Hoe los-strak moet pessoa zitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

Hoe los-strak moet pessoa zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 22:32

Of kies je dit wat zelf Lachen?

Ben net begonnen met longeren met pessoa.
We werken heel kort en op de laagste stand.

Nu vroeg ik me af hoe los of strak de pessoa moet zitten?
Ik zet hem altijd heel los, omdat we nog maar pas begonnen zijn en ik niet précies weet hoe los/strak hij zou 'moeten'?
Uiteraard ben ik ook niet van plan om hem helemaal aan te snoeren!

Ik hoop dat iemand mij wat kan helpen Lachen
Bedankt!

Jasmijn159

Re: Hoe los-strak moet pessoa zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:34

Misschien is een foto van de huidige situatie wel handig?
En wat vind jij de laagste stand? Tussen de voorbenen door?
Dan vind ik iig dat het paard niet met zn neus helemaal tot de grond mag komen, want dan ben ik als de dood dat ie een hoef op de lijn zet...
Verder weet ik niet echt hoe ik moet beschrijven hoe los/strak hij moet zitten. Hij moet iig wel kunnen inwerken, paard moet niet met kop in de lucht kunnen lopen zondat dat de pessoa inwerkt.
Zou toch graag een foto zien voor beter advies Lachen

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 22:41

Lotte1990 schreef:
Misschien is een foto van de huidige situatie wel handig?
En wat vind jij de laagste stand? Tussen de voorbenen door?
Dan vind ik iig dat het paard niet met zn neus helemaal tot de grond mag komen, want dan ben ik als de dood dat ie een hoef op de lijn zet...
Verder weet ik niet echt hoe ik moet beschrijven hoe los/strak hij moet zitten. Hij moet iig wel kunnen inwerken, paard moet niet met kop in de lucht kunnen lopen zondat dat de pessoa inwerkt.
Zou toch graag een foto zien voor beter advies Lachen

Dank je wel!
Ik zal zo snel mogelijk eens een foto proberen maken!
Heb net wel vandaag eventjes gelongeerd dus zal niet voor morgen zijn denk ik...Ofwel doe ik hem gewoon even aan en laat hem een rondje lopen Knipoog zal zien hoeveel tijd ik morgen heb!
Hij loopt niet met zn neus tegen de grond.
Ik denk eerder dat hij niet zoveel inwerking heeft, want zijn hoofd ging niet echt naar beneden ofzo!
Hij zit inderdaad vast tussen de voorbenen door.
Het was vandaag wel pas de eerste keer Haha! De keer daar voor was met mijn ander paardje!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:08

De eerste keer moeten ze ook vaak even wennen.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 23:15

Lotte1990 schreef:
De eerste keer moeten ze ook vaak even wennen.

Ja, vind ik ook...Daarom dat hij dus ook zo los mogelijk zat, beetje later iets strakker gedaan maar niet veel!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:22

Hoe strak of los de Pessoa 'moet' is afhankelijk van je eigen doel en van het paard.

De riempjes van het bontje achter de kont tot aan de schoft mogen vrij strak.
De touwtjes, die via het hoofd gaan verschilt. Het is echter wel belangrijk dat je niet met het verstellen van de touwtjes je paard ineens in de krul trekt (gebeurd helaas TE vaak), maar dat je voor los genoeg laat. Het is belangrijk dat je paardje nog wel met de neus voor de loodlijn kan komen.

Hier nog een site over Pessoa*:
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DN

* Ik zocht eigenlijk naar plaatjes met goed ingestelde Pessoa's, maar toen kwam ik deze site tegen met uitgebreide info over alle hulpteugels.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 09:41

Bedankt!
Die info op die site ziet er niet echt positief uit hé ? Is pessoasysteem dan zo slecht?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:44

Tja, dat lees ik nu ook pas voor het eerst, dus dat durf ik niet te zeggen.
Wat ik wel heel logisch vind klinken is inderdaad het verhaal, dat je steeds een los-vast-verbinding krijgt met de mond, door het stappen van de achterbenen. Hoe het verder zit weet ik niet, maar ik dacht: misschien heb jij zelf de conclusie klaar.

Wat ik bij Pessoa heb gehad is dat het paard niet echt nagevelijk ging lopen, wanneer de Pessoa voldoende lang was ingesteld. Echter wil ik niet met de Pessoa het paard in de houding dwingen, aangezien je dan meer spieren vast longeert dan los.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 09:46

Judje schreef:
Tja, dat lees ik nu ook pas voor het eerst, dus dat durf ik niet te zeggen.
Wat ik wel heel logisch vind klinken is inderdaad het verhaal, dat je steeds een los-vast-verbinding krijgt met de mond, door het stappen van de achterbenen. Hoe het verder zit weet ik niet, maar ik dacht: misschien heb jij zelf de conclusie klaar.

Wat ik bij Pessoa heb gehad is dat het paard niet echt nagevelijk ging lopen, wanneer de Pessoa voldoende lang was ingesteld. Echter wil ik niet met de Pessoa het paard in de houding dwingen, aangezien je dan meer spieren vast longeert dan los.

Ik denk dat het bij mij zowat hetzelfde is Clown
Ik heb ook écht geen zin om hem helemaal in een houding te forceren...
Nuja, ik wacht nog even af!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:51

Ik bouw het op.
Ben met mijn paard begonnen in september/oktober afgelopen jaar en toen echt maar 10 minuten op een losse stand. Hij was dan ook helemaal onbekend met de Pessoa. Bontje was in het begin doodeng, dus dan longeerde ik alleen met bontje achter zijn billen.

Later lichtjes bijzetten. En dat steeds verder uitbouwen.

Ik werk bij het longeren met de Pessoa naar een piekmoment toe.

Eerst trainen (loswerken eigenlijk) in een gebied waar je paard prettig en ontspannen in loopt. Als hij hierin los loopt, dan zet ik em nét wat strakker dat ie iets meer moet werken.
Zomaar 5 a 10 minuten en dan pak ik alle gangen mee.

En dan stel ik em weer in zoals we begonnen zijn, "train ik af" en dan alles los en goed uitstappen. Ik longeer maximaal 30 minuten met de Pessoa. Ik vind het geen geschikt iets om uren mee te trainen. En beperkt het longeren tot 1 maal in de week maximaal. Soms gebruik ik em 2 of 3 weken niet.

Ik gebruik de pessoa als hulpmiddel, het moet geen martelwerktuig worden en ook geen dwangmiddel (het is zoals je al zegt: een middel om je paard los te werken). Kijk naar je paard, hoeveel moeite kost het hem om halverwege ingesteld te worden, hoe snel zweet hij.. mindert hij "vaart" of noem maar op. Vandaar uit stel je een plan op.

Je kent je eigen paard het beste Lachen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:31

Bij sommige paarden werkt het idd beter dan bij anderen.. Ikzelf heb er wel goede ervaringen mee, paard ontspande altijd lekker (had em idd wel op de laagste stand staan, dus tussen de benen door..).. Ik denk ook niet dat ie geschikt is om echt aan de oprichting te gaan werken, meer aan de ontspanning, over de rug met de achterhand eronder. Mijn paard kreeg in korte tijd veel spieren en begon echt lekkerder te lopen.