Inge Teblick; vanaf welke leeftijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laurel

Inge Teblick; vanaf welke leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 12:16

Mijn vraag is: zijn er oefeningen in het boek van Inge Teblick die ik met een 8 maanden oud veulen mag oefenen?
Heb haar er zelf over gemaild maar nog steeds geen antwoord. Graag hoor ik jullie mening.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: Inge Teblick; vanaf welke leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:27

ik raad je aan om je veulen lekker veulen te laten zijn en nog geen oefeningen te doen Lachen (uitzonderingen als meelopen aan het halster, vaststaan en voetjes optillen voor bv. hoefsmid niet meegeteld).

De beste leeftijd om met oefeningen te beginnen is 5,5 - 3 jaar... niet omdat het heel zwaar lichamelijk werk is, maar geestelijk vraagt het aardig wat van het paard.. het moet immers zelf nadenken Lachen

laurel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 09:56

Oke, dank voor je antwoord. Ik vraag me af of ik de bridge en de handtarget kan oefenen of heeft zo'n jong beestje daar geen geduld voor. In Teblicks boek wordt aangegeven dat je na het targetten leren door moet gaan met hem leren beleefd voedsel aan te nemen. Kan ik dat al van mijn veulen verlangen?
En het meelopen aan het halster, geef ik dan ook commando "stap" erbij, dat kan toch wel?

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:01

Ik zou nog helemaal niet beginnen met vrijheidsdressuur bij zo'n jong veulen.
Gewoon zorgen dat je hem netjes mee kan nemen aan het halster (eventueel onder comando) Voetjes optillen en dat je overal aan mag komen.
Laat voor de rest je veulen lekker in de wei bij leeftijdsgenootjes lopen. Hij is nog jong en heeft straks nog een heel leven voor zich om dingen te moeten doen.
Heb nog even geduld totdat hij minimaal 4 jaar is. Eerder zou ik er niet aan beginnen.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:04

Ik heb het boek gekocht toen de jongste van mij 2 was en heb met hem de bridge en het targetten gedaan, dat was het enige.
Laat je veulen lekker veulen zijn en geef hem gewoon een goede basis zoals goed meelopen aan het halster, af en toe eens buiten wandelen en goed kunnen poetsen enz.
De rest komt dan over een jaar wel een beetje op gang en dan heb je zelf weer iets nieuws leuks om met hem te doen Lachen

laurel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 11:39

Oke, ik ben er uit, ik zal nog niks met hem oefenen behalve goed meelopen aan het halster en voetjes geven.
Hartstikke bedankt!

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:41

laurel schreef:
Oke, ik ben er uit, ik zal nog niks met hem oefenen behalve goed meelopen aan het halster en voetjes geven.
Hartstikke bedankt!

Verstandig besluit! Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 00:00

Het is handig om met een veulen dingen te oefenen zoals wijken voor druk, meelopen, voetjes geven enz, maar dat op een speelse manier en niet via VD/Teblick. En als de basis er eenmaal inzit, kun je het paard gerust inscharen en hoef je het eenmaal geleerde niet tot in den treure te blijven herhalen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:54

Laat bloos je veulen veulen zijn . Poetsen stilstaan en korte stukjes wandelen, ja dat kun je doen. Ik denk dat je beter kunt verdiepen in , hoe ga ik met een veulen om.

laurel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 18:52

Tja, dat zou ik kunnen doen...en bedankt. Koe
Maar serieus, is het echt zo'n bizar idee om te willen dat ik hem netjes kan leiden en voorzichtiger laten doen bij het eten?
Tell me if it is. Bloos

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:58

Cassidy schreef:
Het is handig om met een veulen dingen te oefenen zoals wijken voor druk, meelopen, voetjes geven enz, maar dat op een speelse manier en niet via VD/Teblick. En als de basis er eenmaal inzit, kun je het paard gerust inscharen en hoef je het eenmaal geleerde niet tot in den treure te blijven herhalen.

