.Algemeen bekend is dat je je paard hoort te rijden op de buitenteugel. Buitenteugel geeft dus de druk en de steun aan je paard en je binnenteugel zou je in theorie los moeten kunnen laten. Uiteraard is het niet alleen je teugel waarmee je rijdt en hebben je benen hier ook nog een groot aandeel in. Maar ik richt me nu even puur op de teugel.
Mijn paard longeer ik zowel met bijzet als met een pessoa (ik laat de dubbele lijnen even buiten beschouwing omdat ik deze methode niet ken), waarbij ik de laatste eigenlijk een prettiger idee vindt geven omdat deze niet zo 'vastzet' en stug is, maar meer vloeiende beweging toestaat. Ik begin het longeren gewoon op de meest ruime stand van beide hulpteugels. Als dat goed gaat, wil ik graag wat stelling gaan 'creeren'. Dus wat doet men dan? De binnenteugel wordt verkort (imo, langer maken van de buitenteugel zou hetzelfde effect hebben natuurlijk). Het gevolg is echter in mijn ogen dat juist de binnenteugel de teugel wordt die je paard als het ware naar binnen trekt en de meeste druk uitoefent. Ok, als ze loslaat gaat de spanning er wel vanaf, maar toch blijft een kortere binnenteugel in mijn ogen dwingend en dat is eigenlijk precies het tegenovergestelde van wat we met rijden willen bereiken?! Daar moeten we juist dat dwingende van de binnenteugel loslaten.
Je hoort het paard niet in stelling te 'trekken' met je binnenteugel, maar in mijn ogen doe je dat met longeren wel. Ook wanneer je kijkt naar de manier van vastmaken van de longeerlijn... Daar geeft het tig manieren voor. Ik doe de lijn door beide bitringen heen en maar hem dan weer vast aan zichzelf, omdat ik denk dat je op deze manier nog de meest 'druk' op de buitenkant hebt en dus je paard niet naar binnen trekt. Hoe je de lijn ook vast zet, in principe dwing je je paard ermee op de volte te lopen door hem naar binnen te trekken. Een buitenteugel ter begrenzing is er immers niet? Een longeercirkel zou die begrenzing nog kunnen bieden, maar nog trekt je paard naar de wand en trek jij dus eigenlijk terug met je 'binnenteugel' omdat je niets anders hebt om hem te begrenzen.
Zie ik iets helemaal verkeerd? Of is het inderdaad zo dat longeren eigenlijk het tegenovergestelde van het rijtechnische bewerkstelligt?
). Loopt jou paard bijvoorbeeld automatisch zijn rondje zonder naar buiten te vallen? Dan heb je natuurlijk ook niet gauw dat 'getrek'.
) Met de longeerlijn kan ik dan nog extra vragen. Maar ik kan me jou idee ook wel voorstellen, ben benieuwd hoe anderen reageren hierop.