Achterhand trainen aan longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Achterhand trainen aan longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 20:38

hey bokkers,

momenteel ben ik bezig om een jong paard opnieuw te beleren. Dit omdat hij bij de vorige eigenaar te vroeg is ingereden, namelijk op 2.5 jarige leeftijd.

Het paard heeft 3 jaar rust gehad en is het een beetje "verleerd". Ik ben nu bezig aan de longe om eerst wat spiermassa bij hem op te bouwen.

Nu was mijn vraag: Hoe kan ik op de beste manier bij dit jonge paard de spiermassa beter ontwikkelen? Ik ben bezig met longeren met pessoa, maar zijn er ook bepaalde oefeningen aan de longe die ervoor zorgen dat er spieren in ontwikkeling komen?

Ik wil nog niet te hard van stapel lopen, de oefeneningen zullen in het begin wel makkelijk moeten zijn. Ook in verband met het jonge paard Lachen

Iemand tips?

Casarell

Re: Achterhand trainen aan longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:42

Persoonlijk zou ik langzaam onder de man spieren op gaan bouwen.
Het nadeel van aan de longe spieren op bouwen, is dat het paard ook conditie op gaat bouwen.. wat tegen je gebruikt kan worden..

Ik zou er gewoon onder de man langzaam gaan opbouwen, eerst stappen en steeds wat meer draf erbij, juist overgangen rijden..

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 20:47

Oke, gewoon onder het zadel spieren opbouwen dus?

Het is inderdaad wel een fel dominant paard, misschien dat onder de man dan inderdaad beter is Lachen

Bedankt voor je tip!

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:48

Je zou balkjes neer kunnen legggen, is ook leuk voor de afwisseling. Verder is het belangrijk dat je hem/haar veel overgangen laat maken. Schijnovergangen kunnen ook (maar vind ik persoonlijk altijd lastig aan de longe). Succes!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 20:50

Balkjes is inderdaad ook een erg goed idee, overgangen was ik al mee bezig inderdaad Lachen Bedankt weer!

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:38

Ik haak even in omdat ik op het moment ook bezig ben met een pony. Zij moet ook meer haar achterhand gaan gebruiken en spieren opbouwen. Nu zie ik dat hier wordt geadviseerd om onder de man te rijden. Dat wordt een beetje moeilijk met een a pony. Ik hou het in ieder geval ook heel afwisselend. De ene keer zet ik haar bij en soms doen we balkjes draven. Maar ook ben ik erg fan van de dubbele longe!
Veel succes in ieder geval..

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 12:53

@ Shawnee, is prima hoor dat je inhaakt Knipoog

Lastig inderdaad om een A pony onder de man te gaan rijden. Ik ga ook bezig met lange lijnen werk en ben momenteel bezig met pessoa longeren. Ook een erg prettig hulpmiddel.

Straks de balken is proberen, ben benieuwd!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:16

Wat ik zelf veel doe aan de longe is schakelen binnen de gangen. Dus niet alleen overgangen van stap-draf-galop en terug, maar ook heel rustig laten draven en dan weer heel fel laten draven.
Daarnaast ook overgangen gaan proberen van stap naar galop en terug of van draf naar halt en andersom.

En als je handig genoeg bent (ik jammergenoeg nog niet, maar wil dat wel gaan leren) zou ik gaan longeren met dubbele longe.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:18

ik deed indi balkjes laten draven, evt kun je ook laten springen denk ik... verder overgangen etc...

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 21:21

Springen begin ik nog maar even niet aan. Paard is jong en nog erg onhandig. Lijkt me dan niet zo verstandig om hem te laten springen. Bovendien beschik ik niet over die materialen Lachen

Overgangen heb ik gister geprobeerd gingen erg goed! Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 23:01

indi was nog geen half jaar toen ze zelf uit een bak sprong over een bakhek van zeker 1.20 hoor... dus vrijspringen over een laag hindernisje lijkt mij geen kwaad kunnen... maarals je de goede materialen er niet voor hebt lukt dat natuurlijk niet Knipoog

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 15:25

Heb wel balken, maar wil wel een stevige constructie hebben met hindernispalen. Niet met stoelen of jerrycans. Er zal maar een hoef doorheen gaan... Lachen

Balken lopen gaat erg goed. Doet hij echt zijn best voor en merk dat hij zijn spieren gaat gebruiken. Gaat de goede kant op dus! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:26

* Ik haak ook even in. Mijn bijrijdpaardje is ziek geweest en is erg onbespierd nu. Ik ben nu al weer bezig om hem op te pakken onder het zadel. Maar ik wil graag dat hij zo snel mogelijk weer normaal er uit gaat zien, en zich lekker gaat voelen. Dus misschien dat hier nog handige dingen bij komen Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:23

@Tamartjj: ik denk dat het een stuk beter zal gaan als je het 'zo snel mogelijk' zal laten varen.