Mee eens! Ik ben met onze 2 jarige haf nu een beetje aan het wandelen en leren voetjes geven. Verder vind ik het inderdaad wel handig om ze op een niet te dwingende manier te leren te wijken voor druk. Ik oefen het bijvoorbeeld als we een hekje door moeten bij het wandelen. Of tussendoor vraag ik eens een pasje terug.
Veulen lekker veulen laten zijn. Als je er iets mee wilt doen kort en simpel. Idd niet tot in den treure herhalen, dat verveelt zo'n veulen alleen maar.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:17

laurel schreef:
Tja, dat zou ik kunnen doen...en bedankt. Koe
Maar serieus, is het echt zo'n bizar idee om te willen dat ik hem netjes kan leiden en voorzichtiger laten doen bij het eten?
Tell me if it is. Bloos

Nee, dat is zeker geen bizar idee, maar ga voer (nog) niet gebruiken als beloning. Als je nu gaat beginnen met voer als beloning gaat het waarschijnlijk zo lekker dat je al snel toch te veel van je paardje gaat vragen. Nu roep je vast, nee hoor, ik niet! Kan, maar dan blijf je je paard dus telkens belonen voor hele kleine simpele dingen. Als ze dan 3 is en echt aan het werk moet dan krijg je wrs de spreekwoordelijke middelvinger, omdat je pony al 3 lang voor bijna niets beloont wordt. De motivatie om dan meer voor een beloning te gaan doen is heel klein want het lukte al 3 jaar lang met simpele dingen. Je gaat dan dus wrs tegen een hele harde muur aan lopen. Dus of je nou linksom of rechtsom gaat, de kans dat het verkeerd uit pakt is reeel aanwezig.

Je veulen leren om braaf mee te lopen en iets lekkers netjes aan te nemen is niet bizar, integendeel, maar dioe dat op de traditionele manier, dus met gewoon wijken voor druk. Daar is op veel plaatsen veel info over te vinden Lachen

Mijn ervaring met veulens is overigens dat ze als kleintje behoorlijk wars en tegendraads kunnen zijn en na 3 jaar opfok ineens super braaf. Ze zijn dan wat ouder en evenwichtiger en staan meer open om te leren.

laurel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 07:55

Ah, kijk, da's nog eens een volledig antwoord, Danielle.
Een antwoord van een zeer ervaren persoon.
Heel erg bedankt hiervoor, ik ga 1 en ander op de traditionele manier doen.
Dank! Afgod

Rosalie_2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:40

laat haar maar evenlekker in de wei staan

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:15

Ik heb zelf een merrieveulen van nu ruim 8 maanden..iik ben haar eigenarese vanaf dat ze pas 3 weken oud was. Ze heeft tot 5 maanden bij haar mama gestaan. Nu staat ze samen met mijn 2 andere paarden en nog 8 andere paarden van allerlei leeftijden en nog een even oud merrieveulen in de wei.

Ik heb haar elke dag in handen en voed haar op volgens de Natural horsemanship principes, Ik heb haar elke dag in handen en doe regelmatig wat oefeningen met haar zoals idd wijken voor druk (ik hoef haar al niet eens meer aan te raken aan mijn lichaamstaal en houding leest ze afwat ik van haar wil) kleine stukjes wandelen, spelen, poetsen etc.
Ze staat elke dag in de wei en heeft alle gelegenheid om veulen en paard te zijn! Maar daarnaast is ze inmiddels al een heel sociaal paardje wat er vrijwillig voor kiest om biij mij te zijn ze loopt als een mak lammetje achter me aan en is liever bij mij dan bij de andere paarden..maar zolang je daarnaast ook consequent bent en het paard ook als een paard behandeld zie ik hier niks verkeerds in. Ze weet wat mijn persoonlijke ruimte is en respecteerd die ook..

Ik heb bewust niet gekozen voor de opfok omdat ik graag die band vanafhet begin af aan wilde opbouwen en omdat ik daarnaast het veulen elke dag weidegang en voldoende soortgenoten en een leeftijdsgenootje kan bieden....Veulens zijn snel afgeleid en krijgen op een bepaald moment gewoon tevelel info binnen als je met ze aan de slag gaat. Vanaf de enter leeftijd kun je wat meer gaan grondwerken en idd de target en bridge training gaan doen en mischien wat andere simpele oefeningen..

Ieder zijn eigen keuze zolang je idd het welzijn van je paard mara in de gaten houdt want dat staat uiteraardaltijd voorop!!!

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:44

Wat is wijken voor druk?