suggesties voor een leuke naam (niet voor paard)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

suggesties voor een leuke naam (niet voor paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 21:06

Misschien hoort het hier niet thuis maar dan hoor ik het wel.

Ik wil benadrukken dat het in dit topic alleen om het bedenken van een bijpassende naam gaat voor een techniek voor longeren. Ik zal iets vertellen om een beetje idee te krijgen.

Het is dus niet de bedoeling om inhoudelijk op deze techniek in te gaan.
(inhoudelijk mag natuurlijk via PB of in een nieuw te maken topic als daar behoefte aan is)

Deze manier van longeren is gebaseerd op ongedwongenheid en balans. Er zijn geen bijzet en touwtjes nodig.Deze manier van longeren lijkt op een techniek die in de hypnotherapie bij mensen gebruikt wordt. Er is dus sprake van een intensieve samenwerking tussen longeur en paard. Deze manier van longeren is voor zowel de longeur als het paard intensief. Als het goed gaat, loopt het paard met veel balans, schwung, tact en impuls. De paarden worden er opvallend los van in hun rug.

Ik ben op zoek naar een leuke naam voor deze manier van longeren. Misschien zijn er mensen met een leuk idee.

Zelf had ik al een paar dingen maar ik vind het niet echt iets. Wat vinden jullie?

BRL longeren (Basing, Reading en Leading)
Atletisch longeren

TeeGee

Re: suggesties voor een leuke naam (niet voor paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:10

Verplaatst van PP naar LO.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:16

Ik denk dat ik toch wat meer nodig heb, want als je het zo zegt, lijkt het eigenlijk vooral op vrij longeren (op de juiste manier gedaan).

PB alstublieft!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:25

Graag ook meer uitleg hier, want een naam is inderdaad lastig te verzinnen met weinig info.

En ook mij klinkt het als zo 'gewoon' goed longeren.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:26

Balance LO

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 10:44

Inmiddels is het verplaatst dus ik zal aan de hand van een voorbeeld wat vorige week heeft plaats gevonden het proberen te illustreren.

Een pony wordt gelongeerd met een bijzet omdat de pony dan beter door de rug komt. Met rijden blijft het paard voor het meisje wat er op zit moeilijk nageeflijk te rijden. De pensionhouder is voor het longeren met bijzet.

Ik heb de eigenaresse uitgelegd dat het longeren met bijzet gewoon slechts is in mijn ogen. Ik ga ervan uit dat overal waar dwang is, spanning ontstaat en dat is juist wat ik niet wil. Zij legt mij uit dat de pony beter loopt...ik reageer daarop met dat het nog beter kan...

Zij vraagt aan mij hoe dan? Ik zeg dat dat moeilijk is uit te leggen hoe het longeren in zijn werk gaat. Technisch kan je het eenvoudig vergelijken met een speedboot. Als je gas geeft zakt de knot van het ding in het water en gaat de punt van de boot omhoog....tot er balans is dan ligt de boot op als het ware op het water met een lichte druk op de kant van de motor. Door een paard vast te zetten met touwtjes of met bijzet ontneem je het paard de kracht van achteren. Een speedboot komt nooit in balans als je hem met de neus in het water drukt omdat de motot dan geen geen functie meer heeft. Uit de praktijk heb ik gezien dat het met een paard wat je bijzet of met touwtjes longeert net zo werkt.

Natuurlijk lijkt het alsof het paard beter loopt, daar ben ik het mee eens. Maar het lijkt zo want het paard gebruikt andere spieren als dat het niet gelongeerd zou worden met touwtjes. Immers anders zou het paard toch wel uitzichzelf zo gaan lopen......denk ik dan.

Wel nu, de iegenarsse zegt "Laat mij het dan maar zien" Prima dus op een vrijdag kwam ze met de pony. Ik heb de pony gelongeerd volgens de techniek waarover het hier gaat. Ze zag de pony veranderen en was helemaal onder de indruk. Ze had het niet tegen de pensionhouder gezegd en ook niet tegen de vrouw die 2x per week die pony rijdt. De dag erna rstapt de vrouw die hem 2x per week rijdt, op. Ze is helemaal verbaasd en vraagt wat er met de pony is gebeurd? Hij voelt namelijk zo los en soepel in zijn lijf.....vervolgens vertelt de eigenaresse van het longeren. Ze is zelf aan aan de slag gegaan maar ze wil nog graag dat ik het een keer voordoe met de ervaren pensionhouder erbij (overigens een echte paardenman) Beide zijn erg onder de indruk.

De pony is zelfs door een meisje van 12 nu nageeflijk te rijden zonder moeite. Ze waren allebei helemaal onder de indruk. De pensionhouder grapte dat hij een stageplek zocht.

Het effect is dus enorm van het longeren op deze manier. Bovendien komt de manier van longeren echt vanuit degene die longeert. Bijzet en touwtjes zijn dus niet nodig voor een optimaal effect.

