Wat kan je zoal met je pony aan de lange lijnen , stap draf galop ???
Hoe doe je aan de lange lijnen er zijn namelijk verschillende manieren voor het werken met lange lijnen. Ik doe het eigenlijk zoals men het werk aan de lange teugel in Wenen doet bij de Spaanse rijschool. Ik loop dus dicht naast mijn paard (zie foto's profiel en/of site) maar je kunt er ook een paar meter achter lopen.
Mijn paard Bondadoso doet eigenlijk alle zijgangen (op wijken na, dat vind ik geen zijgang voor de lange teugel) aan de lange teugel. Eigenlijk doe ik met mijn handen net zoals ik doe als ik erop zou zitten, dus geef met mijn handen dezelfde hulpen.Wat verder heel belangrijk is waar je loopt , je hebt geen beenhulpen dus het paard moet aan jou kunnen zien en voelen wat jij bedoelt. Daarom is het heel belangrijk om iedere keer als je een bepaalde oefening doet ook steeds dezelfde hulpen geeft. Als ik wil dat mijn paard moet verzamelen richting bv in draf naar passage/ piaffe dan maak ik zelf kleinere stapjes. Er zijn ook mensen die zelf bijna gaan piafferen maar dat vindt ik wat overdreven.
Om nu precies achter de computer precies aan te geven welke hulpen je moet geven vindt ik wat lastig , ieder paard is weer anders. Ik heb het mezelf en mijn paard geleert door veel filmpjes van Wenen te bekijken, en gelukkig heeft mijn vader mij kunnen helpen die het weer van zijn oude leermeester geleerd heeft.
Wat heel fijn is dat een pony deze oefeningen onder het zadel al kan. Dan snapt hij in ieder geval wat de bedoeling is. Het is ontzettend leuk werk en afwisseling voor zowel mens als paard. Ik geef hier ook les in en heb op dit moment zelfs shetlanders die keurig schouderbinnen -en buitenwaarts lopen en eentje doet zelfs al travers !