Strekken bij Jambette

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Rissa_

Strekken bij Jambette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 20:43

Hallo allemaal,

Ik heb een fjord van 9 jaar oud. Ik ben al meer dan 2 maanden aan het oefenen op de jambette, maar mijn paard wil zijn been maar niet strekken! Hij tilt zijn been braaf op als ik hem dat vraag, maar hij strek hem niet mooi uit naar voren. Ik heb al geprobeerd om zijn been steeds verder te tillen (dat hij hem zegmaar 'geefft' en ik hem voor hem strek) maar als ik niet help, doet hij niet meer dan zijn hoef van de grond halen...
Ik oefen 2 keer in de week 10 minuutjes voor het rijden en 10 minuutjes na het rijden. Ik werk met een klikker.

Weten jullie hoe ik kan zorgen dan mijn paard zijn been ook leert streken?

Groetjes Doei, doei

xRoxanne

Re: Strekken bij Jambette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:29

Ik heb mijn haf het op 10 min geleerd Clown
Ik heb het hem geleerd door zijn voetje te vragen, zijn been vast te nemen en zelf naar voren "trekken" (lees: naar voren halen). Als zijn been was waar ik het wou, klik, been weer los gelaten (dit heb ik 3x moeten doen) Wat een slimmerd toch Cool

Ik hoop dat je er wat aan hebt ...

_Rissa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 16:33

Oke, dankje ik ga het proberen.
Misschien zit het probeleem hm ook wel in dat ik niet meteen de eerste paar keren een klikker gebruikte... Ik begon pas met een klikker toen hij snapte dat 'pas' betekende dat hij zijn been moest optillen. Ik hoopte dat ik het van 'gewoon optillen' uit kon werken tot 'mooi strekken'
Ik denk dat ik een ander commando ga geven en de hele oefening opnieuw probeer te leren... Denk je dat dat een goed idee is?

Doei, doei Charissa

xRoxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:05

_Rissa_ schreef:
Oke, dankje ik ga het proberen.
Misschien zit het probeleem hm ook wel in dat ik niet meteen de eerste paar keren een klikker gebruikte... Ik begon pas met een klikker toen hij snapte dat 'pas' betekende dat hij zijn been moest optillen. Ik hoopte dat ik het van 'gewoon optillen' uit kon werken tot 'mooi strekken'
Ik denk dat ik een ander commando ga geven en de hele oefening opnieuw probeer te leren... Denk je dat dat een goed idee is?

Doei, doei Charissa

Goh ... dat is een vraag waar ik niet echt op wil/kan antwoorden.
Ik heb ook al eens een 'nieuw' commando aan een bepaalde oefening gegeven
maar kreeg de indruk dat mijn knol zich toch wel eens wil vergissen in commando's
(ik ook trouwens, onbewust dan) Veel succes in ieder geval Knipoog

Coolkoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:09

Misschien kent je paard de clicker nog niet? Dan ga je gewoon bij haar zitten en klikt af en toe en beloont, dan krijgt hij na een tijdje door dat als hij de klik hoort, hij beloont wordt. Maar misschien heb je dat natuurlijk al lang aan geleerd...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:17

dit probleem heb ik ook ik hoop dat er nog meer "truukjes" zijn om duidelijk te krijgen dat het been naar voren moet ( Rolleyes optillen is het probleem niet )

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:33

Ik las net in een ander topic dat je je zweep als target kan gebruiken die hij moet aantikken en dan steeds ietsje hoger/verder naar voren, misschien dat je daar wat aan hebt?

_Rissa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 15:35

Bedankt, Anna_Dani, ik ga dit ook nog een keertje proberen, maar tot nu heeft hij nooit begrepen wat een target in houd, hij snap gewoon niet dat hij hem moet aanraken Knipoog