Balance LO vind ik op zich best leuk.
NOg meer suggesties?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:47

Lange lijnen is ook zonder bijzet.
Je zet in je beginpost dat je niet inhoudelijk op de techniek in wilt gaan, waarom niet? Als je een passende naam wilt hebben moet je toch weten waar het over gaat als je de naam hoort?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 12:49

Ok, daar heb je gelijk in. Maar de manier waar ik een naam voor zoek is met een enkele lijn aan een halster of een hoofdstel zonder bijzet of touwtjes.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:28

Ik moet zeggen dat ik ook geen naam kan verzinnen voor iets, waar ik niet van weet wat het inhoudt.
Ook met het voorbeeld niet. Het is een leuk voorbeeld, maar ik heb nou nog geen idee wat ik me erbij voor moet stellen.
Heb je niet een filmpje, die je hier neer kan zetten?

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:07

Klinkt wel als wat ik met mijn paard doe, mijn instructrice noemt het gewoon grondwerk maar dat is wel heel ruim. Er staat wel een foto in mijn profiel van mijn paard tijdens dit 'longeren': hij loopt dus geheel los en ik 'stuur' hem puur op lichaamstaal. Is dit wat jij bedoelt?

Balance Longeren klinkt wel leuk maar dekt ook niet echt de lading heb ik het gevoel. Kan zo ook niets anders verzinnen, ik zal eens brainstormen! Lachen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 20:40

Het verbaast me een beetje dat mensen er geen beeld bij hebben....het lijkt me dat iedereen toch wel een idee heeft hoe een paard goed loopt aan de longe?

@Lupi Ja met je stem en lichaamstaal. Maar het is wel heel anders dan bv bij Emiel Voest. Wij maken nauwelijks gebaren en bewegen weinig met onze armen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:13

Weten hoe een paard goed aan de longe loopt doen de meeste denk ik ook wel (ik althans wel), maar omdat jij een naam zocht voor jou specifieke methode zijn wij benieuwd naar de methode, omdat anders een naam lastig te verzinnen is.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:12

Ik denk dat niet alleen iedereen nieuwsgierig is naar de methode doordat anders de naam lastig te verzinnen is, maar juist omdat je zo zelfverzekerd over komt dat jou manier zo geweldig is (is hij misschien ook wel!) zijn we (ik in ieder geval) benieuwd hoe jij dat precies aanpakt.

Hoezo wil je het niet gewoon vertellen of laten zien met foto's? Ik ben zelf heel benieuwd iig!

Voor de rest ben ik heel slecht in namen.. Misschien vrij-longeren? maarja als de methode niet echt 'vrij' is voor het paard als je bijv wel een longeerlijn gebruikt past dat er helemaal niet bij.. Het is dus erg handig om precies te weten hoe je te werk gaat. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:36

Waar ben je bang voor als je qua techniek het niet wilt omschrijven? Dat mensen het van je pikken?

Ook al omschrijf je een techniek, niemand kan het op grond van jouw omschrijving helemaal copieren. De beste koks geven hun recepten prijs, en niemand die het namaakt zal de smaak kunnen evenaren die de kok kan bereiken, met precies hetzelfde recept.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:42

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:49

Ik stel voor HWOU*longeren.

*Het Wiel Opnieuw Uitvinden

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:00

CaroleKlomp schreef:
Het verbaast me een beetje dat mensen er geen beeld bij hebben....het lijkt me dat iedereen toch wel een idee heeft hoe een paard goed loopt aan de longe?

Maar als het 'gewoon' goed lopen aan de longe is, dan hoef je er toch geen speciale naam voor te verzinnen. In je voorbeeld wordt het trouwens ook niet veel duidelijker. Je geeft alleen aan dat het een geweldig resultaat heeft, maar niet wat je doet. Hoe moeten wij er dan een naam bij bedenken Verward

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:22

Inderdaad, daarbij kan je je paard op verschillende manieren 'goed' aan de longe laten lopen. Dus waarschijnlijk heeft iederen er hier wel een beeld van maar wij weten nooit of dat het goede beeld is doordat je er niets over verteld.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:31

Ik begrijp het niet zo goed, ik heb eigenlijk het idee dat je bedoelt dat je het paard gewoon met een hoofdstel/halster aan de longeerlijn laat lopen? Dat doen toch zoveel mensen? Genoeg mensen die geen touwtjes of iets dergelijks gebruiken hoor Clown

Wat doe je dan precies? want je geeft alleen maar aan wat je niet doet, ipv uit te leggen wat je wel doet..

Hoe kunnen wij er dan een naam aan geven?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:13

Probeer anders een kenmerk te geven waardoor jij vindt dat het echt anders is. Ik zal je een voorbeeld geven van hoe ik mijn pony longeer. De laatste tijd heb ik echter geen omheining meer kunnen maken, vandaar dat het ook gewoon met halster en longeerlijn ging.

Pony was een beetje stressig, dus liep te kort en simpelweg vast.

