Naar me toe draaien in razendsnel tempo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ziva

Naar me toe draaien in razendsnel tempo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 12:48

Zoals de titel zegt, sinds een week of wat heeft mijn paard een nieuw truucje bedacht. Maar anyway, ze draait met haar hoofd tijdens het longeren naar mij toe en blijft dan stilstaan en me aankijken. Dit doet ze vanuit alle gangen als ik niet uitkijk. Voordat ze draait zie ik haar al loeren, dan draait ze haar hooft even om me te bekijken en niet veel later gaat ze dan. Ondertussen ben ik dat wat voor maar het gebeurt nog steeds wel af en toe, ook als ik haar los longeer. Aan de longeerlijn ga ik dan naar haar toe, draai richting haar kont zodat ze weer kan gaan lopen. Lukt niet altijd omdat ze dan te dicht bij de wand staat. Dan moet ik naar haar toe komen en haar terug naar een andere plek lopen. Bij los longeren is het makkelijker om haar terug op de volte te krijgen.

Dominantie? Wat kan ik nog eens doen om het te voorkomen?

Valencia79

Re: Naar me toe draaien in razendsnel tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:45

Probeer het echt voor te zijn, door heel goed op te letten en haar geen kans te geven.
Hoe maak je de longeerlijn vast? Met een tussenstukje doen paarden dit soms minder dan als je de lijn direct aan het bit maakt.
Krijg je haar wel weer op de cirkel of blijft ze maar staan kijken en draait ze gewoon mee als je weer de longeer positie in wilt nemen (dus hoofd naar je toe gedraaid houden) ?
Als dat laatste het geval is, kun je (op rechterhand) naast haar hoofd gaan staan en stukje vooruit trekken aan touw met rechterhand (zweep in linker) en zodra het kan even de billen aantikken. Dan lopen ze meestal wel weer van je weg.
Daarna weer de normale longeerpositie innemen.
Dan kun je de longe kort houden, dus een vrij kleine cirkel van ong. 3 meter touw. Nu kun je haar beter in de gaten houden.
Doorgaan met longeren. Steeds touw langer maken.
Weer naar je toe draaien? Opnieuw beginnen.
Om naar buiten te drijven, richt je de zweep op de schouder.
Daar kun je hem ook op richten als ze dreigt naar binnen te komen, of achter haar en op het binnenkom moment harder drijven. ( en Nee zeggen)
Het is een lastig truucje, maar als dit eenmaal over is doen ze het meestal niet meer ( is mijn ervaring).

skatja23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:50

Ik denk ook dat je het voor moet zijn.
Je geeft zelf al aan dat je weet wanneer ze het gaat doen.
En de tip om een tussen stuk te gebruiken is geen verkeerde optie!
Suc6

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:05

waarschijnlijk maak je zelf ook een fout, door te ver naar voren tov haar lichaam te staan. Dan zet je haar ahw op de rem Lachen Zorg dat je een drijvende positie behoudt, en op het moment dat je haar ziet loeren, even met je zweephand de schouder van je paard bij je wegdrijven. Moet goedkomen zo Lachen

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:19

Idd.. bij longeren is non verbale communicatie heel belangrijk,jij moet zorgen voor een gesloten driehoek.

Je geeft zelf aan dat het gebeurd wanneer je zelf niet op let, dan weet je ook gelijk dat je moe tblijvne opletten Knipoog Misschien dat longeren met een dubbele lijn ook een u itkomst kan zijn omdat je er dan wat meer controlle op hebt!

succes