zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 22:37

Hallo,

Mijn shet wordt 04-05-2008 3 jaar en ik wilde vandaag eens kijken hoe hij het doet aan de longe.
Opzicht ging dat voor de aller eerste keer heel erg goed, mede omdat ik veel met de stem heb geoefend met wandelen enzo.
Ik heb alleen gestapt en een klein stukje gedraaft en ben in totaal 10 minuten bezig geweest.
Maar het viel mij op dat hij totaal geen respect heeft voor de zweep.
Na wat laten knallen en een paar keer aan getikt snapte hij het redelijk maar is niet echt overtuigd dat hij hierop moet reageren.
Bij mijn andere pony hoef ik de zweep maar omhoog te doen en dat is voor haar genoeg om harder te gaan.
De volgende keer wilde ik een plastic zak aan de zweep binden zodat hij hier dan misschien wat meer respect voor krijgt.
Wie heeft er meer tips?
Verder was hij superbraaf niet eens omdraaien en die onzin.
Dus ik wil niet op hem gaan meppen, het moet voor hem leuk blijven en voor mij ook.

Groetjes kim

Aanvullig:
Ik gebruik eerst mijn stem en hier reageert hij goed op maar hem dan aan de gang houden.
Bijv:
draf zeggen, dan gaat hij in draf maar valt soms terug en dan hem weer aansporen dat hij moet blijven draven is moeilijk doordat die zweep niet eng is.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 19-03-08 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de editknop!

arnjojo

Re: zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:41

Ik denk als hij zoveel op je stem reageert dat je dat het beste kan doen en heel veel enthousiastme er in gooien. Tja als jij nog nooit een zweep heb gezien snap je dat ook niet toch Lachen Wat moet je daar nou mee Knipoog haha ik snap het wel. Gewoon vooral veel rust en met je stem, lichaamstaal en enthousiastme verder te krijgen

een zweep hoort niet eng te zijn dat ten eerste. Het is een verlengde van je arm. Je moet zorgen dat je het op het juiste moment aangeeft. Je ziet aan zijn/haar lichaamshouding als dat ie terug wil. Dat moet jij proberen voor te zijn!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 19-03-08 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de editknop!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 08:32

Ja maar een zweep is een soort aanwijsstok en ondersteuning van je stem dus dan zou het heel handig zijn als hij daar niet met een blik naar zou kijken: he wat leuk laat ik dat eens gaan bekijken.
Ik probeer dan heel streng te zijn, maar stiekum moet je dan lachen.
Nee idd een zweep weet hij niet wat dat is en is ook nergens voor nodig maar met longeren vind ik het wel handig als extra ondersteuning en aangezien hij voor de kar gaat als hij oud genoeg is vind ik wel belangrijk dat hij op de zweep reageert.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:10

Gezien dit meer gaat om zweepgebruik bij longeren OPG-->LO

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 18:45

Wist niet eens dat dit onderdeel bestond! bedankt!

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:31

een vriendin van me had hetzelfde probleem. Ze heeft advies gevraagd aan een bevriende hoefsmit (rijd zelf western).
Hij zei dat ze 1 goede tik met de zweep moest geven, en dat de pony het daarna wel zou snappen en beter zou gaan lopen erdoor.

knallen maakt de pony meestal alleen maar nieuwschierig, en aantikken wordt hij "hard" van dus lijkt me niet zo handig.

k8mb3rly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:04

als het echt niet gaat kun je ook een zakje aan de zweep bevestigen door het rare geluid willen ze nog wel reageren.. let wel dat je alleen je zweep gebruikt als hij niet luisterd en zodra je klaar bent hou je de zweep met zakje en als op de grond en roep je je paardje naar je toe.. daardoor is hij niet bang maar meer onder de indruk Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 11:56

Dat was idd mijn volgende plan met dat zakje ja

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:31

Ik zou zelf iemand mee laten helpen. Dus dat jij de lijn vast houd en de zweep en iemand anders met de pony meeloopt zodat hij gaat snappen wat de zweep inhoudt. Als hij het gaat snappen dan kan die persoon die meeloopt steeds meer afstand nemen totdat hij alleen loopt en op jouw aanwijzing reageert. Zo heb ik het ook gedaan bij een pony die niet reageerde op de zweep, nu doet hij het wel dus ik denk dat hij het gewoon niet snapte.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 19:18

Dat is helemaal het probleem niet hij loopt mooi rond aan de longe, hij mist alleen wat respect voor de zweep.
Alle pony's en paarden die ik aan de longe heb geleerd de eerste keer heb ik alleen gedaan, daar heb ik geen tweede bij nodig.
Ik heb alleen nog nooit een pony meegemaakt die echt niks geeft om een zweep, maar ja van de andere kant waarom ook.
Hij heeft nooit in zijn leven slaag gehad.

domo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:41

Ik zou niet een plastic zak om de zweep doen, hij moet het gewoon leren, hij is ook nog maar jong dus je moet het gewoon vaker oefenen maar zeker niet met een zak eromheen want dan heb ej kasn dat hij daar ook nog is bang voor word!