezegt worden over grondwerk, maar zijn er ook nog andere tips. Lachen
Hoe jij het misschien anders oplost met je paard of pony.

edit als het verkeerd staat zou het dan verplaatst kunnen worden, er zijn zoveel forum delen waar iets kan geplaatst worden

_Caitje__

Re: ja het gaat goed, of toch niet en zijn we weer bij het begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:53

Iemand er naast laten lopen misschien?

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 18:02

haha dan kan wel amar denk niet dat iemand er heel de tijd bij wil lopen, en als die persoon dan weer weg is doet hij het gewoon weer. Nagelbijten / Gniffelen

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:05

Ow, ja dan schiet het ook niet op.
Krijgt hij genoeg beweging?

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 18:17

Ja elke dag gereden losgooien of longeren dus.. en soms molen en dan kom ik meestal extra dus wordt hij eigenlijk ook nog is losgegooid.
dus daar ligt het niet aan Nagelbijten / Gniffelen gelukkig

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:23

nee, dan weet ik het niet.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 18:26

haha nee dat dacht ik al. Tong uitsteken
ik snap het zelf ook verder niet maarja we gaan gewoon door met grondwerk. Ja

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:40

Mijn vos kan soms ook zo aan de kletter gaan met longeren... Rondje na rondje braaf en dan (vooral bij aangalopperen) krijgt ie de kolder in zijn kop! Met tuig is het overigens wel flink minder dan met alleen een halster.

Ik longeer hem daarom alleen in een afsluitbare 20x20 bak zodat de lijn niet uit mijn handen wordt getrokken (en hij zijn benen er niet over kan breken) en laat 'm dan maar uitrazen. Ik maak er verder ook niet zo'n punt van. Als hij dan is bedaard pakken we het werk weer op 'alsof er niets gebeurd is'. Gaat het daarna goed dan uitgebreid belonen! Soms duurt dat wel een aantal keer (voordat hij doorheeft dat het geen zin heeft en / of hij wordt moe). Ik longeer niet zo heel vaak, maar merk wel dat als ik hem twee, drie keer in de week longeer dit gedrag sterk afneemt / verdwijnt.

Toch (ook uit veiligheid) een kleiner bakje opzoeken en vooral ook niet stoppen met longeren zou mijn advies zijn.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:47

Kan je niet een stuk van de bak afzetten?
Mijn paard had ook 1 punt op de volte (tijdens het longeren) waarop hij steigerde, zich omdraaide en wegspurtte (leuke hobby!). Toen heb ik gewoon met draad de volte afgezet. Zo een tijde gelongeerd en dan terug in de grote bak geprobeerd! Kheb er nooit nog last van gehad...

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 18:49

Oke.
ja normaal stop ik ook niet maar ik weet gewoon dat als hij z'n bui heeft je ook niet van hem wind je het beste lekker ken gaan losgooien, want de volgende keer zal het avst wel weer wel goed gaan.
Ik heb geen keus moet in de grote bak we hebben ook wel een kleiner maar daar ligt een ontzettend modderpoel en dus niet gewoon een plas.
misschien doet die van jou het omdat hij misschien energie teveel heeft.?
dat denk ik nu nml ook ivm de winter, want in de zomer gaat het super.
ik ga weer een keer aan de slag als de plassen minder zijn zodat ik niet vies ken worden, reden dat ik ook gestopt was dat ik helemaal van tot tot teen onder zat. Nagelbijten / Gniffelen

Ja ik kan het denk ik wel een keer afzetten Ja moet ff bedenken met wat haha.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:52

Inderdaad veel energie, het is een eigenwijze heethoofd en hij doet het alleen op zijn 'lastige kant', dus ook om onder het werk uit te komen.

Wij hebben een ook een lang touw om de 20x40 bak door de helft te delen. Dat werkt bij de mijne voldoende als afscheiding.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 19:17

dan ga ik dus toch ff wat proberne met touw..
waar heb je dat touw vandaan.? als ik vragen mag.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:12

je moet het voorwaarts oplossen, lijkt mij. dus laten werken & draven zodat hij geen tijd heeft om te ouwehoeren met jouw ?

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 09:43

Ja dat probeer ik ook te doen indd, maar zodra hij denkt ken nu rechtdoor zet hij alles op alles.

Alleen hij is een beetje heel erg sterk. Nagelbijten / Gniffelen
soms lukt het nog om hem terug te trekken, maar niet altijd dus.