Heb je zelf intensief gesport? Zo nee, dan is het niet mogelijk je voor te stellen hoe het is om een conditie op te moeten bouwen. Het is daarom belangrijk dat je rustig weer begint.
Longeren (in het begin zou ik zonder bijzet oid doen, als dat goed gaat langzaam meer bijzetten tot 'normaal' niveau) en wandelen kunnen goed helpen.

xRosannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:43

Ik longeer altijd met elastiek, niet heel strak, dan gebruiken ze ook hun rug beter Knipoog

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 11:44

ik ben nu rustig bezig met de pessoa, maar hij vindt het bontje niet zo geweldig achter zijn billen langs. Hij begint wel steeds beter te wennen eraan trouwens Lachen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:08

Ik zou kiezen voor een combinatie. een keer longeren en de volgende dag rijden. Mijn voorkeur gaat dan wel uit na 10 minten longeren voordat je gat rijden.

Balkjes, wat hier al een paar keer genoemd is, zou ook zeker mijn advies zijn.

Denk erom bij het longeren dat 20 minuten longeren ongeveer gelijk staat met een uur rijden!

Ik zou in ieder geval geen touwtjes of bijzet gebruiken, daar zie ik alleen maar nadelen in. Pessoa heb ik minder problemen mee mits deze zo is ingesteld dat de mond gewoon in het verlengde van schoft hoogte kan komen. Pessoa vind ik het enige hulpmiddel dat het gebruik van de achterhand stimulleert (mits hij niet te strakt staat, zoals ik heb toegeicht)

Complimenten van mijn kant dat je het zo rustig oppakt en het dier een herkansing geeft Pling

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 19:42

Het dier heeft zeker een herkansing nodig. Zat helemaal vast in de rug en als hij niet op rust zou gaan dan zou het dier achter lopen in zijn spierontwikkeling...

lekker 2.5 jaar rust gehad en nu pak ik hem rustig op. Eigenaresse heeft ernstige rugklachten namelijk.

Met pessoa ben ik nu rustig bezig, hangt erg los en longeer maximaal 10 minuten, omdat hij een erg slechte conditie heeft en het simpelweg niet langer vol houd Lachen

Komt vanzelf wel, rijden doe ik ook nog erg voorzichtig aan.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:44

Veel overgangen/tempowisselingen.
volte openen en sluiten kan ook aan de longe,
balkjes lopen...

kan allemaal prima aan de longe, maar onder de man is het wat makelijker Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:45

veel overgangen maken en meer kun je aan de longe niet echt doen naar mijn idee

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 19:46

Ben onder de man nu bezig met voltes, stelling en goed laten lopen op zijn eigen benen.

Aan de longeerlijn rustig met pessoa en afwisselen zonder hulpmiddelen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:46

Ik rijd nu ook een pony met een erg zwakke achterhand, ik longeer hem met touwtjes en laat hem balkjes draven tegelijk.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 19:48

Dat gaat goed? Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:26

Mijn eigen paard zit van nature ook niet zo heel erg super in de spieren, dus die longeer ik ook regelmatig, maar dan aan de dubbele longe.
Wat ik dan zoal doe: balkjes lopen (zorg ervoor dat hij er actief overheen gaat, dus niet sloffen!), voltes vergroten en verkleinen, overgangen en schijnovergangen, spelen met stelling en buiging en regelmatig van hand veranderen.
En dat werkt zeker! Het voordeel is ook dat je het op die manier ook echt interessant kunt houden voor je paard Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:40

_Skess_ schreef:
Dat gaat goed? Lachen

Jep Ja zo leert hij de hand volgen én z'n achterbenen op te tillen (gaat bij hem nog een beetje moeizaam tegelijk Knipoog ). Je traint dan gelijk die spieren in de achterhand waardoor hij het zonder balkjes ook zal gaan doen.