Men neme dan de pony, halster en touw bij gebrek aan omheining, en jezelf. Zweep niet nodig. Wat ik toen deed was simpelweg even warm laten stappen, draaien, stappen, draaien, stappen. Daarna voorzichtig een wat hoger tempo vragen in de stap, een goede arbeidsstap. Hierbij maak ik alleen gebruik van mijn lichaamshouding en stem. Niet kwaad of streng klinken, maar vrolijk, aanmoedigend maar wel kordaat. Weer stappen, draaien, stappen draaien. Het draaien houdt haar hierbij ook wakker, en het werkt goed om wat andere spieren ook een beetje op te warmen. Daarna weer langzamer lopen. Dan beginnen de rondjes harder zachter harder zachter, tot ze uiteindelijk klaar is voor de draf. Draf doen we weer precies hetzelfde, eerst even lekker laten draven, en een beetje de balans opzoeken. Laat maar even lekker in haar eigen tempo draven, dus ook als ze harder gaat niet tegen houden. Gewoon laten lopen. Wederom, ik werk met mijn lichaams houding, en probeer, tenzij niet anders kan, de 'langzamer' houding te vermijden. Daarna gaat ze vanzelf de ontspanning opzoeken, en gaat ze wat langzamer. Je ziet vaak dat ze nu lekker warm zijn, een fijn tempo hebben, en steeds wat langzamer gaan.

Als ze in stap dreigen te vallen laat ik ze meestal met licht drijvende houding nog een rondje door lopen, tot je duidelijk ziet dat ze in ontspanning lopen. Daarna lekker even in stap. Zodra je merkt dat de aandacht weer begint te dwalen, draaien, stap, draaien stap, daarna draf. Over het algemeen loopt ze dan in beide gangen weer mooi, en als ze wil, mag ze een rondje in galop. Wederom: wat harder lopen is geen probleem, laat zelf maar even de balans opzoeken. Het sleutelwoord is hierin balans, ontspanning, en vooral rust. Niet teveel het paard controleren, maar zelf ook op zijn/haar gemak even laten 'zijn' om het maar op zijn wazigst te zeggen.

Maar nu komt de clue: dit is dus gewoon longeren (vind ik)

Waarin verschilt jouw methode dan? Waarin lijkt het op een techniek die in de hypnotherapie gebruikt wordt?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 17:00

Kenmerk: zonder dwang, lopen met impuls. Dus dansen aan de longeerlijn.

Ik weet niet of het bijzonder is maar ik zie niet bveel paarden zo lopen aan de longe. Bovendien is het effect van deze manier van longeren direct merkbaar.

Het omschrijven van de methode is niet zo envoudig. Je moet het eigenlijk gewoon zien. Zelf kan ik het niet onder woorden brengen. Het lijkt erop of het paard in een soort trance brengt. Dat doe je met je stem en je houding. Het paard loopt dus zonder druk, nageelijk, ontspannen en met impuls. OPvallend is dat de paarden erg geconcentreerd blijken te zijn.

Als het zo gewoon zou zijn, zou ik meer paarden zo moeten zien lopen aan de longe. Over het algemeen zie ik meer paarden die vastgezet of bijgezet zijn.

Ik denk dat longeren een kunst is en ik vind het zelf moeilijker als rijden. Overigens vind het ook leuker. er is meer uitdaging in voor mij omdat je minder middelen hebt. Als je dan weet dat je als ruiter al nooit uitgeleerd zal zijn..............
Het is dus wel iets anders dan "gewoon" longeren. Na 20 minuten ben ik ook echt kapot, terwijl je in verhouding weinig beweegt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:19

Hoezo wazig...paard in trance, dansen aan de longe Dromen

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:42

Denk dat dit echt veel te vaag is om door ons een naam te laten bedenken. Zet het hele gebeuren eens op film, dan kunnen we zien hoe het eruit ziet. Misschien dat we er dan wat van kunnen maken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 08:01

Anoeska schreef:
Denk dat dit echt veel te vaag is om door ons een naam te laten bedenken. Zet het hele gebeuren eens op film, dan kunnen we zien hoe het eruit ziet. Misschien dat we er dan wat van kunnen maken.

Dat lijkt mij inderdaad een goede oplossing!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 12:00

Er is niets wazigs aan. Maar goed iedereen is natuurlijk vrij om het te interpreteren zoals iemand dat wil.

Balance longeren vind ik een goede suggestie van AaronYve.
Dat geeft precies de werkelijke bewegingen van het paard aan de longe weer.

Een aantal van jullie vragen om uitleg, daar heb ik geen moeite mee. Ik heb wel moeite met het feit dat deze manier van longeren wordt afgedaan als wazig omdat deze personen zich er geen beeld bij kunnen vormen. Persoonlijk laat ik liever de waarheid in het middel zonder te hoeven (ver) oordelen...ik zou het dus aannemelijker vinden als er gezegd wordt "Ik kan me er weinig bij voorstellen" Dan geef je je gevoel en je mening duidelijk weer zonder het te veroordelen.

Voor mij werkt het in ieder geval en voor de mensen die het toepassen ook. De naam Balance kongeren lijkt me een mooie naam zoals ik al eerder aangaf.