interessante boeken ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aesoth

interessante boeken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 12:57

Hoi, kennen jullie nog interessante boeken over grondwerk, vrijheidsdressuur die niet gebaseerd zijn op de clickertraining ?

Heb zelf de boek "Grondwerk" van Inge Teblick. Er staan heel nuttige dingen in het boek maar haar methode ligt mij niet echt en heb de indruk dat het ook niet de juiste aanpak is voor mijn paard.

Signe

Re: interessante boeken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:20

Natalie Penquitt 'paardenschool' ook met clicker, maar de methode kan ook goed zonder worden toegepast.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:04

Paardenschool beschrijft geen clicker hoor Lachen Wel voedselbeloningen. Ja

Mag ik vragen waarom het clickeren je niet ligt?

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:41

oh echt? goh..
Tijdens een clinic/demo heb ik haar nog clicker vragen gesteld, vandaar. Maar misshcien is het niet in het boek opgenomen..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:57

Klopt, ondertussen werkt ze wel ook met clicker, maar in het boek beschrijft ze het nog zonder. En dat weet ik omdat ik mijn vorige verzorgpaard Zhanna volgens haar boek heb leren vden, dus zonder clicker. Dat ging prima! Tot ze ook het eea onder zadel geleerd had, we zaten in galop en ik riep "goedzo!" en vervolgens stond ze op de rem omkijkend waar de beloning bleef. Dat was voor mij het moment om me in clickertraining te gaan verdiepen Knipoog Als ik dan met beloningssignaal werk, dan graag een signaal waarvan ik weet dat ik het geef Clown Daarom adviseer ik iedereen die met beloningsmateriaal wil gaan werken om ook te gaan clickeren, ze merken toch wel aan je wanneer ze iets gaan krijgen Haha!

aesoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 19:47

ik heb met mijn merrie even gewerkt met het woordje "top" ipv clicker en dan voedselbeloning en mijn merrie kent dit wel voor zover het gaat om iets aan te tikken. Vooral het "freeshapen" is een ramp.

Iets anders krijg ik ze niet echt geleerd. Zo bijvoorbeeld het blijven staan. Principe van clicker is dacht ik ook dat je alleen voedselbeloning geeft na de click. In mijn geval is dat onmogelijk omdat mijn ouders niets liever doen dat worteltjes gaan geven en ikzelf als ze op de poetsplaats vaststaan ook af een toe een stukje wortel geef als beloning dat ze braaf blijft staan.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:13

Staan blijven vind ik persoonlijk niet echt een beginnersoefening, het lijkt voor ons mensen heel eenvoudig, voor een paard is het vaak een best lastige oefening. Dat is m.i. overigens iets anders als uit je ruimte blijven, ze moeten me niet continu op mijn lip zitten, ik moet met gemak een ruimte van ong 1,5 m tussen het paard en mij in krijgen. En dat lukt ook Knipoog

Het beste is het idd om alleen uit de hand te voeren met beloningsmateriaal, maar het is geen absolute voorwaarde. Wel is het belangrijk dat je tijdens je training niets zomaar geeft en geen oefeningen vraagt buiten je training. Anders wordt het namelijk wel verwarrend voor je paard, vooral bij de oefening dat ze moeten wachten op de click voor ze de beloning aan mogen nemen.

Ik zou je toch graag ook het boek "vrijheidsdressuur; van apporteren tot zitten" aanraden, geschreven door Miriam Nieuwe Weme. Daarin wordt ook gebruik van de clicker gemaakt, maar ook duidelijk uitgelegd wat de preciese basis van VD is en hoe je oefeningen aanleert Lachen

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:42

jeeeh, ik heb het boek van Miriam Nieuwe Weme (bijna) besteld!!
ik moet alleen nu het geld nog storten!!!
ik hoop echt dat dit boek mij veredr gaat helpen!!!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:34

Ben zelf ook op zoek naar een goed boek hierover, ik wil het waarschijnlijk (zodra het weer beter wordt *LOL* ) ook gaan proberen met mijn verzorgpaard. Maar eerst moeten we even een begin hebben Ja

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:17

twistermahoi schreef:
jeeeh, ik heb het boek van Miriam Nieuwe Weme (bijna) besteld!!
ik moet alleen nu het geld nog storten!!!
ik hoop echt dat dit boek mij veredr gaat helpen!!!

uh ik heb het boek dus besteld maandag en er stonf in het bericht dat ik kreeg dat het binnen 3 werkdagen binnen zou zijn maar nu is het alweer zondag en er is nog geen boek binnen..
ik heb vrijdag al een mailtje gestuurd maar nog geen antwoord gekregen!...
dus iemand tips om nog tedoen?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:59

niemand???

aesoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 18:16

heb de 3 boeken van Emiel Voest besteld (loswerken, grondwerk en dubbele lijnen)
Bedankt iedereen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:18

heeft iemand ervaring met haar???