Longeren in tegenstrijd met rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Longeren in tegenstrijd met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 11:09

Misschien is de titel een beetje vreemd, maar ik zal even proberen uit te leggen wat ik bedoel. Laat ik allereerst voorop stellen dat ik mezelf verre van professioneel beschouw en ervan overtuigd ben dat ik vast een hoop dingen nog 'verkeerd' doe of zie, maar daarvan kun je alleen maar leren Clown.

Algemeen bekend is dat je je paard hoort te rijden op de buitenteugel. Buitenteugel geeft dus de druk en de steun aan je paard en je binnenteugel zou je in theorie los moeten kunnen laten. Uiteraard is het niet alleen je teugel waarmee je rijdt en hebben je benen hier ook nog een groot aandeel in. Maar ik richt me nu even puur op de teugel.

Mijn paard longeer ik zowel met bijzet als met een pessoa (ik laat de dubbele lijnen even buiten beschouwing omdat ik deze methode niet ken), waarbij ik de laatste eigenlijk een prettiger idee vindt geven omdat deze niet zo 'vastzet' en stug is, maar meer vloeiende beweging toestaat. Ik begin het longeren gewoon op de meest ruime stand van beide hulpteugels. Als dat goed gaat, wil ik graag wat stelling gaan 'creeren'. Dus wat doet men dan? De binnenteugel wordt verkort (imo, langer maken van de buitenteugel zou hetzelfde effect hebben natuurlijk). Het gevolg is echter in mijn ogen dat juist de binnenteugel de teugel wordt die je paard als het ware naar binnen trekt en de meeste druk uitoefent. Ok, als ze loslaat gaat de spanning er wel vanaf, maar toch blijft een kortere binnenteugel in mijn ogen dwingend en dat is eigenlijk precies het tegenovergestelde van wat we met rijden willen bereiken?! Daar moeten we juist dat dwingende van de binnenteugel loslaten.

Je hoort het paard niet in stelling te 'trekken' met je binnenteugel, maar in mijn ogen doe je dat met longeren wel. Ook wanneer je kijkt naar de manier van vastmaken van de longeerlijn... Daar geeft het tig manieren voor. Ik doe de lijn door beide bitringen heen en maar hem dan weer vast aan zichzelf, omdat ik denk dat je op deze manier nog de meest 'druk' op de buitenkant hebt en dus je paard niet naar binnen trekt. Hoe je de lijn ook vast zet, in principe dwing je je paard ermee op de volte te lopen door hem naar binnen te trekken. Een buitenteugel ter begrenzing is er immers niet? Een longeercirkel zou die begrenzing nog kunnen bieden, maar nog trekt je paard naar de wand en trek jij dus eigenlijk terug met je 'binnenteugel' omdat je niets anders hebt om hem te begrenzen.

Zie ik iets helemaal verkeerd? Of is het inderdaad zo dat longeren eigenlijk het tegenovergestelde van het rijtechnische bewerkstelligt?

horse_girl

Re: Longeren in tegenstrijd met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:14

Ik longeer met bijzet. Ik gebruik het binnenste touwtje wel om stelling te vragen, maar alleen omdat ze anders de bocht niet doorkan. Ik zorg ook altijd dat de buitenkant ook genoeg contact maakt met het bit. Als ik rij, dan vraag ik ook aan de binnenteugel en als ze dan ontspant, ontspan ik mn hand. Met longeren gebeurt dat dus ook. De longeerlijn doe ik door de binnenste bitring en dan naar de singel. Hiermee kan ik extra stelling vragen als ze zich erg vast zet. In het algemeen blijft dus de buitenkant op constante druk en vraag ik met de binnenkant, wat ik ook doe met rijden.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 11:22

@Horse_girl: maar heb jij dan niet, zeker met de longeerlijn door je binnenste bitring vast aan de singel, het idee dat je hem daarmee 'omtrekt'?

