'Probleempje' bij longeren met dubbele longe.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

'Probleempje' bij longeren met dubbele longe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 14:58

Ik heb even gezocht of hier al een topic over was, maar kon er zo geen 1 vinden. Vandaar dat ik dit topic open.

Na een clinic van Lammert Haanstra, waarin ook met dubbele longe werd gelongeerd, ben ik dat ook eens gaan proberen. Ik moet zeggen dat het erg fijn werkt en ik bij Calypso meer het idee hebt dat ie wat doet, dan als ik gewoon touwtjes gebruik.
Nu is het alleen zo dat de longeerlijn die achter de achterhand langs gaat heel erg op en neer 'stuitert' en ik die niet mooi stil en in bedwang kan houden. Paard krijgt dus steeds rukjes in de mond, wat me niet prettig lijkt.

Bij de clinic kon hij de longes super mooi stil houden en had het paar dus geen last van de longe. Hoe krijg ik het voor mekaar om de longe achter de achterhand langs stil te houden?

hrokur

Re: 'Probleempje' bij longeren met dubbele longe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:03

Door veel te oefenen. Er wordt vaak gedacht dat goed longeren eenvoudig is, maar dat is niet zo. Vaak wordt het paard in rondjes rondgejaagd zonder dat er effectief getraind wordt. Ook bij het longeren gaat het net zoals als je erop zit om het contactgevoel met je paard. Wees niet bang om het fout te doen want daar leer je van. Het is goed van je dat je signaleert dat het nu niet gaat zoals het de bedoeling is; je kijkt dus goed naar je paard en de longeerlijnen. Ga gewoon wat uitproberen met meer druk op de longe. Oefening baart ook bij het longeren kunst. Kost gewoon nog even wat tijd. Succes er mee.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:11

Het verschilt ook per paard, als een paard bijvoorbeeld heel licht in de mond is of nog niet goed op 2 teugels is het lastiger om de lijnen stil te houden omdat je ze dan eigenlijk zelfs een beetje moet laten hangen als ie de neiging heeft om erachter te kruipen. Veel oefenen helpt en zeker als je ook eens een paard van iemand anders mag lenen om het eens bij een ander paard te voelen. Elk paar reageert anders, dat is nou eenmaal zo en wat bij de ene werkt is bij de ander nutteloos.
Ik heb zelf ook altijd het idee dat als een paard wat minder verzamelt is en dus meer stuwt met de achterhand (wat de reden daarvoor dan ook is) er meer beweging in de achterste lijn is omdat de achterbenen er meer tegenaan komen ipv dat die goed onder het lichaam geplaatst zijn.

Als de bewegingen jou of het paard erg storen kun je evt ook de achterste longe over de schoft/rug laten lopen, al vind ik dat persoonlijk minder fijn

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 17:22

Naranga schreef:
Het verschilt ook per paard, als een paard bijvoorbeeld heel licht in de mond is of nog niet goed op 2 teugels is het lastiger om de lijnen stil te houden omdat je ze dan eigenlijk zelfs een beetje moet laten hangen als ie de neiging heeft om erachter te kruipen. Veel oefenen helpt en zeker als je ook eens een paard van iemand anders mag lenen om het eens bij een ander paard te voelen. Elk paar reageert anders, dat is nou eenmaal zo en wat bij de ene werkt is bij de ander nutteloos.
Ik heb zelf ook altijd het idee dat als een paard wat minder verzamelt is en dus meer stuwt met de achterhand (wat de reden daarvoor dan ook is) er meer beweging in de achterste lijn is omdat de achterbenen er meer tegenaan komen ipv dat die goed onder het lichaam geplaatst zijn.

Als de bewegingen jou of het paard erg storen kun je evt ook de achterste longe over de schoft/rug laten lopen, al vind ik dat persoonlijk minder fijn

Dat is volgens mij het probleem bij mij ook.

K vind het nog vies tegen vallen longeren met dubbele longe, moet dus zeker nog veel oefenen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:08

Wat voor dubbele longe gebruik je? Het is wel handig als je er een hebt die lekker in de hand ligt en waar je ook snel de lengte van kunt aanpassen.
En verder inderdaad gewoon veel oefenen Lachen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 12:38

Gewone katoenen (of wat is het voor stof) longeerlijn die 1 lang stuk is. Aan beide uit einden zit touw met haakjes. We hebben um van Lammert haanstra gekocht. Met de longe is niks mis.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:43

Ik longeer ook met dubbele lijnen, met de longeerlijn waar Rowo het over heeft.

Eerst longeerde ik ook altijd met me "buitenteugel" achter de kont langs. Maar ik had vaak dat de lijn bovenin tussen haar kont en staart vast bleef zitten in de galop (uit schrik ging ze dan haar staart aanknijpen en wegrennen waardoor het soms echt drama was haha).

Nu heb ik tegenwoordig de buitenteugel over de rug heen lopen. Veel handiger vind ik zelf, en het longeren werd er stukke makkelijker door.

Misschien dat je dat eens moet proberen Lachen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 14:58

Ik doe juist achter de achterhand langs zodat ie achter actiever blijft en meer aantreed...Daarom vroeg ik om een oplossing Lachen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:27

Inderdaad oefenen, oefenen en oefenen en zorgen dat je paard actief blijft vanuit achter en dus beter de achterhand er onder zet en doortreedt dan blijft 'hangen' van achteren.

Ik herken het probleem wel, heb het vaak ook als ik net begin met longeren. Stef moet dan nog even op scherp gezet worden en dan komt hij net niet goed genoeg los door zijn lijf waardoor de achterste lijn onrustig wordt.

De achterste lijn over de rug lopen kan je proberen, vind het zelf niet fijn werken. Heb dan het idee alsof ik de buiten teugel meer in laat werken.