Stelling vragen met pessoa ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DraakjeII

Stelling vragen met pessoa ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 10:27

1 x per week longeer ik m'n paard met pessoa.
Dat gaat linksom prima, maar rechtsom heeft ze de neiging haar hoofd naar buiten te draaien.
In draf lukt het me nog om met kleine "kneepjes" in de longeerlijn en het drijven met de longeerzweep een beetje stelling naar binnen te vragen.
Bij de galop lukt dat echter niet zonder te gaan trekken en dat wil ik dus niet doen.
Resultaat is dat ze rechtsom met haar hoofd naar buiten kijkt tijdens de galop.
Ik heb de longeerlijn met zo'n tussenstukje aan het bit vast.

Kan ik door bijvoorbeeld de binnen "teugel" iets hoger vast te zetten op de longeerlijn stelling vragen of heeft dat geen enkele zin vanwege de werking van de katrolletjes.
Graag jullie tips hoe we dit het beste kunnen aanpakken.

Romyv

Re: Stelling vragen met pessoa ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:16

volgens mij mag je met pessoa niet eens galoperen..

Maar het probleem is rijtechnisch, je moet hem onder de man of voor de wagen rechtrichten.. Dan ben je er met longeren ook vanaf.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:53

Longeer je in een open bak of afgezet?

Als je los longeert kan het misschien wel helpen om toch in een longeerkraal of een stuk van de bak af te zetten om te longeren. Het paard heeft dan een duidelijke begrenzing aan de buitenkant (neemt dus je buitenbeen 'over'), waardoor ze minder tot niet meer over de buitenschouder zullen wegvallen. Hierdoor loopt het paard beter in balans en kan hij makkelijker je stelling aannemen.
Het is de bedoeling dat je probeert ook in galop kneepjes te geven wanneer hij de verkeerde stelling aan neemt. In het begin zullen deze kneepjes wat heftiger zijn, maar als je steeds zachtjes begint, zal het paard ook in de galop leren te reageren op kleinere kneepjes.

Zoals Romy zegt, is het probleem dat je paard niet goed recht gericht is. Rijtechnisch is dat goed op te lossen, maar je zou ook kunnen overwegen een paar longeerlessen te volgen voor de dubbele longe. Hiermee kan je je paard ook rechtrichten en kan je, wanneer je paard het kent, ook gaan werken aan de lange lijnen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:56

Romyv schreef:

Maar het probleem is rijtechnisch, je moet hem onder de man of voor de wagen rechtrichten.. Dan ben je er met longeren ook vanaf.

Waarom zou dat niet mogen?

Ik longeer mijn paard ook met pessoa. Ik heb dan mijn lijn niet met t bit stukje aan t bit zitten. Ik maak de lijn via een oog op de singel en daarna vast aan de binnen ring van t bit. Bevalt mij erg goed. Of t zo in "t boekje " staat geen idee maar mijn paard dpoet t er prima op. Meerdere op stal longeren op deze manier bij ons op stal.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:30

sandr0 schreef:
Romyv schreef:

Waarom zou dat niet mogen?

Ik longeer mijn paard ook met pessoa. Ik heb dan mijn lijn niet met t bit stukje aan t bit zitten. Ik maak de lijn via een oog op de singel en daarna vast aan de binnen ring van t bit. Bevalt mij erg goed. Of t zo in "t boekje " staat geen idee maar mijn paard dpoet t er prima op. Meerdere op stal longeren op deze manier bij ons op stal.

ik heb echt werkelijk waar geen idee hoe je dit bedoeld! hahahaha

je hoort het klipje die aan het katrolletje vast zit, aan het bit te doen..

waarom je er nie tmee mag galoperen: omdat die dan iedere keer een ruk in zn mond krijgt wanneer die opspringt..

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:44

Ja t is heel simpel maar om t uit te leggen. Je lijn haal je eerst door een oog van de singel en dan klik je m aan de bit ring vast. Het rukje in draf of galop is echt niet erger bij de galop hoor. Galoperen kan dus prima!( zelfs longeren met pessoa op aanradenvan paardenfysio)

xRosannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:33

Dat doet mijn verzorgpony ook, Ik liet toen iemand meelopen (in stap) die dus haar hoofd naar binnen deed, en later toen we dat wat langer hadden gedaan gaf ze wel stelling

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:58

Romyv schreef:

Ik heb het gister even nagekeken in de beschrijving toen ik de kast aan het opruimen was.
Je mag wel met een pessoa galloperen. Mist je hem hoog instelt.
En je kan hem pas hoog instellen wanneer je lang genoeg met een pessoa longeert.
En hiermee bedoel ik niet het aantal minuten maar het aantal keer.
Want je moet met laag beginnen, is het advies in ieder geval.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:50

Met lang/laag mag idd niet gegalopeerd worden, wel met middelhoog.
Mij is daarnaast verteld dat je zoiezo met lang/laag moet beginnen en als het paard er klaar voor is dan pas middelhoog.
Zodoende galopeer ik dus zo dat de haakjes van het bit zijn (broek hangt er wel achter).

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:34

Om de stelling te krijgen zet ik hem net ietjes strakker aan de ene kant zodat hij wel iets naar binnen moet kijken.

Nu even een vraagje met betrekking over het laag galopperen.
Mijn pony is savonds erg onrustig en wil dan nog wel eens flink uit haar dak gaan.
Het ene moment draaft ze lekker ontspannen het andere moment zit ze in rengalop,bokkend en springend.
Ze is dan dus laag ingesteld omdat ze met rijden moeite hyeeft haar rug te ontspannen en ik dit normaal aleen berijk door har laag rond te laten lopen.
Ze springt dus tussendoor regelmatig aan wat zeggen jullie:Ze snel mogelijk terug zijn de pakken of ff uitlaten kuren in galop met de pessoa laag ingesteld?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:34

Als ik met pessoa longeer, longeer ik eerst met niets.
Ik zet pas later de pessoa er aan.
Misschien kun jij dit ook eerst doen zodat ze zich eerst kan uitleven zonder hulpmiddel.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:26

Weet je wat het is..ze is nogal een bangerik savonds.

Ze kan goed een half uur braaf dr rondjes lopen en dan ineens iets engs zien en gaan rennen springen en gek doen en is dan soms door het dolle heen.
Dus het is niet een kwestie van ff 10min in het begin rennen.

Maar wat is er eigenlijk slecht aan haar laag te laten galopperen aan de pessoa?
Met rijden de dag erna is ze veel losser en zelfs in de galop dus het is niet zo dat haar rug er van vast gaat zitten.

Met oprichten in galop kan ik inkomen maar loswerken laag en rond in de galop wat kan dat kwaad vraag ik me af?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:26

Persoonlijk zou ik het niet doen. Het is heel moeilijk om de functie van het evenwichtsmechanisme van het paard over te nemen. Ik denk dat een paard volgens het beloop van de wending hoort te wenden.

In mijn ogen bestrijd je slechts het symptoom (het naar buiten kijken) met het vragen van stelling door de pessoa. Je lost in mijn ogen dus niet de oorzaak op (balans).

In mijn werk kom ik het wel eens tegen. Ik vind het niet eenvoudig om het op te lossen met longeren en het vergt van mij wel de nodige inspanning maar het lukt uiteindelijk toch. Omdat ik geen hulpmiddelen gebruik leer je het paard op zijn eigen benen balans te laten zoeken. Op het moment dat je dat zo doet, is mijn ervaring dat het ook bevestigd is. Dat betekent dat je gewerkt hebt aan het oplossen van het probleem door de oorzaak aan te pakken.
Ik heb er dus zelf goede ervaringen mee.