Ik lees dat je pony een paar maanden stil heeft gestaand. Het is dus heel goed mogelijk dat zijn spieren nog redelijk stijf zijn waardoor het verruimen moeilijk gaat.
Ik heb mijn paard verruimen aangeleerd met een commando. commando ''voor'' om precies te zijn.
Vanuit een rustige draf zorg ik er telkens voor dat ze net iets harder sneller gaat lopen tot een moment dat ze net niet gallopeerd. Ik 'klik' met mijn stem tegelijk met het tempo zodat ze het niet opvat als galoperen. Ook deed ik dit in het begin maar 4/5 passen en daarna het commando 'terug' geven zodat we weer terug in der normale tempo gaat lopen.
Hierbij doe ik bij 'voor' mijn longe hand van mijn lichaam af en ik doe mijn andere hand die dus naar haar achterkant wijst omhoog (Met zweep).
Bij terug doe ik mijn hand weer omlaag, en mijn longe hand weer langs mijn lichaam.
In het begin snapt je paard het als harder, geen problemen, ze snappen op een gegeven moment dat je wilt dat ze verruimen. Hierbij kan het helpen om veel overgangen te doen in dezelfde gang, dus van een rustige draf naar een vlotte draf, van een rustige stap naar een vlotte stap etc. Zo leert het paard zijn pas te verruimen, hierbij geef je het commando 'voor' of welk commando je wil gebruiken en geef je een duidelijk andere lichaamstaal zodat je paard een duidelijk verschil herkent.
Om het commando nog meer te bevestigen kan je hetzelfde commando ook onder het zadel gebruiken.
Heel belangrijk blijft duidelijk zijn tegenover je paard zodat hij precies weet wat je bedoeld. Ook klikken tegelijk met de draf passen van je paard werken erg bevorderend.
Zo is het mij gelukt zonder problemen, succes!