leren longeren bij een pony die alles vastpakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

leren longeren bij een pony die alles vastpakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 20:30

Shadi is nu 3 en ik wil zo langzaam aan een beetje met hem gaan beginnen.
Maar hoe moet ik dit met hem aanpakken. Hij is nogal bijterig. Zoals dat hij zijn halstertouw in zijn mond wil pakken en daarbija echt wild kan doen met zijn hoofd en benen. Verwacht dat hij dit met de longe ook gaat doen.
Maar hoe kan ik dit het beste aan gaan pakken. Krijg dit niet afgeleerd hij moet echt alles in zn mond.
Daarbij is hij ook mega eigewijs Clown en onvoorzichtig. (speels)

evdpanne

Re: leren longeren bij een pony die alles vastpakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:53

Je hebt van die speciale bitten met een 'speeltje' eraan... (ooit is gezien gebruikte ze toen ook om het paard te laten wennen aan het bit) Misschien dat dat dr bezighoud?

Anders zou ik het ook niet weten... Dat bijten is natuurlijk niet echt best... Eigewijs zijn dr wel meer Tong uitsteken en onvoorzichtig ook... Daarmee moet je gewoon consequent zijn (als ik dat zo goed schrijf Knipoog)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 01:30

Het is in eerste instantie belangrijk dat je leider bent voor dit 3jarige 'dondertje'.
Daarnaast lijkt het me, zeker in het begin, fijn om met kaptoom te longeren. Je kan het paard dan zonder druk in de mond wijs maken met het longeren. Het bit heb je op dat moment toch nog niks aan, omdat het toch niet snapt wat je met de 'bit-hulpen' bedoelt. Het kan dan mijn inziens angst en/of onbegrip bij het jonge paard opleveren.

Op horses.nl staat links onder 'Nieuws' en dan 'Spotlight's' een stukje over de mentale ontwikkeling van het paard (ze staan gesorteerd op datum en hij is geplaatst op 16/01/08). Misschien vind je dit ook wel interessant om even te lezen.

Je zou ook kunnen kiezen voor het longeren met halster i.p.v. hoofdstel. Het nadeel van een halster vind ik echter dat het los zit en dat wanneer je druk geeft het bakstuk aan de buitenhand in het oog van het jonge paard kan gaan prikken. En bij een kaptoom maak je het touw aan de bovenkant vast, waardoor het moeilijker wordt het vast te pakken als jij zorgt voor een lichte spanning op de longe.

Zo heb ik het bij mijn paardje ook gedaan en hij heeft het longeren goed onder de knie. Op het einde ben ik met hoofdstel met africhtingsneusriem gaan longeren, om hem toch aan het bit en het hoofdstel te leren wennen. De longe maak ik vast aan het ringetje van de neusriem en het bit. Met Gogue maak ik hem wegwijs met teugeldruk (kan bijna geen 1 ruiter zo goed als een hulpteugel), waar ik nu ohz weer profijt van heb.

xRosannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:48

ALs een paard bij mij bijt geef ik een tik op de neus, Niet keihard maar wel dat hij weet dat jij dat niet goed vind.