Kalf/veulen van 2 maand aan het halster leiden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coolkoetje

Kalf/veulen van 2 maand aan het halster leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 15:19

Hoi, ik heb een kalf van ongeveer 2 maand oud. Ik wil haar graag aan het halster leiden, maar ze heeft het nog maar 2 keer gedaan heel lang geleden. Ik zou graag willen weten hoe jullie een veulen aan het halster zouden leiden als hij al 2 maand was en het nog nooit had gedaan.
Alvast bedankt!

Shorty21

Re: Kalf/veulen van 2 maand aan het halster leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:26

Ok, 't ligt waarschijnlijk aan mij hoor...
Maar heb je nu een kalf of een veulen? Clown

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:27

Shorty21 schreef:
Ok, 't ligt waarschijnlijk aan mij hoor...
Maar heb je nu een kalf of een veulen? Clown

ze heeft een kalf en wil weten hoe wij een veulen van 2 maand het zouden leren, om het aan haar kalf te leren snappie?? Clown
maar ik heb daar niet echt veel ervaring mee sorry... Duivel

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:30

Haha...wat grappig Koe

Helaas heb ik ook geen ervaring met kalfjes...veulentjes...hoe je't ook wilt noemen Haha!

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:30

Er is ook ooit iemand geweest die met een koe heeft gesprongen terwijl ze erop zat! Haha, is dat ook jouw plan later Coolkoetje? Ik heb ook geen idee, maar het kan niet heel lang geleden zijn als hij/zij twee maanden oud is, toch? Wat zoet hij/zij als je een halster omdoet?

lientje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:34

bij ons op stal krijgen de veulentjes vanaf het begin af aan al halster om en lopen dan mee naast de moeder.. verder denk ik dat je het misschien met zn tweeen kan doen, eentje die haar vasthoudt aan het halster en iemand erbij die eventueel een duwtje of steun achter de billen kan geven zodat ze ook loopt en dan belonen als ze meeloopt.. wel grappig met een kalf Knipoog

Coolkoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 19:01

Bedankt allemaal! Nee mijn bedoeling is niet om later op mijn kalf te springen ofzo. (Ik ken haar ook, die dat doet.) Maar ik heb in augustus een keuring. Ik doe elk jaar daaraan mee. En ik was eigenlijk alleen nieuwsgierig naar hoe jullie een veulen of kalf zouden trainen. Ik heb al heel vaak een kafl getraind. Ik heb haar nu weer 2 keer mee naar buiten gehad. Ze is nog wel een beetje springerig enzo, maar kan ook wel stilstaan. Ik ben al op de foto geweest met haar enzo. Ik ga haar elke keer borstelen en geef haar als ze weer in het hok zit brokjes. Nou het gaat dus best goed. Ik ben van plan om dit jaar stukjes langs de weg te lopen enzo, zodat ze ook niet zo meer schrikt van 'enge' dingen.
Doeg!

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:07

Ik heb ook een jong kalfje aan het halster leren lopen. en wat ik heb gedaan is een halstertje omgedaan (ze stond in de wei) zodat ze er aan kon wennen. en als ik met haar wou wandelen deed ik een touw aan het halster en de eigenaar gaf d'r een duwtje tegen haar kont en zo liep ze stukje voor stukje mee. en nu een +/- jaartje later loopt ze zonder halster & touw achter me aan Haha! ze is de enige koe opstal die netjes meeloopt als ze de stal inmoet Vork

Chrissy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:01

wow cool!! Knipoog

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:10

aight dat heb ik ook eens gedaan. (ik dacht dat ik de enige was)
Dat ging altijd heel goed, ik heb zelfs dat beest leren voetje geven en longeren xD

Het is nu inerdaad de enige koe op stal die niet zo bangig is en die een knuffel komt halen en die je de voet kan optillen xD

Coolkoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 16:59

Haha je bent zeker niet de enige! Die wedstrijd waar ik ieder jaar aan meedoe, daar traint iedereen zijn kalf.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:10

hmm, vrijheidsdressuur en clickertraining is het onderwerp hier toch? Waarom dan duwtjes geven en het halter gewoon maar omdoen?

Kalfjes kun je toch ook met de clicker leren zich met plezier te laten halsteren?

Click - voer voor ieder contact met het halster als stap 1 bijvoorbeeld.

Coolkoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 16:59

Mijn kalf is juist al goed gewend aan het halster, ze vind het juist niet erg als je het om doet!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:01

Coolkoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 08:45

Het is ook niet de bedoeling om vrijheidsdressuur te doen met mijn kalf haha. Maar ik had het alleen over het aan de hand meelopen, hoe jullie dat doen. Met koeien wordt trouwens wel vrijheidsdressuur gedaan, namelijk in circus althoff.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:42

Die but-rope is de figure - of - eight - rope die Emiel Voest ook beschrijft in zijn boek Freestyle training II. Is veel minder belastend dan aan een touw aan het hoofd trekken, wat je natuurlijk ook gewoon niet wilt als vrijheidsdressuur/freestyle of clicker persoon Knipoog Knipoog
Ik vind het persoonlijk nooit zo'n succes om echt veel met jonge dieren te doen dan alleen wat aaien, knuffelen, voetje en soms een stukje meelopen (aan halster of niet). Weet niet of dat voor een kalfje ook geldt Bloos