Misschien ligt het ook deels aan mijn paard. Zij is simpelweg al 15 en eigenlijk pas 2 jaar weer aan het trainen, na jaren weidegang en eens een buitenrit ofzo. Logischerwijze dus niet zo soepel e.d. maar we boeken al veeeel vooruitgang. Zeker op haar moeilijke kant heeft ze dus de neiging liever rechtdoor te willen lopen, waardoor het er toch wel vaker op neerkomt dat de longeerlijn haar dan als het ware op de volte 'trekt'. Ik heb gemerkt dat de provisorische longeercirkel hier wel verbetering in bracht omdat die haar steun aan de buitenkant gaf en haar automatisch rond leidde (op mijn nieuwe stal heb ik nu een 'echte' solide longeercirkel, dus ik ben benieuwd Haha!). Loopt jou paard bijvoorbeeld automatisch zijn rondje zonder naar buiten te vallen? Dan heb je natuurlijk ook niet gauw dat 'getrek'.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:25

Nou ze is 4 dus dat verschilt ene beetje per keer, maar over het algemeen kan ze prima een rondje lopen. Ze trekt veel erger als ik aan het halster longeer. Ik heb gewoon het idee dat de touwtjes de 'goede' houding aangeven, waar ze in kan gaan ontspannen (wil niet zeggen dat ze er niet onderuit kan/wil Knipoog ) Met de longeerlijn kan ik dan nog extra vragen. Maar ik kan me jou idee ook wel voorstellen, ben benieuwd hoe anderen reageren hierop.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 11:30

Ja precies... vandaar ook mijn opmerking dat ALS ze eenmaal nageeft en de teugels/touwtjes los gaan hangen, het niet echt meer dwingen is. Dus in dat opzicht kan ik me helemaal vinden je je opmerking dat ze de goede houding aangeven voor je paard. Als ze zo gaat lopen, valt de spanning weg. Maar tot die tijd blijft het voor mij en dus zeker mbt tot mijn paard een beetje overkomen als 'dwingen'. Daarom ben ik inderdaad erg benieuwd naar meningen van anderen hierover.

Gebruik jij overigens een longeercirkel?

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:31

Inderdaad stuur je bij het longeren niet op de buiten- maar op de binnenteugel. Maar of dit nu zo verkeerd is?
Een paard moet zowiezo op beide teugels gereden kunnen worden, moet dus zowel op binnenteugel als buitenteugel kunnen reageren. Wat je met bijzets probeert te bereiken is dat het paard ook zonder ruiters in een "goede" houding loopt. Dat dit door een directe binnenteugel bereikt wordt, lijkt me niet zo'n probleem. Lijkt me ook niet dat het paard er daardoor op achteruit gaat mbt het rijden, dat hij niet meer op buitenteugel zou reageren oid.

Dus wat mij betreft heb je gelijk dat je met longeern op binnenteugel werkt, maar het kan niet veel kwaad voor het rijden lijkt mij.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:33

Ik gebruik meestal wel de longeerbak bij ons op stal, maar die is niet helemaal rond dus ze heeft niet overal steun aan de bak. Ik heb ook wel een gelongeert in de grote bak, nadeel was dat als ze ergens van schrok, ze door de hele bak kon vliegen Knipoog

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 11:42

@snuffelhues: echt kwaad zie ik er in die zin ook niet in, verwarring voor je paard misschien? Of zouden die die twee dingen goed kunnen scheiden van elkaar? Ik vind het wel in strijd met het eeuwige gehamer op de binnenteugel loslaten (ja niet letterlijk natuurlijk:+), niet trekken aan de binnenteugel maar begrenzen met buitenteugel en ruimte creeren aan de binnenkant om hem te laten inbuigen. In dat opzicht verschilt de werking denk ik dan wel. Als je dan achter het longeren staat, wat is er dan mis om tijdens het rijden die binnenteugel meer te gebruiken? Maar dat is dan eigenlijk weer not done toch? Clown
Ik heb de vraag al eens aan andere stalgenoten voorgelegd, maar die stonden eigenlijk een beetje met hun mond vol tanden en wisten er niet echt een antwoord op te geven, maar ik ben wel benieuwd, dus ik denk vraag het de Bokkers eens Clown

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:07

Bij mijn weten start je een jong paard in het rijden zowiezo op de binnenteugel, en schakel je over naar buitenteugel. Dus die binnenteugel kennen ze wel hoor, "gewoon" kwestie van de druk van het bit volgen... Lijkt me niet echt verwarrend, zijn twee manier om hetzelfde te vragen, zoals je op meer manieren kunt vragen om te versnellen bijvoorbeeld.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 08:09

--> LO

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:24

Ik denk zeker van niet. In mijn ogen kan longeren(mits je het goed doet, longeren is ook kunst) zelfs een vervanging zijn van het rijden. Het longeren is in mijn ogen een welkome training